ATI Radeon HD4650 ja pelit

Discussion in 'Näytönohjaimet - Apua, kokemuksia ja vinkkejä' started by Ichir, Jun 12, 2009.

1. Ichir

Ichir Member

Trophy Points:
    11
    Ongelmana on, että lähestulkoon mikään peli ei toimi. Olen kokeillut mm. Flatout 2, Sims2, Runaway 2, Spore ja viimeisimpänä Sims3. Omituisinta on se, että ainoa tällähetkellä täysin toimiva peli on World of Warcraft lisäosineen.

Pelien asennus onnistuu loistavasti, mutta pelin käynnistyksen yhteydessä, kun siirrytään 3d tilaan jää näkyviin vain musta ruutu ja tietokone jämähtää. Jos kuuntelen musiikkia se lakkaa soimasta, eikä mustan ruudun takana tapahdu yhtään mitään. ctrl+alt+del jne. ei auta mitään. Tietokone on siis aivan jumissa ja ainoa vaihtoehto on resetin käyttöönotto.

Aluksi epäilin Vistaa, ajureita esim. directX ongelmaa, mutta kun olin kaiken tiedettävän kokeillut ja netistä löytyvät ongelmanratkaisut tehnyt, niin ongelma oli silti täysin sama. Yritän listata kaiken mitä olen kokeillut ja tarpeellisen informaation

ATI Radeon HD4650 1gt
    Catalyst Control center 9.5 for Vista64bit ja sen mukana tulevat ajurit
    Windows Vista 64bit SP1
    DirectX 10.1 & DirectX 9.0c
    Muistit, prosessori ja muut komponentit ovat varmasti kunnossa.

Olen siis asentanut kaikki nämä uudelleen ja säätänyt ties mitä. Vistan UAC, vaihdellut resoluutioita, XP Compatibility jne.
    Saattaa olla, että olen jättänyt jotain huomioimatta, mutta mieleeni jää vain vaihtoehto siitä, että HD4650 näyttikseni kanssa on ongelmia.

Kun katsoo esimerkiksi Simsien ja Sporen järjestelmävaatimuksia, niin siellä hypätään koko 4000-sarjan ylitse aina 4850 asti. Eli 3870:sta siirrytään suoraan 4850:aan. Tietojeni mukaan kuitenkin HD4650:ssa olisi myös se Pixel shader, mitä pelit nykyään vaativat.

Pitääkö tästä nyt sitten marssia kauppaan ostamaan uusi näytönohjain vai olisikohan tässä kenties jotain muuta väärin? Kiitoksia valmiiksi.

2. poromise

poromise Regular member

Trophy Points:
    26
    Broidin koneella ainakin pyörii Spore ja Sims 2 ihan hienosti, ja siinä on Radeon x1550 joka ei ainakaan tehokkaampi ole (kai?). Kyllä nyt tuon luulisi pyörittävän. Olisiko näyttiksen raudassa vikaa?

3. muurema

muurema Regular member

Trophy Points:
    26
    kuinka hyvä tää näyttis on??? ajattelin ostaa jonkun pelin kun mullakin on tää...

4. _kalzu_

_kalzu_ Guest

Kyl tol tommoset perus sims 2, wow ja css toimii mut jostain uusimmista Call of Duteista ja Battlefieldeistä en oo varma (esim mw2 ja bad company 2 saattaa vaatii paremman).

Last edited by a moderator: Mar 21, 2010
  5. RatCon

RatCon Senior member

Trophy Points:
    193
  6. waspi

waspi Member

Trophy Points:
    16
    OpenGl mulla ainakin valittaa. HD video purku täydellistä pelit ei toimi.

Vaihdoin XP version joka päivittyi jopa rupesi toimimaan.

Last edited: Mar 22, 2011
  7. aamuli

aamuli Regular member

Trophy Points:
    26
    Sanon tässä vielä, että en tiedä onko noihin testeihin luottamista. Itse ainakin testailin tuolla myös, ja just GTA IV:n pistin, niin pääsin tuon minimin ja recommedin puoleen väliin. Sitten menin veljen koneelle (kannettava, näyttis g103 ja prossu joku tuplaydin intel, celeron) Niin näytti broidilla recommediin asti. Ja sillonhan mun prossu ei ollut unlockattu, vaan se oli Amd Phenom II 545, mutta on kuitenkin paljon tehokkaampi, kun veljen tuplaydin 2Ghz. Eli en tiedä kannattaako suoraan noihin testeihin luottaa. Kannattaa mielummin, vaikka ladata pelin demo-versio, saa varmasti paremman kuvan peliin vaadittavasta suorituskyvystä.

