Audacity Ubuntussa, mp3-ongelma

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by jaripepe, Jan 31, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jaripepe

    jaripepe Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2006
    Messages:
    230
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kuten kysymysteni paljoudesta huomaatte, olen kiivaasti siirtymässä pelkästään Linux-käyttäjäksi. Yritän tästä lähtien tehdä kaiken tietokonetyön pelkästään Linuxilla, XP on nyt vain hätävara.

    No, kävipä seuraavassa tehtävässäni taas oudosti. Aioin käsitellä erästä mp3-musiikkikappaletta Audacity Sound Editorilla, tarkemmin sanoen, yritin lohkaista erästä kertosäettä kappaleesta irti. Audacity toi kyseisen tiedoston ihan kiltisti ohjelmaan, mutta kun yritin avata sitä ja kuunnella, se ilmoitti, että

    "Virhe äänilaitetta avattaessa. Ole hyvä ja tarkista toistolaitteen asetukset ja projektin näytteenottotaajuus".

    Todettakoon tässä yhteydessä, että kappale on ostettu Hesarin Musiikkilataamosta ihan virallisesti, ja se toimii kyllä musiikkisoittimissa, mm. Ubuntun Rytmilaatikossa. Onko kyseessä nyt joku Audacityn asetus joka on pielessä tai määrittelemättä, vai mikä mättää?

    44100 Hz näkyy olevan tiedoston näytetaajuus, jos se on se mitä kysytään.

    Audacityn asetuksissa välilehdellä "tiedostomuodot" on alhaalla tällainen tieto mp3:sta

    "MP3 vientiasetukset: MP3-kirjaston versio LAME 3.97" Sitten on pari painiketta: "Find Library" ja "Download Free copy of LAME".

    Kertooko kyseiset rivit asiantuntijoille jotain mahdollisesta ratkaisusta. Millä saan musiikin avattua, kuunneltua ja editoitua Audacityllä, kun ohjelma on sen kappaleen jo sisään lukenut?

    XP:llä en nyt muista oliko tuollaista ongelmaa koskaan, olen aika paljon sillä ääniä editoinut, tuonut Waveja ja mp3-tiedostoja ja tallettunut ne mp3:ksi.

    Toivottavasti teitä viisaita on taas siellä koneiden ääressä. Apuanne tarvitaan taas. :)

    ***

    Tämän osan lisäsin sen jälkeen, kun itse sain asian järjestykseen.

    Napsuttelin noita kahta painiketta, ja sen jälkeen se "soitti" kyllä kappaleen, mutta mykkänä. No minä sitten asetuksia tutkimaan. Ja heureka!

    Audacityn valikossa Muokkaa -> Asetukset löytyi syy siihen, etten voinut kuulla ääntä. Vaihdoin ohjelmassa olevan ylimmän määritteen ALSA defaultiksi ohjelman ehdottaman sijaan.

    Kuuluu. Joten kerrankin selvisin itse jostain ongelmasta.
     
    Last edited: Jan 31, 2008
Thread Status:
Not open for further replies.

Share This Page