Autojen ihmeellinen elämä(tai sen elämän loppu)

Discussion in 'Vapaata keskustelua' started by rick79, Nov 18, 2016.

  1. rick79

    rick79 Senior member

    Joined:
    Feb 15, 2009
    Messages:
    5,125
    Likes Received:
    547
    Trophy Points:
    193
    Tällänen ketju uupuu täältä.
    Kysytään autoista ja niihin liittyvistä ongelmista, tai ratkaisuista.

    Sekä muuten vapaata hubaa, pannaan vaikka kuvia lintoista... Eiks je?
     
    Whatta Heck likes this.
  2. Whatta Heck

    Whatta Heck Senior member

    Joined:
    Sep 16, 2011
    Messages:
    10,263
    Likes Received:
    1,293
    Trophy Points:
    243
    Kiitos rick79 ketjusta. Eiköhän täälläkin röpinää riitä.

    Pari sellaista juttua tuli äkikseltään mieleen kun oli Saab 900.

    Värkkäsin yksinkertaisen relekytkennän (ok, tarvitaan 2 relettä ohjaamaan + & -) siten että kojelaudan uumenissa majaileva puhallin muuttuikin imuriksi... Tuolla moottorillahan ei ole napaisuutta eli pyörii käskettäessä kumpaankin suuntaan. Puhallin nollille, katkaisijasta virrankääntö releillä puhaltimelle eri napaisuuksilla. Taas voimakkuuksia nupista vääntäen ja kiskoa röökiä autossa ikkunat kiinni. Hyvin veti savut pihalle eikä veto käynyt niskaan kuten muuten saattaa tehdä ikkuna raollaan kurvaillessa, varsinkin maantienopeuksilla.

    Piru kun on muistiinpanot hävöksissä. Sisävalon viivästimestä varsinkin ketjutettuna saa näppärän "kotiin saatto valon". Näkee hiippailla vaikka sähköttömälle mökille kinttupolkua myöten. 2 minuutin päästä sammuvat auton valot. Pitänee penkoa kirjahyllyn loodat. :)
     
  3. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Joined:
    Dec 15, 2014
    Messages:
    6,905
    Likes Received:
    1,255
    Trophy Points:
    223
  4. Whatta Heck

    Whatta Heck Senior member

    Joined:
    Sep 16, 2011
    Messages:
    10,263
    Likes Received:
    1,293
    Trophy Points:
    243
    ^
    Pikkuautosta...

    Parimetrinen ukko kömpii sieltä ulos, taivuttaa selkäänsä taaksepäin niin että rutina kuuluu liikenteen melun seasta ja sen jälkeen kumartuu räpläämään ovilukkoa kiinni. Jonnekin sinne kadun tasoon. Toisaalta tuohan voisi ottaa kainaloon ja käväistä vaikka kaupalla. Mihinkäs ostokset? Nooh povitaskusta peräkärry niin kulkee eväät himaks.

    e.
    Aika hupaisa mielikuva. Käytännöllisyys ennen kaikkea. :)

    Onhan näitä, vaikka moottoroituja matkalaukkuja. Istuu laukun päällä ja huutaa että pois tieltä! De-luxe malleissa on tietenkin rimpautin äänimerkkinä kuten polkupyörissäkin. Nykyään mennään trendikkäästi sähköllä huristellen. En nyt äkkiä löytänyt kuvatuksia mutta maailman metropoleissa kuulemma ajelevat matkalaukuillansa. Tuleekohan siellä ruuhkaa ja päteväkös liikennesäännöt vaikos viidakon laki? Tulee mieleen jotkut huvipuiston sähkövempeleet joilla on kiva törmäillä.
     
