ajattelen aloittaa kohta puolin autokoulun ja se jännittää aikas paljon. Onko ajokortin suoritus helppo ja onko jännittämisen aihetta? Monenkohan prossan mahollisuus on päästä ekalla läpi?
Minun on pitänyt mennä jo jotain kuukauden ajan ilmoittautumaan mutta olen aina sanonut "no meen huomenna".. Mutta luulisin että ei kai se kovin vaikea ole jos vain muistaa mitä kerrotaan.
niin on munkin pitänyt mennä autokouluun aikoja sitten, mutta en vaan ole mennyt. 18 täytin jo viime syksynä.
Itse olen käyny ajoloulua nyt noin kuukauden ja kesällä pitäs kortti saaha. Kyllähän se aluksi jännitti aikas paljon. Varsinki tulevat ajot. Aikasemmin en ollu autolla ajanu kertaakaan, mutta nyt ajo sujuu jo suhteellisen hyvin Turhaan sitä kannata ressata tai jännittää. Ammattitaitoiset opettajat siellä kokeilaita kummiski opettaa niin kaikki pitäs hyvin mennä. Onnistumisprosenttia en tarkkaan tiiä, mutta kaveri mainitsi että teoriakokeen lopussa luki, että noin 70% on kokeen läpäissy. Tämä oli siis teoriakoe. Inssi on sitte omista taidoista kiinni, mutta tuskin sekään kovin vaikea on. Meinaatko muuten teme2 ajaa b, eli henkilöautokortin vai bc, eli henkilöauto ja kuorma-autokortin. Itse ajan tuon bc kortin ja mitä tullu kuorma-autolla ajeltua niin eipä se hirmusen vaikeaa ole.
Ite täytän 18 tasan kahden viikon päästä (12 päivä) ja joulukuun alusta on kotiopetusluvalla ajeltu. Eiköhän teoria ja inssi mene kohtuu helposti kun on asiat opetellut ja ajanut niinkuin kuuluukin.
7.2 täytin 18. Samana päivänä oli kirjalliset (helpot jos osaa olla jännittämättä). Viikon päästä oli inssi (sama kuin edelliseen). Sitten olikin vähän taukoa ja piti mennä C:n kirjallisiin (nekin oli suhteellisen helpot jos ei jännitä) ja sitten siitä parin pv:n päästä C:n inssi (helppo jos ei jännitä ). Eli älä jännitä niin hyvin menee! (niin onhan se nyt helppo sanoa)
kaipa minä BC:n meen kun ajotaidossa johon autokouluun meen, niin B-kortti on 1190 € ja BC-kortti on 1390 € plus kakkos vaihe. http://www.ajotaito.fi/
Joo ei siinä mikään hirveä ruudinkeksijä tarvitse olla. Autolla ajon oppiminen on vähän kun fillarilla ajon oppiminen, kun kerran sen hablaat niin se iskostuu kyllä pysyvästi selkärankaan. Ozzi: Meillä on samana päivänä synttärit, eri vuonna tosin
Päätin tulla vielä täsmentämään: täytin 18 viime kesänä. Iskäkin on sanonut että se maksaa kortin mutta eipä ole ollut innostusta kuin vasta nyt. Kun ei huvita koululla enään odotella tuntikausia (linkkejä menee meille päin aika harvoin, ~27 km kaupunkiin). Edit: KirjoitustaitoPRKL.
Itellä reilu kuukausi takana autokoulua. Ajotunteja ollu vissiin 5: ainoostaan 2 autolla ja nyt 3 kuormaautolla ja sillä mennään sit loputkin liukasajoo lukuunottamatta. Olin ihan paniikissa kun kahen ekan henkilöautoajokerran jälkeen opttaja tuli sanoon että seuraavaks sitten rekalla. olin vaan että SELVÄ, olihan tässä vaiheessa jo ajettu 2 tuntia henkilöautolla ja muihin ajoneuvoihin pyörää lukuunottamatta en oo eläessäni koskenut. No onneks näissä tilanteissa lähetään aina IHAN perusasioista liikkeelle ja pitää muistaa se, että ei ne opettajatkaan luule teidän osaavan MITÄÄN ennenkun harjoitellaan. Mutta täytyy sanoo, että ei siitä ajamisesta kannata tehdä liian vaikeeta jännittämällä sitä aivan järjettömästi. Toki pieni jännistys kuuluu asiaan ja se auttaa keskittymäänkin asioihin tarkemmin. Autolla ajaminen on helppoo ja kuorma-autolla vielä helpompaa - Kokemus puhuu .
Itse olen päässyt jokaisen suorittamani, eli mopo-, henkilöauto- ja viimeisimpänä moottoripyöräkortin ensimmäisellä yrittämällä läpi. Henkilöautokortin suoritin opetusluvilla, tosin faijan opastusta ei voinut juurikaan opetukseksi kutsua, lähinnä oli matkustajan roolissa mukana. Opetusautona toimi ohjaustehostimeton, takavetoinen Volvo 240 ja ajankohta oli talvi. Ajeltiin kuukauden verran silloin kun ehdittiin ja viimeisenä iltana täytettiin laput edustavan näköisiksi - mm. pimeänajo vain merkattiin mukaan. Teoriaa tuli treenattua jonkin verran koneella, lähinnä aikarajan takia, koska suurin osa kysymyksistä ratkeaa maalaisjärjelläkin. Nyt takana on pari vuotta, n. 100tkm, eikä yhtään kolaria. Itseäni tosin on helpottanut suuresti mopolla saatu ajokokemus, joka antoi varmuutta ajamiseen inssissäkin. Opetusluvilla suorittamisen hyötynä on, kustannusten lisäksi, mahdollisuus ajaa huomattavasti enemmän kuin autokoulun ajotunneilla ja takana olevista kilometreistä on hyötyä niin inssissä, kuin sen jälkeenkin.
