Avaanko koneen itse vai hyödynnänkö "takuuta"?

Discussion in 'Kannettavat tietokoneet' started by Johto, Dec 31, 2010.

1. Johto

Johto Member

Trophy Points:
    16
    Tilanteeni on seuraavanlainen:

Koneeni Acer Aspire 7720Z sammuu itsestään aina kun yritän katsoa sillä elokuvia. Ongelma johtuu koneen ylikuumenemisesta ja tämän vuoksi ensimmäinen tehtävä olisi ilmeisesti poistaa koneen sisälle kertyneet pölyt.

Olen kuitenkin kohtalaisen kokematon tietokoneiden kanssa ja epäilenkin hieman omia taitojani läppärin avaamisessa. Olen vaihtanut normaaleihin pöytäkoneisiin mm. tuulettimia ja muistikampoja, mutta läppärin avaamminen on ilmeisesti hieman monimutkaisempi prosessi.

Uskallanko siis yrittää koneen putsausta omatoimisesti vai hajotanko todennäköisesti vain koneen lopullisesti?

Kone on ostettu hieman yli vuosi sitten Hobby Hallista ja virallista takuuta oli tietenkin ainoastaan 1 vuosi. Voisin varmaan ruveta tappelemaan myyjän kanssa ja vaatia koneen korjaamista (koneen kuuluisi varmaan kestää yli vuosi vaikka takuu onkin vain 1v), mutta ilmeisesti Acerin huolto ei ole erityisen laadukas.

Kannattaisiko minun siis koittaa itse putsata kone vai lähteä taistelemaan myyjän kanssa takuusta? Entä jos avaan itse koneen, niin poistaako tämä automaattisesti kaiken myyjän vastuun laitteesta?

Kiitos jo etukäteen vastauksista. Toivottavasti saatte selvän pitkästä valitusvirrestäni.

2. xbkrypt0n

xbkrypt0n Active member

Trophy Points:
    73
    Todennäköisesti siellä on jotain muutakin vikaa kuin vain pölyä. Normaalissa käytössä sinne ei pitäisi kyllä kertyä pölyä niin, että se kannettava ei enää toimi normaalisti, joten on todennäköisempää että kyseessä on laitteistovika.
    Kunnolliseen puhdistukseen vaaditaan aika lailla koko läppärin atomeiksi purkaminen yleensä ja siinä voi särkeä jotain jos ei tiedä miten kannettavamalli avataan. Ohjeet kannettavien avaukseen tarjoaa yleensä laitteen valmistaja joko suoraan suomenkielisen sivuston kautta tai sitten jonkin toisen maan sivuston kautta.
    Riippumatta siitä onko takuu laadukas, he vaihtavat rikkinäiset komponentit uusiin. Voit vedota helposti tässä tapauksessa virhevastuuseen. Kannettavissa sen muistelen olevan jotain 2v luokkaa (joskus olen myös itse joutunut soittelemaan kuluttaja-asiamiehelle).

3. duecon

duecon Regular member

Trophy Points:
    26
    Voisit kyllä hyvin avata sen itsekkin, ei näyttäisi hankalaa olevan kun katoin tosta koneesta kuvia. Siitä vain luukku alhaalta auki (missä niitä reikiä) minkä alta tulee ilmeisesti toi tuuletin ja muistikammat mahdollisesti, sinne vain paineilmalla puhallat ja imuria hiukan kans.

Tuskin hajotat mitään, kunhan oot vain varovainen. :)

Voisit kyllä, mutta onko siinä sitten mitään järkeä kun on vain pölyistä kysymys, minkä itse hoitaisit parissa minuutissa mahdollisesti. Itse tappelen tällä hetkellä asuksen läppäristä yhden yrityksen kans, ja kuluttaja-asiamies sanoi, että läppärin odotettu elinikä on noin 3 vuotta. Asian hoitaminen kuitenkin tota kautta vie paljon aikaa ja kärsivällisyyttä.

Ei mielestäni poista, koska saat itse vaihdettua muistipalikat jne. Joten sanoisin, että kannattaisi ite ainakin yrittää ja ei se vaikeeta ole.

Edit: Samaa mieltä xbkrypt0n, että siellä voi olla kyl jokin rikki, joten sen takia voisi olla hyvä alkaa tappelemaan ja sulla on tilanne kaikenpuolin aika hyvä kun noin vuodenvanha läppäri vain. :)

Last edited: Dec 31, 2010
  4. 79atanos

79atanos Regular member

Trophy Points:
    48
    On näillä tämän tapaisilla foorumeilla ihmetelty aika moneenkin otteeseen läppäreiden pölyongelmaa, niin myös täälläkin, ja hyvin usein jo puoli vuotta vanha läpyskä sammuilee pölyn aiheuttaman ylikuumenemisen takia. Eli ei se ole kiveen hakattu että kyseessä olisi minkään komponentin hajoaminen. Läppäreissä ei vaan ilmankierto ole samalla tavalla toteutettu kuin pöytäkoneissa ahtaan tilan vuoksi, joten hyvinkin lyhyessä ajassa sinne koneen sisuksiin pääsee kertymään tosi paljon pölyä.

Ei se mahdollinen laitevikakaan mitenkään poissuljettu vaihtoehto ole, mutta itse pidän pölyä huomattavasti suurempana mahdollisuutena, etenkin kyn kyseessä on "jo" vuoden vanha Acerin läpyskä joissa noita on varmaankin kaikkein eniten esiintynyt.

5. apek

apek Regular member

Trophy Points:
    38
    Joo kyllä sitä pölyä kertyy yllättävän helposti. Itse putsaan kannetavan pölyistä muutaman kuukauden välein ja aina sieltä sitä pölyä on löytynyt. No on tietenkin iso koira talossa joten karvoja ja pölyä on aina ympäri asuntoa vaikka kuinka siivoisi.

Yleensä kannettavan pohjassa on levy, joka on muutamalla ruuvilla kiinni. Kun ruuvit irroittaa, niin kone on sen jälkeen helppo puhdistaa paineilmalla. Kannattaa myös tarkistaa että tuuletin pyörii hyvin. Laakerivikoja voi tulla tuulettimeen, jolloinka se ei pyöri riittävän nopeasti, tai sitten ei pyöri ollenkaan, jolloinka kone tietenkin kuumenee.

6. jons81

jons81 Regular member

Trophy Points:
    28
    Prossu (ja sen tuulettimeen/siiliin), muistiin ja kovalevyyn pääsee yleensä aika helposti käsiksi. Putsaaminen ei ole mitenkään vaikeaa. Ainoa ongelma minkä tuossa näkisin on jos tuulettimet ovat vaurioituneet. Voi takuu mennä jos avaat läppärin itse ja oikeanlaista tuuletinta voi olla vaikea saada muualta kuin virallisista huoltoliikkeistä. Kannattaa ensin ainakin kysyä myyjältä/valmistajalta miten heidän kuluttajansuojalain mukainen tuotteen virhevastuu toimii.

7. apek

apek Regular member

Trophy Points:
    38
    Jos koneen takalevyn ja kotelon välissä ei ole sinettitarraa, niin takuu ei mene koneen aukaisussa. Jos on sinetti ja levyn aukaisee, niin takuu tietenkin menee sen tarran mukana.

Share This Page