8. RatCon

RatCon Senior member

Trophy Points:
    193
    Vaikuttaa niihin muutkin tekijät kuin prossu.
    Tuo testi toimii hyvin, koska speksit ovat pelintekijöiden ilmoittamat. Tokihan sen ymmärtää, ettei juuri mikään peli minimeillä pyöri hyvin.

Demoja kun ei kaikista peleistä ole edes tehty.

9. Laaker

Laaker Member

Trophy Points:
    11
    Itsellä on läppärissä kyseinen näyttis ja olen ollut tyytyväinen. En ole vielä peliin törmännyt joka ei olisi toiminut.
    Bad Company 2 pyörii vallan mainiosti ja modern warfaret high-asetuksilla ilman tökkimistä.

10. Lerppu86

Lerppu86 Active member

Trophy Points:
    68
    Joillekkin esim ~30FPS on riittävä mutten itse voisi sanoa nauttivani pelaamisesta ennenkuin FPS pysyy vähintään yli 60 MAX asetukset käytössä.

Se on ihan siitä kiinni mihin on tottunut...

Mutta asiaan.

Sanoit että olet asentanut ajurit uudestaan. tai ainakin niin ymmärsin. Käytössäsi on nyt ilmeisesti kivikautiset ajurit (9.5) joten lataappa game.amd sivustolta uudet 10.4 ajurit.

Lämmöt eivät ainakaan kuvauksesi perusteella ole ongelmana. Tuota mallia myydään sekä DDR2 että DDR3 muisteilla. Kummatko mahtavat löytyä kortistasi?

11. motocros

motocros Guest

sori ku nostan mutta haluan sanoa tähän että tuo on ihan hyvä jos ei oo valmis pistään kunnola rahaa näyttikseen :). itellä oli tuo ennen ja pyöritti jopa bfbc2 juuri ja juuri ihan ok siedettävästi loweilla mahollisimman.

12. Muff77

Muff77 Regular member

Trophy Points:
    46
    Mulla on nyt 4650. Sinnittelen 1280x700 resolla ja low-grafiikoilla bfbc2:ssa.
    On tuo kyllä jo aika sintiksi jäänyt, vaikka vain 1,5v vanha kone.
    Uutta konetta siksi juuri haluaisin, uutena ei ikinä tätä korttia ;)

13. sidrend

sidrend Regular member

Trophy Points:
    46
    Joo eihän toi tietty mikään huippukortti ole.. mutta kyl sillä noita alotusviestissä mainittuja simsejä sun muita pelaa.

14. JP24

JP24 Regular member

Trophy Points:
    26
    Minäkin sinnittelen HP pakettikoneella :) Minä joudun käyttää 1024x768 resoi ja low asetuksia ei silti tule ihanne fps:sää aina.
    Korttina on HD 5670.

15. taatudi

taatudi Regular member

Trophy Points:
    26
    itelläkin on tää hd 4650 ja ainakin spore, wow, sims 2, sims 3, crysis, bf 2 ja monta muuta peliä pyörii. Crysis 2 pyrii 20fps

16. sidrend

sidrend Regular member

Trophy Points:
    46
    20fps on harvemmin kovin pelattavaa, 40fps onkin jo sitten ihan hyvä. Kolmellakymmenelläkin jo pystyy pelaan.

17. Muff77

Muff77 Regular member

Trophy Points:
    46
    Nii no 20fps. Varmaa aika alhaiset grafiikat pistät, että crysiksetkin pyörii?
    Mä henk. koht. haluaisin enemmän grafiikkaa kuin fps. Mut silleen, että pystyy nyt pelaa, ilman lageja.

18. sidrend

sidrend Regular member

Trophy Points:
    46
    Niimpä, omasta mielestäni 40fps alkaa oleen jo ihan hyvä. Alemmillakin jo pystyy pelaan, mut toi on jo ihan sulavaa.

19. Thor1993

Thor1993 Regular member

Trophy Points:
    26
    Toi kortti alkaa olemaan vanha ja se on alunperinkin suunniteltu käytännössä pelkkään työpöytä käyttöön - ei pelaamiseen.
    En kyllä lähtis suosittelemaan kenelläkkään jolla pelaaminen on mielessä.

20. sidrend

sidrend Regular member

Trophy Points:
    46
    Tuskin kukaan lähtis :)

Share This Page