Ne tentit on ihan luksusta ;D. Tein koneella kirjallisen testin harjoitteluversiota ja kaikki meni oikein, paitsi yksi. Opettaja tuli sitten vilkaisemaan että mikä meni väärin. No, kuvassa oli tilanne että minulla oli etuajo-oikeus ja sivutieltä oli kääntymässä sellainen möhkälemäinen rekka- ainakin niin luulin. Kävi ilmi, että se olikin monta kymmentä vuotta vanha paloauto!! xDDDDDD Ennenkuin tulette herjaamaan naiskuskeista, sanon puolustuksekseni että kaikki muukin oli kys. autokoulussa todella vanhaa; joka ikinen materiaali (kirja, monisteet, kuvat) oli niin vanhaa ettei siitä meinannut tuttujakaan paikkoja tunnistaa. No, sainpahan samalla historian tunnin pk-seudun vanhoista maisemista . Ps. Meillä pääsi koko luokka kahta lukuunottamatta läpi heti ensimmäisellä kerralla. Rohkeasti vaan yrittämään!
Ainoa mitä kannattaa jännittää on kortin piljardin hinta. Silläkin olisi saanut hyvän koneen, mutta kai se kannattaa ajaa. Tosin kun ollaan vanhoja gubbeja yksityisautoilu on taitanut vähentyä reilusti....
joo, ei se niin vaikeeta ole, riippuu sitten se inssi aika paljon siitä kaverista joka vastaanottaa sen tutkinnon, eli siis se inssi-kaveri. Itellä on A B C D E, kaikki otettu erikseen, siis ensin B (joskus 2002) kotiopetuksella, sitten puolenvuoden päästä C, sitten kakkos-vaihe, CE n. viime kesänä ja nyt viimeiseksi teoriat samalla kerralla A ja D ja ajot, nämä siis viime syksynä... on sinne valtion kassaan rahaa kaadettu kun aina pitää näitä opetuslupia (vai mikä lie oppilas itse hakee) haettu enemmänkin. Ja tietenkin lääkärintodistukset sun muuta maksaa.
Ei mitenkään tarkoituksenani ole lietsoa paniikkia, mutta itse kun joskus vuonna miekka ja kirves kävin kirjallisissa testeissä niin siinä tietokoneen ruudulla luki testin jälkeen hylkäysprosentti joka oli jotain 35-40% välissä,tarkkaan en voi muistaa kun on jo NIIN pitkä aika ^^. Tämä kyllä jäi vähän ihmetyttämään, mutta kaiketi jo siihen aikaan tietokoneet osasivat laskea yhteen- ja jakolaskuja Sitten jos tähän lisätään ne tusina uunot jotka eivät osaa ajaa autolla ja möhlää inssin...niin sehän rupee lähenemään jo viittäkymmentä Mutta jos mentäs vaikka oikeaan asiaan niin eihän siinä mitään ihmeellistä loppujen lopuksi ole. Paitsi jos inssiäijältä on jäänyt saamatta edellisenä iltana, niin voihan virheitä rapista mitä ihmeellisimmistä tilanteista. Mutta kun ei niillä pikkuvirheillä kumminkaan mitään merkitystä ole niin senkun rustaavat niitä niihin papereihinsa, kunhan ajoluvan myöntävät ajon loputtua _pakko vielä lisätä muutaman olusen jälkeiset mietteet: et kirjallisen osuuden 10 kysymystä (tai jotain sinneppäin) jotka käsittelevät aihetta "Onko valkoinen auto pysäköity oikein" on TOSI helmeilevän kivoja_
Tohon on pakko kyllä sanoa et INTISSÄ pääsee kokemaan vielä senkin ihanuuden et vanhalla kunnon DIAPROJEKTORILLA kuvat valkokankaalle ja sit vaan raksia ruutuun paperille. Sit on tosi kova juttu, jos joutuu etupenkkiin, niin "EI" tarvitse juurikaan päätä pyöritellä siinä valkokankaan edessä kun ne kaikki oharit on siellä hiivatin reuna-alueella, joka ei kaiken hyvän lisäksi edes näy selvästi. *Jokohan tuli tarpeeksi purkauduttua tälle illalle* lohdutukseksi jos minäkin pääsin ABC kirjalliset/inssit ekalla lävitte niin tuskin kellään aivot omaavalla on siinä kovinkaan suuria vaikeuksia -.- onhan niissä kumminkin useampi yritys mahdollisuus
Noniin huomenna on viimeiset teoria tunnit ja ajotunnit on suunilleen puolessa välissä. niin mutta useampi yritys kerta maksaa aina enemmän kerta kerralta.