Tällänen ketju uupuu täältä. Kysytään autoista ja niihin liittyvistä ongelmista, tai ratkaisuista. Sekä muuten vapaata hubaa, pannaan vaikka kuvia lintoista... Eiks je?
Kiitos rick79 ketjusta. Eiköhän täälläkin röpinää riitä. Pari sellaista juttua tuli äkikseltään mieleen kun oli Saab 900. Värkkäsin yksinkertaisen relekytkennän (ok, tarvitaan 2 relettä ohjaamaan + & -) siten että kojelaudan uumenissa majaileva puhallin muuttuikin imuriksi... Tuolla moottorillahan ei ole napaisuutta eli pyörii käskettäessä kumpaankin suuntaan. Puhallin nollille, katkaisijasta virrankääntö releillä puhaltimelle eri napaisuuksilla. Taas voimakkuuksia nupista vääntäen ja kiskoa röökiä autossa ikkunat kiinni. Hyvin veti savut pihalle eikä veto käynyt niskaan kuten muuten saattaa tehdä ikkuna raollaan kurvaillessa, varsinkin maantienopeuksilla. Piru kun on muistiinpanot hävöksissä. Sisävalon viivästimestä varsinkin ketjutettuna saa näppärän "kotiin saatto valon". Näkee hiippailla vaikka sähköttömälle mökille kinttupolkua myöten. 2 minuutin päästä sammuvat auton valot. Pitänee penkoa kirjahyllyn loodat.
Annanpa minäkin asiallisen osani tähän keskusteluun. Tälläinen olisi kätevä mökkkitiellä. Jos sellainen olisi. View: https://www.youtube.com/watch?v=cDoRmT0iRic
^ Pikkuautosta... Parimetrinen ukko kömpii sieltä ulos, taivuttaa selkäänsä taaksepäin niin että rutina kuuluu liikenteen melun seasta ja sen jälkeen kumartuu räpläämään ovilukkoa kiinni. Jonnekin sinne kadun tasoon. Toisaalta tuohan voisi ottaa kainaloon ja käväistä vaikka kaupalla. Mihinkäs ostokset? Nooh povitaskusta peräkärry niin kulkee eväät himaks. e. Aika hupaisa mielikuva. Käytännöllisyys ennen kaikkea. Onhan näitä, vaikka moottoroituja matkalaukkuja. Istuu laukun päällä ja huutaa että pois tieltä! De-luxe malleissa on tietenkin rimpautin äänimerkkinä kuten polkupyörissäkin. Nykyään mennään trendikkäästi sähköllä huristellen. En nyt äkkiä löytänyt kuvatuksia mutta maailman metropoleissa kuulemma ajelevat matkalaukuillansa. Tuleekohan siellä ruuhkaa ja päteväkös liikennesäännöt vaikos viidakon laki? Tulee mieleen jotkut huvipuiston sähkövempeleet joilla on kiva törmäillä.
Tekis mieli ostaa jenkki ens kesäks, täs ois talvi aikaa laittaa se kuntoon. Miettiny tota jo muutaman suven. Vaniin ei riitä kirjaimet kortissa, Astro on toinen vaihtoehto. Eniten himottas Chevrolet Caprice, siihen suorat putket ja eiku kiusaamaan ihmisiä. Ongelmaa synnyttää se ettei oo paikkaa missä rassailla. Pohjanmaalla aika tiukassa nuo rassuutilat. Sopivat on liian kalliita, halvat on autotalleja jonbe sovittelemalla saa just ja just norttiaskin kokosen sedanin.. Viime talvena korjasin pakkasessa ja takajarrut (rumpu) ja vaihoin startin, ja siis tuossa parkkipaikalla. Ei oo herkkua se homma. Tai oikeestaan kaks päivää vaihoin starttia kunnes sitten sais lämpimään talliin ton ja loput siellä. Ongelmia tuotti se että mittarissa -30 ja niin ahtaat paikat että piti ilman käsineitä olla, alapultti tosi vattumaisessa paikassa. Kun meni autolle ja otti hanskat pois niin noin minuutti oli aikaa työskennellä ja sen jälkeen kädet meni tunnottomaks, taas lämnmittelyä vartti ja minuutti töitä. Pakko oli kahen päivän jälkeen luovuttaa, ja hyvä niin. Tallissa huomasin entisen omistajan sähkövirityksiä jotka vaati korjaamista heti, muuten koko kone olis inahtanukkaan. No 20minuuttia ja sai Hondan ajaa tallista ulos, tuohon kuulu muuten kahvitaukokin. Ton kokemuksen jälkeen päätin että vaan välttämättömimmät fiksaan parkkipaikalla talvella ja sillonki ootan että pakkanen on järkevissä lukemissa.