    Last edited: Nov 19, 2016
  5. rick79

    rick79 Senior member

    Joined:
    Feb 15, 2009
    Messages:
    5,125
    Likes Received:
    547
    Trophy Points:
    193
    Tekis mieli ostaa jenkki ens kesäks, täs ois talvi aikaa laittaa se kuntoon. Miettiny tota jo muutaman suven. Vaniin ei riitä kirjaimet kortissa, Astro on toinen vaihtoehto. Eniten himottas Chevrolet Caprice, siihen suorat putket ja eiku kiusaamaan ihmisiä. Ongelmaa synnyttää se ettei oo paikkaa missä rassailla. Pohjanmaalla aika tiukassa nuo rassuutilat. Sopivat on liian kalliita, halvat on autotalleja jonbe sovittelemalla saa just ja just norttiaskin kokosen sedanin.. Viime talvena korjasin pakkasessa ja takajarrut (rumpu) ja vaihoin startin, ja siis tuossa parkkipaikalla. Ei oo herkkua se homma. Tai oikeestaan kaks päivää vaihoin starttia kunnes sitten sais lämpimään talliin ton ja loput siellä. Ongelmia tuotti se että mittarissa -30 ja niin ahtaat paikat että piti ilman käsineitä olla, alapultti tosi vattumaisessa paikassa. Kun meni autolle ja otti hanskat pois niin noin minuutti oli aikaa työskennellä ja sen jälkeen kädet meni tunnottomaks, taas lämnmittelyä vartti ja minuutti töitä. Pakko oli kahen päivän jälkeen luovuttaa, ja hyvä niin. Tallissa huomasin entisen omistajan sähkövirityksiä jotka vaati korjaamista heti, muuten koko kone olis inahtanukkaan. No 20minuuttia ja sai Hondan ajaa tallista ulos, tuohon kuulu muuten kahvitaukokin. Ton kokemuksen jälkeen päätin että vaan välttämättömimmät fiksaan parkkipaikalla talvella ja sillonki ootan että pakkanen on järkevissä lukemissa.
     
  6. Zhark

    Zhark Active member

    Joined:
    Jan 12, 2008
    Messages:
    617
    Likes Received:
    105
    Trophy Points:
    53
    Jenkki ois täälläkin haaveena, tosin rahan puute estää ainakin tällä hetkellä tuon toteutumisen. Vani tai joku kunnon pickup ois asiallinen peli, toki joku jenkki suburbankin kävisi, mielellään C-kortilla ajettava.

    Tuollainen suorilla putkilla oleva laitoshan vain varottaa tulostaan, ei hiivi hiljaisesti ohi. Turvallisuus kunniaan :D.
    Eikös tuo Pohjanmaa ole Suomen amerikka, jenkkihän se alla pitää olla että kehtaa sielläpäin ajella.

    Joskus tuli vedeltyä piuhoja vahvistimelle silloiseen autoon kun oli pakkasta -10 astetta. Tuokin jo riitti jäädyttämään näpit suhteellisen nopeasti. Ittelläkin oli tuolloin Civic ja siitäkin löytyi näitä tee-se-itse virityksiä sähköpuolelta. Onko Civicin sähköt niin "yksinkertaisia" että niihin tehdään omia virityksiä? Molemmissa japskeissani tähän ilmiöön törmännyt. Ranskalaisen auton sähköt varmaan pelottanut niin paljon että niistä ei ole räpellyksiä löytynyt.
     
  7. Kuunmies

    Kuunmies Senior member

    Joined:
    Mar 5, 2010
    Messages:
    4,468
    Likes Received:
    688
    Trophy Points:
    143
    Useimmat vanit on kyllä ihan b-kortillisia, g30:t sitte ehkä kuorkkeja(jos gm:stä puhutaan, mopareista ja fordeista en tiedä...)
     
