Elikkäs mulla on Fujitsun Amilo L1310G mallisen läppärin Ati Radeon Xpress 200M näytönohjaimen tv-outin kanssa tämä, monelle niin tuttu, mustavalko-ongelma. Suurin piirtein kaikkea olen koitellut ja kaikki tältä foorumilta löytyvät näkökohdat on huomioitu. Eli asetuksissa ei pitäisi olla mitään vikaa (pal-b yms.). Silti kuvaa telkkarista ei saa kuin mustavalkoisena. Oudointa tässä on, että kuva näkyy värillisenä samalla kaapelilla, adapterilla ja televisiolla toisen koneen Nvidian geforce 4 mx440 tv-outin kautta (tosin punainen toistuu tällä laitteella turhan helakkana). Minulla on siis s-video -rca adapteri, jonka kautta rca kaapeli on liitetty television video-rca liittimeen. Olen kokeillut liittää ko. kaapelia myös scartin kautta yhtä laihoin tuloksin. Olisiko kellään mitään ideaa miten asia hoituisi niin, että tuosta läppärinkin tv-outista saisi vähän värejä ulos?
Onko tuo läppärin S-video ulostulo 7-pinninen ja käytätkö koneen mukana tullutta S-video->RCA adapteria?
Koneen s-video portti on 4-pinninen ja käytän erikseen ostettuaniinikään nelipinnistä adapteria. En jaksa uskoa, että siinä vika on. edit: korjasin kirjotuisvirheet.
NVIDIA:n korteilla on se etu että normaalia S-video kaapelia pitkin voidaan myös työntää ulos komposiittivideota, NVIDIA:n TV-out myös pitäisi tajuta adapteria käyttäessä tämä automaattisesti(impedanssin muutoksesta) jolloin värit näkyvät oikein. Tuon S-video -> RCA adapterin kun voi tehdä kahdella tavalla, toinen tapa on yhdistää luminanssi ja krominanssi johdot yhteen, jolloin adapterin pitäisi toimia joka tapauksessa. Toinen tapa on liittää pelkkä luminanssi jolloin pitää luottaa siihen että laite tämän tajuaa tai että sen voi manuaalisesti pakottaa työntämään ulos komposiittia.
Mulla on siis käytössä näytönohjaimeen kiinnitettävä s-video (uros)->rca(naaras) adapteri ja rca-piuha (ja vaihtoehtoisesti vielä scart-liitin, johon saa rca:n, mutta ei s-videota kiinni). Liekköhän tuolla nyt väliä, missä päässä se signaali muutetaan, kun on vain tuollaisesta 1,5 m johdonpätkästä kysymys. Oiskohan sitten vika se, että tuosta atin softasta (tai kortista kokonaan) puuttuu se säätö, joka pakottaa signaalin komposiitiksi ja siihen tarttis s-videopiuhan+ semmosen scart-liittimen, josta tämä s-video reikä löytyy?
ATI ei osaa tuota S-videota pakottaa komposiitiksi. Tuota S-video:ta kannattaa käyttää jos TV moista tukee.