Jenkki ois täälläkin haaveena, tosin rahan puute estää ainakin tällä hetkellä tuon toteutumisen. Vani tai joku kunnon pickup ois asiallinen peli, toki joku jenkki suburbankin kävisi, mielellään C-kortilla ajettava. Tuollainen suorilla putkilla oleva laitoshan vain varottaa tulostaan, ei hiivi hiljaisesti ohi. Turvallisuus kunniaan . Eikös tuo Pohjanmaa ole Suomen amerikka, jenkkihän se alla pitää olla että kehtaa sielläpäin ajella. Joskus tuli vedeltyä piuhoja vahvistimelle silloiseen autoon kun oli pakkasta -10 astetta. Tuokin jo riitti jäädyttämään näpit suhteellisen nopeasti. Ittelläkin oli tuolloin Civic ja siitäkin löytyi näitä tee-se-itse virityksiä sähköpuolelta. Onko Civicin sähköt niin "yksinkertaisia" että niihin tehdään omia virityksiä? Molemmissa japskeissani tähän ilmiöön törmännyt. Ranskalaisen auton sähköt varmaan pelottanut niin paljon että niistä ei ole räpellyksiä löytynyt.
Useimmat vanit on kyllä ihan b-kortillisia, g30:t sitte ehkä kuorkkeja(jos gm:stä puhutaan, mopareista ja fordeista en tiedä...)
En tiiä mikä vaivaa ihmisiä ku pitää autosähköjä viritellä. Edellisestä primerasta löyty näitä kans, oli johdonpäät kiedottu yhteen ja veetty maalarinteippiä päälle. Siinähän se päivä kulu abicojen ja kutistesukan kanssa, ehkä myös vähän kiroilua ja kaljaa Suurin osa kaverien Vaneista ollu C-kortille, siks niitä jaksa ees selailla. Tonnilla sais Capricen. Pikkulaittoo ja bbaanalle
Onkos kukaan foorumilainen tuohon törmänny? Hyvältähän tuo Scanian kone kuulostaa autonkin keulalla. Voi olla vaikea pelkästään kuulon perusteella bongata mikä laitos sieltä on tulossa. Omakohtaista kokemusta sen verran: yksi kesä päräytti 2-pyöränen menopeli ohi jossa kasikoneen soundi. Hetken tuli kateltua ympärille että mistä tuo ääni oikein tulee, tuskin sentään tuosta pyörästä. Hetken tuumailtua tajusin boss hossin ajaneen ohi. Ei kuullosta ihan pyörältä tuo, ohnan koneen paikalla Corveten v8.
Eipä oo kylillä vastaan tullu Suomessa rakentelua haittaa muutoskatsastukset sunmuut. Tässäkin maassa autoja jotka tuodaan trailerilla näytille kun ajolupaa ei oo herenny.
