Joo oon edelleen yrittämässä asentaa windowssia uudestaan mutta se ei onnistu,taino onnistuisi se mutta minun pitäisi valita osio jossa on windows jo. Eli kun olen poistamassa nykyistä osiota se sanoo jotain että " Osiota ei voi poistaa koska sisältää windowsin asennuksen tiedostoja". Asensin kerran jo samaan osioon missä oli jo windows mutta edellinen jäi kummittelemaan ja kovalevyltä oli 70 gigaa menny. Eli miten saisin osion poisettua ?: )
Gparted live cd on ihan hyvä http://gparted-livecd.tuxfamily.org/download.php . Eli tuon poltat isona cd:lle ja käynnistät koneen sillä. Yritä poistaa osio...
Poltin ton levylle mut mitä nyt pitäs tehdä ,levyllä on nytte kaksi kansiota (boot ja syslinux ja joku gparted) Mitä seuraavaksi ? Kun kokeilin käynnistää tietokonetta tuo levy sisässä ei mitään erikoista tapahtunut vai oliko pitänytkään?
Ei tarvitse tutkia cd:n sisältöä, ellei siellä ole windows puolella luettavia (txt, html, pdf) ohjeita Gparted ohjelman käytöstä. Luulen että ohjeet on muutenkin nähtävissä. Sun pitää asettaa BIOS asetuksista boot järjestys niin, että cd/dvd asema on ennen kovalevyä HD, jotta toi boottava Gparted käynnistyy. Netissäkin voit Gparted käyttöä katsoa (esim. Googlaa gparted tutorial). Jos boottijärjestys koneessa on oikein, eikä cd pelitä, on mahdollista että poltto tai imurointi on viallinen. Linux puolen jakeluissa on tiedostoihin ladattavissa md5 koodi (ja ohjelma joka toimii asentamatta), jolla tarkistetaan ettei bitit matkalla ole vääristyneet. Tiedoksi muuten toi Gparted ohjelma (löytyy kait windows versionakin) on yleisesti mukana Live-Linux levyimageissa. Ne on silleen näppäriä, että voit käyttää muutakin Linux ohjelmaa, kuin osiointia, testata winukka-sekaisin-vai-rauta-rikki, tutustua Linux maailmaan.
Kai kumminkin olet asentamassa siten että asennus käynnistyy cd:ltä bootissa? Eli biosista on valittu optinen asema ensimmäiseksi käynnistyspaikaksi?