  8. rick79

    rick79 Senior member

    Joined:
    Feb 15, 2009
    Messages:
    5,125
    Likes Received:
    547
    Trophy Points:
    193
    En tiiä mikä vaivaa ihmisiä ku pitää autosähköjä viritellä. Edellisestä primerasta löyty näitä kans, oli johdonpäät kiedottu yhteen ja veetty maalarinteippiä päälle. Siinähän se päivä kulu abicojen ja kutistesukan kanssa, ehkä myös vähän kiroilua ja kaljaa ;)

    Suurin osa kaverien Vaneista ollu C-kortille, siks niitä jaksa ees selailla. Tonnilla sais Capricen. Pikkulaittoo ja bbaanalle
     
  9. Kuunmies

    Kuunmies Senior member

    Joined:
    Mar 5, 2010
    Messages:
    4,468
    Likes Received:
    688
    Trophy Points:
    143
    Niin aina, been there done that :rolleyes: ;)

    Mut olihan se kivaa kuminpolttoa, kaljanjuontia ja raggarointia... :cool:
     
    rick79 likes this.
  10. rick79

    rick79 Senior member

    Joined:
    Feb 15, 2009
    Messages:
    5,125
    Likes Received:
    547
    Trophy Points:
    193
    Siinä on sitä jotain. Lauluauto, kaverit, bissee ja suomen suvi...
     
  11. Zhark

    Zhark Active member

    Joined:
    Jan 12, 2008
    Messages:
    617
    Likes Received:
    105
    Trophy Points:
    53


    Onkos kukaan foorumilainen tuohon törmänny? Hyvältähän tuo Scanian kone kuulostaa autonkin keulalla. Voi olla vaikea pelkästään kuulon perusteella bongata mikä laitos sieltä on tulossa. Omakohtaista kokemusta sen verran: yksi kesä päräytti 2-pyöränen menopeli ohi jossa kasikoneen soundi. Hetken tuli kateltua ympärille että mistä tuo ääni oikein tulee, tuskin sentään tuosta pyörästä. Hetken tuumailtua tajusin boss hossin ajaneen ohi. Ei kuullosta ihan pyörältä tuo, ohnan koneen paikalla Corveten v8.
     
  12. rick79

    rick79 Senior member

    Joined:
    Feb 15, 2009
    Messages:
    5,125
    Likes Received:
    547
    Trophy Points:
    193
    Eipä oo kylillä vastaan tullu :D

    Suomessa rakentelua haittaa muutoskatsastukset sunmuut. Tässäkin maassa autoja jotka tuodaan trailerilla näytille kun ajolupaa ei oo herenny.
     
  13. rick79

    rick79 Senior member

    Joined:
    Feb 15, 2009
    Messages:
    5,125
    Likes Received:
    547
    Trophy Points:
    193
    Postataanpa tänne ensimmäinen ongelma. Eli renkaanvaihdossa nostatin Civicin nosturilla ylös tarkastaakseni pohjan kunnon. Huomasin öljypohjassa öljyä ja sitä seuratessani päädyin että se vuotaa läheltä öljysuodatinta. Kokeilin että suodatin on kunnolla kiinni, sen jälkeen tutkailtiin ihan kunnolla sitä porukassa ja tultiin siihen tulokseen että stefa on kuivunut ja se on alkanu pikkasen falskaamaan, noin litra per 1000km. Kannattaako -97 Civicciin jolla ajettu 325 000km, alkaa stefaa vaihtaa noin paskaan paikkaan? Auto on toki ruosteeton ja muuten moitteettomassa kunnossa. Ens kesänä tulee eteen kytkinlevyn vaihto varmaan mutta sitä en stressaa, aika helppo Tuohon on kytkinremppa tehä.
     
  14. Zhark

    Zhark Active member

    Joined:
    Jan 12, 2008
    Messages:
    617
    Likes Received:
    105
    Trophy Points:
    53
    Onko tarkoitus pitää autoa vielä kauankin? Jos on, niin laittaisin kuntoon kun ilmeisesti tilatkin hommaan on jos oikein ymmärsin. Harvoin noilla kilometreillä olevia tai tuon ikäisiä japskeja tulee ruosteettomana vastaan niin pidä omasi kunnossa.

    Tuohan on ainakin muutaman autonvalmistajan normaalia öljynkulutusta uudessa autossa (1l/1000km).