Postataanpa tänne ensimmäinen ongelma. Eli renkaanvaihdossa nostatin Civicin nosturilla ylös tarkastaakseni pohjan kunnon. Huomasin öljypohjassa öljyä ja sitä seuratessani päädyin että se vuotaa läheltä öljysuodatinta. Kokeilin että suodatin on kunnolla kiinni, sen jälkeen tutkailtiin ihan kunnolla sitä porukassa ja tultiin siihen tulokseen että stefa on kuivunut ja se on alkanu pikkasen falskaamaan, noin litra per 1000km. Kannattaako -97 Civicciin jolla ajettu 325 000km, alkaa stefaa vaihtaa noin paskaan paikkaan? Auto on toki ruosteeton ja muuten moitteettomassa kunnossa. Ens kesänä tulee eteen kytkinlevyn vaihto varmaan mutta sitä en stressaa, aika helppo Tuohon on kytkinremppa tehä.
Onko tarkoitus pitää autoa vielä kauankin? Jos on, niin laittaisin kuntoon kun ilmeisesti tilatkin hommaan on jos oikein ymmärsin. Harvoin noilla kilometreillä olevia tai tuon ikäisiä japskeja tulee ruosteettomana vastaan niin pidä omasi kunnossa. Tuohan on ainakin muutaman autonvalmistajan normaalia öljynkulutusta uudessa autossa (1l/1000km). Omaankin kulkineeseen pitäisi sijoittaa sievä summa rahaa jos sillä vielä mielii ajaa kauemminkin (jakopää, abs-kehä, hydeputki).
Ei oo aikataulua tolle autolle. Ja nimenomaan EI ole paikkaa missä laittaa, paitsi parkkipaikka. Ainahan se on mielessä että pitäs saada vähän turvallisempi auto, tuohan on täys karvalakkimalli. Ainoot lisävarusteet on lohkolämmitin ja ohjaustehostin. Turvatyynyt ja abs:t on ainakin listalla kun autoa vaihdan. Tuosta civicistä saa helpolla sen 600€ ku myy.
Onkos rallikuskin vikaa kun tuollanen mietityttää . No ei nyt sentään, onhan se turvallisempi auto aina parempi, ei sitä koskaan tiedä milloin kolahtaa. Tuo kun ei ole aina itsestä kiinni. Ite en alkaisi tuota remonttia tekemään taivasalla, ei varmaan hermot riittäisi. Jos jotain positiivista, niin vaihtuupa ainakin öljyt tarpeeksi usein.
Taitaa se venton kohdalla olla itsellä, että tammikuussa 16 päivä loppuu leima, otetaan kuukauden pikaleima alle ja ajetaan koko roska paaliin sen jälkeen
Niiinh... se on vähän sellaista että turha pitää loputonta rahareikää. Jos jostain löytäisi vaikka lapin auton, vaikkapas japskin niin voisi kurvailla vielä useamman vuoden. Etelän hedelmät kannattaa sivuuttaa, samoin rannikkoautot. (moro rick79) Kopskops... mese ei vieläkään ole alkanut lahoamaan alta vaikka onkin vm 1991. Tätä meinaan kuivemmalla ilmastolla. Taas tuli leima persiiseen ilman huomautuksia. Nooh, valokatkaisijassa on hieman häikkää kun parkit vääntää päälle niin aina ei syty oikea puoli. Käytettynä maksaa katkaisija muutaman euron. Pitänee hommata sitten kun muistaa.
Niinhän ne lapinautot ois aina parempia, mutta se matka on taas sitten jotain ihan muuta Eihän tuo rahareikä ole vielä ollut, mutta kyllä se kohta varmaan on eikä siten mikään kannattava alkaa korjailemaan, lähtee sen vaan ajamaan jäätielle jos sellaista on kasaan ja vie paaliin, se olkoon sen viimeinen matka jos ei muuta keksi ja autosta ei isommin tinkiä saa takaisin päin Koska jos sen kylälle taas myyn niin, no autoon tulee *uusia leimoja* pilvin pimein sitä mukaan miten noita *leimakilpiä* sälleiltä löytyy ja kovaa ajoa... ettäs paali se on parempi vaihtoehto melkeimpä...