Elikkäs, kytkin tuon autovahvistimen tietokoneeseen ihan tolla 3.5mm liitännällä jossa toisessa päässä RCA-liittimet jotka tulee vahvistimeen. Vahvistimeen virta tulee virtalähteestä. Eli ongelmaa; kuuluu kokoajan häiriöääni surinaa/hurinaa. Saako tätä pois millään, vai onko tälläset viritelmät tuhoontuomittuja? Kiitos vastauksista. P.s. En ole varma kuuluisiko tälle alueelle, mutta postataan nyt.
Jaa miksei toimisi, maalenkiltä kuulostaisi. Eli maadoitus ongelmaa, siis josko vavarin oma. Helpointa koittaa, virtapiuhat samasta rasiasta.
Kyllä se aika tuhoontuomittu viritelmä on. Autovahvistin ja audiolaitteet yleisestikkin tarvitsevat hyvin tasaisen jännitteen. Tietokoneen virtalähde on taas hakkurityyppinen teholähde, joka tuotta hyvin epätasaista jännitettä, jossa esiintyy ns. rippelliä, joka puolestaan kantautuu vahvistimen läpi aina kaiuttimille saakka. Hurinaa voisi ainakin vaimentaa, laittamalla kookas kondensaattori powerin ja vahvistimen väliin.
Joo, nyt olen saanut toimimaan. Ei kuulu yhtään häiriöääntä. Johtu siitä, että mulla oli toi mikrofoni päällä täysillä ja se aiheutti jotain kiertoa. Powerina on semmoisen vanhan Nokian "kännykän" siis kauheen halon (joku vanhempi varmaan tietää laitteen) virtalähde. Antaa 13.9v ja n. 5A. Kiitos kumminkin vastanneille. Edit: Vahvistin on SPL Audio 2.60. Tehoja n. 350w.
Tuo ei kovin erikoinen vahvistin ole ja tuo 350W ei liene lähelläkään todellista tehoa. Mutta jos siitä irtoaisi vaikka 150W niin sekin ottaisi jo noin 10A virran. Jos 350W on vielä RMS ja pitäisi paikkansa niin ottaisi noin 25A. Tuolla "virtalähteellä" ei varmaankaan ole mitään väliä vaikka sopimuksen irti sanoisikin. Tunnearvoa korkeintaan. Mutta enemmän vahvistimesta saisi irti jos virtaa saisi enemmän annettua. Ja ei vahvistinkaan välttämättä hyvää tykkää jos virtalähde hajoaa.
Jos hurina on sellaista 50 Hz verkkopörinää, silloin virtalähtessä ei ole minkäänlaista suodatusta, reguloinnista puhumattakaan. Tällöin jo suuren kondensaattorin asentaminen + ja - napojen välille auttaa. Muista napaisuus. Kokeile ensin vaikka 10 000 mikrofaradia. Jos häiriöt on jotain sirinaää, on piuhossa vikaa, tai joku muu maadoitusongelma. Maatasojen potentiaaleissa ei pitäisi kuitenkaan olla eroa, koska laitteet ovat galvaanisesti erottuja toisistaan. Tavallisessa kerrostalohuoneessa riittää tehoksi yleensä alle 10 W RMS. Jos laitteen lepovirta ei ole suuri, 5 A virralla pötkii jo pitkälle. Studiolla tuli kännissä huudatettua tuollaisella 2x200W PA-vahvistimella PA-kajareita, ja voin sanoa , että tavallisessa huoneessa ei teistä kukaan pysty kuuntelemaan sitä mökaa. Hyvä ettei ikkunat tipu. Itse olen hommannut kirppareila ja kavereiltani vanhoja stereosarjojen vahvistimia, tehoilataan 2x35W-2x70W. Suurin vahvistin puskee 15" bassoa ja keskiäänikaiutinta, seuraava etukaiuttimia ja pienin takakaiuttimia. Helppo säätää esim. balanssilla keski- ja bassokaiuttimen tasoa. Hintaa vahvareille tuli yhteensä 5 €. 9 neliön huoneeseen riittä tehot, paremmin kuin hyvin. Siis kirppareille mars ja katsomaan, onko joku kaveri hommannut steroasarjan, jossa on paljon vilkkuvia valoja, ja pyydät vanhan kunnon vahvarin itsellesi. Yhdella vahvarilla pääsee alkuun, eikä ole häiriöitä ja ihmettelyä.
Jos virtalähteen tehoanto ei riitä niin voit kytkeä virtalähteen 12V akkuun ja siitä vahvariin. Akku antaa paljon virtaa ja hiljaisina hetkinä poweri puskee sen taas täyteen. Itse käytin tällaista asetelmaa joskus kauan sitten.
Jos virtalähdettä, jota ei ole juuri suunniteltu 12 V (esim auton tai moottoripyörän) lyijyakun lataukseen, voi pitkään kytkettynä yliladata akun, jolloin akku alkaa kehittämään vetyä. Pienessä huoneessa on ainelset vaikka mahtaavaan vetyräjähdykseen. Sitä paitsi kun itse kokeilin moisia viritelmiä, en lainkaan tykännyt latautuvan akun hajusta. Ilmeisesti sieltä tulee myös jotain rikkiyhdistetä. Akun happona on rikkihappo. On tietenkin näitä huoltovapaita umpinaisia akkuja, mutta yliladatessa jostain paineet purkautuvat.
Joo, tämän tiedän. Kaverilla on 800w vahvistin ja tietokoneen virtalähde, joka antaa +12v linjaan 15A. Mutta hänellä kuuluu koko ajan kuuluva häiriöääni. Mutta kyllä tämä mulle riittää. =D