    Omaankin kulkineeseen pitäisi sijoittaa sievä summa rahaa jos sillä vielä mielii ajaa kauemminkin (jakopää, abs-kehä, hydeputki).
     
  15. rick79

    rick79 Senior member

    Joined:
    Feb 15, 2009
    Messages:
    5,125
    Likes Received:
    547
    Trophy Points:
    193
    Ei oo aikataulua tolle autolle. Ja nimenomaan EI ole paikkaa missä laittaa, paitsi parkkipaikka. Ainahan se on mielessä että pitäs saada vähän turvallisempi auto, tuohan on täys karvalakkimalli. Ainoot lisävarusteet on lohkolämmitin ja ohjaustehostin. Turvatyynyt ja abs:t on ainakin listalla kun autoa vaihdan. Tuosta civicistä saa helpolla sen 600€ ku myy.
     
  16. Zhark

    Zhark Active member

    Joined:
    Jan 12, 2008
    Messages:
    617
    Likes Received:
    105
    Trophy Points:
    53
    Onkos rallikuskin vikaa kun tuollanen mietityttää :D. No ei nyt sentään, onhan se turvallisempi auto aina parempi, ei sitä koskaan tiedä milloin kolahtaa. Tuo kun ei ole aina itsestä kiinni.

    Ite en alkaisi tuota remonttia tekemään taivasalla, ei varmaan hermot riittäisi. Jos jotain positiivista, niin vaihtuupa ainakin öljyt tarpeeksi usein.
     
  17. rane1958

    rane1958 Regular member

    Joined:
    Dec 22, 2006
    Messages:
    387
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    38
    Siinä on minun 7Litran kiuas....:cool:
    425cid..
     
    rick79 and Kuunmies like this.
  18. Gereti

    Gereti Senior member

    Joined:
    Oct 8, 2011
    Messages:
    8,356
    Likes Received:
    426
    Trophy Points:
    163
    Taitaa se venton kohdalla olla itsellä, että tammikuussa 16 päivä loppuu leima, otetaan kuukauden pikaleima alle ja ajetaan koko roska paaliin sen jälkeen :rolleyes:
     
  19. Whatta Heck

    Whatta Heck Senior member

    Joined:
    Sep 16, 2011
    Messages:
    10,263
    Likes Received:
    1,293
    Trophy Points:
    243
    Niiinh... se on vähän sellaista että turha pitää loputonta rahareikää. Jos jostain löytäisi vaikka lapin auton, vaikkapas japskin niin voisi kurvailla vielä useamman vuoden. Etelän hedelmät kannattaa sivuuttaa, samoin rannikkoautot. (moro rick79) Kopskops... mese ei vieläkään ole alkanut lahoamaan alta vaikka onkin vm 1991. Tätä meinaan kuivemmalla ilmastolla. Taas tuli leima persiiseen ilman huomautuksia. Nooh, valokatkaisijassa on hieman häikkää kun parkit vääntää päälle niin aina ei syty oikea puoli. Käytettynä maksaa katkaisija muutaman euron. Pitänee hommata sitten kun muistaa.
     
  20. Gereti

    Gereti Senior member

    Joined:
    Oct 8, 2011
    Messages:
    8,356
    Likes Received:
    426
    Trophy Points:
    163
    Niinhän ne lapinautot ois aina parempia, mutta se matka on taas sitten jotain ihan muuta
    Eihän tuo rahareikä ole vielä ollut, mutta kyllä se kohta varmaan on eikä siten mikään kannattava alkaa korjailemaan, lähtee sen vaan ajamaan jäätielle jos sellaista on kasaan ja vie paaliin, se olkoon sen viimeinen matka jos ei muuta keksi ja autosta ei isommin tinkiä saa takaisin päin
    Koska jos sen kylälle taas myyn niin, no autoon tulee *uusia leimoja* pilvin pimein sitä mukaan miten noita *leimakilpiä* sälleiltä löytyy ja kovaa ajoa... ettäs paali se on parempi vaihtoehto melkeimpä...
     

Share This Page