Mulla on jvc kgd 411 mp3 soitin jossa on linjalähtö jollekkin. Sitten mulla on blaupunktin 400W gta-250 vahvari 2/1. (subille) Sitten sub elementti on 15" zachry jotain 200-300W. Ei oo hyvä!! Kotelo itte kyhätty n. 60 ltr suljettu 21mm filmivanerista (betofilm) Auto on Bluebird -90 vm 2.0 SLXi twinspark sedan punainen. Kysymykset: 1. Vahvarissa on 10A laattasulake onko liian pieni? (mun mielest on) jos laskee et 400W x n. 13 V = 5200 mA ~ 50Ampeeria ??? 2. Paljon tarvitsee silloin olla akun + navan ja vahvarin välisen johdon sulakkeen Ampeeri määrä? 3. Tarvitseeko toi vahvari vielä erillisen jakosuotimen subille? 4. Kuinka paksu johto on hyvä virtapiuhaksi? Ajattelin vanhoista apuvirta johdoista tehdä ne. 5. Vahvistimen säädöt? gain, alipäästö, ylipäästö ym.. ? 6. Kaiutin johdon paksuus? 7. Miks vahvarille pitäis rakentaa kotelo? 8. Koteloon patjasta palat reunoille, millä kiinni? 9. Remote mp3 soittimesta vahvarin remoteenko? (sulaketta siihen?) 10. Jos jotain osia (kuten agu sulake pesän ja sulakkeen siihen saa halvalla jostain niin mistä?) Motonet kallis? n. 7+5 € = 12 € ja midbasso/keskiäänet eteen oviin halvat autostudion boschitko? 11. Mitä pitää muistaa muuta? Tossahan tota asiaa tuli jo vaikka kuinka paljon ja joo olen jo tutkinut kaikki autohifi sivut mitkä löysin niin läpi mut ei ollu paljoa apua niistä. Jos jollain intoa riittää neuvomaan niin oisin kiitollinen.
1. Virta lasketaan kaavalla I=P/U joten näin ollen virraksi tulee n. 31A, käytännössä kuitenkaan ei tuollaista virtaa taida vahvistin ottaa, ja yleensä nuo sulakkeet jotka vahvistimelle on laitettu kestävät kuorman. 2. 30A riittänee johdon ja vahvistimen väliin, muista kuitenkin sijoittaa sulake lähelle akun napaa! 3. Tuossa mallissa on jo säädettävät yli- ja alipäästösuotimet, joten erillistä jakosuodinta on turha hankkia subbarille 4. Virtajohto olisi hyvä olla vähintään 10mm2 5. Säätele niin että kuulostaa korvaan hyvältä. Alipäästö subille voisi olla säädettynä esim. 40-80Hz, ylipäästösuodinta ei subbarin kanssa tarvita..gainin säätö..hmm..itse olen säädellyt sillee että ensin gain minimiin sitte soittimesta säädetty niin että ääni alkaa säristä, siitä hiukka takaspäin ja sitte säätänyt vahvistimen gainilla äänen sopivaks. (toivottavasti oli tarpeeks hankalasti selitetty, google kuitenkin auttaa tuossa GAIN:in säädössä) 6. 0,75mm2 - 2,5mm2 7. Ei vahvistin koteloa välttämättä tarvitse, jos kuitenkin sellaisen rakennat, muista että vahvistin lämpenee niin ilmanvaihtoa kotelossa pitää olla. 8. Liimalla 9.Kyllä, eikä sulaketta siihen väliin 10. Tuosta boschista ei kokemuksia, mutta tälläinen erillissarja oli joskus omassa autossa, ihan hyvin soi http://www.autostudio.fi/product_info.php?cPath=21_23_115&products_id=4967 11. Eipä ny tuu mitää muuta mielee. Viisaammat korjatkoon jos jotakin meni väärin..
Puntsi kiitokset todella nopeasta vastauksesta. Edelleen vähän hämärä tuo A=P/U eli siis A= P jaettuna U? 400 W jaettuna 13 Voltilla vissiinkin. Toisessa paikassa luki taas 400W x 13Vdc. Mut toi sun laskukaava käy järkeen. Alipäästö menee kajarissa aina 20 hertsii mut oikeesti ehkä 30. Ainii sellanen että toi mun sub on 6 ohminen että haittaako mitään?
Siis kuten Puntsi jo vastasi, 'virta = teho jaettuna jännitteellä'. "Worst case" arvona voisi laskea 400 W / 10 V = 40 A - käytännössä vähän vähempikin kestänee ihan hyvin. Käytännössähän tuo vahvari ei taida antaa lähellekään 400 W:a, ja tehonkulutuskin jäänee tuon alle. 6 ohminen elementti ei haittaa, jos vahvari vain jaksaa ajaa siihen sillattunakin riittävästi virtaa ("virta=neliöjuuri(watit/ohmit)" eli mitä pienemmät ohmit, sen enemmän vahvarin tarvitsee syöttää virtaa). Jos se ei jaksa, ääni yleensä säröytyy tai suojaus naksuu päälle, eli selviää kokeilemalla. Ilman siltausta varmaan ainakin jaksaa, mutta saatava teho jää silloin pienemmäksi. Alipäästön säätö on melkeinpä kokeiltava, oikea asetus riippuu ainakin elementistä, kotelosta, autosta, muista kajareista ja omasta mausta soundin suhteen, joten tarkka arvaaminen on aika mahdotonta. (edit: pari typoa)