AVI-filu efektein?

Discussion in 'DivX, XviD ja muut MPEG-4 -formaatit' started by microbi, Nov 2, 2005.

1. microbi

microbi Active member

Trophy Points:
    68
    Hmm.. otsikko piti olla tuollainen, että voi sen tänne postaa, koska kysymys on kuitenkin pääasiassa xvid/divx filuista.

PITKÄ kysymys/selitys, joten malttia

Eli homman nimi on:

- Pelaan netissä peliä, nauhoitan siitä DEMON (*.dm): tämä on helppo homma

VAIHE 1: Muokaan demosta AVI:n
    =======
    Olen kokeillut muutamia tapoja

* yksi tyyli: teen "screenshotteja" (kuvatiedostoja) 30/sekuntti kun katson demoa (1 skripti jonka saa peliin laitettua - helppo homma + sis. kaikkea "kivaa" kuten 3D person view jne.) - sitten softa nimeltään "Videomach" työstää niistä AVI:n (liittää vaan kuvat "filmiksi") - 600 kuvatietostoa = 20 s demoa!!!! jne. AVI:n koko "ok", ei hurjan iso - mutta todella työteliäs tapa...

* toinen tyyli: katson demoa ja FRAPS:lla "kuvaan" sitten niitä kohtia joita haluun => melkoisen vaivaton tyyli, helppo käyttää, MUTTA AVI on kohtuuttoman ISO.

=> MITEN olisi PARAS tapa PIENENTÄÄ tuota AVI:a? Laiskana kaverina olen käyttänyt "4U MPEG Converter" softaa => tekee xvid:n tuosta avi:sta ihan OK ja tulos on pieni avi. Ehkä ihan rittävä ja "nopea" tapa?

VAIHE 2: Äänet ja Efektit AVI:n (SE suurin ongelma)
    ==================================
    Äänien (lähinnä musiikin) ja Erikoisefektien (= tekstiä, kuvaan lisätään "kaikkea kivaa" kuten "fade out", kuvan värejä säädetään ym.) lisääminen on sitten se kohta jossa tää systeemi on k*ssu pahiten...

Olen kokeillut softaa nimeltä "Adobe Premiere".... Periaatteessa juuri oikea softa, mutta ei oikein käytännössä. Ongelmana on:
    a) efektien lisääminen kuvaan, eri ruutuihin (tarvis varmaan opetella paremmin..)
    b) lisätä "ruutuja" elokuvaan = esim. kun toinen kohtaus alkaa, ennen sitä olisi joku teksti ruutu josssa olisi vaikka tulevan kohtauksen nimi tai vastaavaa.
    c) kun "exporttaan" valmiin AVI:n johon olen lisännyt ääniraidan (musiikka) => kaikilla konverttereilla tulee HUONOA jälkeä! = ohjelma kysyy mitä codecsia haluun käyttää...xvid ei toimi ollenkaa, divx:llä hyvin huono kuva, vaikka bitrate oli kuinka iso + välillä koko leffa hyytyy ja musiikki vain kuuluu kun katsoo sitä konvertoinnin jälkeen
    -----------------------------------------------------------------------------

Olen "ratkaissut" ongelma tekemällä AVI:n (VAIHE 1), avannut sen Premiere:ssä, liittänyt siihen musiikin (VAIHE 2)(efektejä en olen saannut kunnolla toimimaan) niinn että musikki on saman pituinen kuin avi => EXPORTANNUT vain musiikin (*.wav) eli ainoastaan saannut oikean pituisen musapätkän suhteessä leffaan...

Nyt minulla on AVI + WAVE filu

=> Gordian Knot softalla liittänyt avi+wav ja tehnyt siitä XVID:n
    ==> pieni AVI jossa oikean pituinen musiikki liitettynä - mutta TODELLA vaivalloinen tapa + softia liikaa ja ei efektejä = "huono" demo :D

SUURIN ongelma on tuo "Abode Premiere" (VAIHE 2). Voin vielä jotenkin elää sen faktan kanssa, että avi:n muokkas/pakkaus voi vaatia monia softia (vaikka "jotenkin" tuntuu että niitäkin on liikaa).

MIKÄ softa olisi hyvä kun tekee AVI videoita ja lisää ÄÄNIÄ, TEKSTIÄ/TYHJIÄ RUUTUJA ja EFEKTEJÄ? Ja että sen avi:n tallentaminen lopulliseen muotoon efektien ja musiikin kanssa onnistuu hyvin?

Onko muilla kokemuksi näistä demojen muokkaamisesta? Jos on, niin miten teette?

Vaikea kysymys, mutta jos unohdetaan tuo demon muuttaminen avi:ksi ja keskitytään vain kuinka AVI:a voidaan muokata ja tallentaa niin että se pysyy avi:na. Hassu homma sinällään, moni softa kyllä pätkii ja editoi aveja jotenkin MUTTA haluu tallentaa sen joksikin muuksi (isommaksi) formaatiksi...ja minä haluun pitää sen avi:na (ja mahdollisimman pienenä, laadun kärsimättä liikaa).

ps. sorry typot..liian pitkä juttu, en jaksa tarkistaa niitä

2. Agent_007

Agent_007 Senior member

Trophy Points:
    143
    Kun käsittelet AVI tiedostoja editointitarkoituksessa, älä pakkaa niitä häviöllisesti (divx, xvid tai vastaava) vaan käytä esim. huffyuv(häviötön), Lagarith Lossless Video Codec(häviötön) tai motionjpeg(häviöllinen, mutta enemmän tila ystävällinen kuin häviöttömät) ja sitten vasta export vaiheessa valitse haluttu loppuformaatti.
    http://www.divx.com/divx/create/divxpro/guides/premiere.php
    tuossa ohjetta Divx+Premier exporttaukseen.
    Tietenkin se voi vielä exportata pakkaamattomaksi AVI:ksi ja pakata vaikka Virtualdub ohjelmalla. Myös AutoGK ohjelmalla pitäisi onnistua sen pakkaamattoman AVI:n pienentäminen divx/xvid malliin kohtuu helposti.
    http://www.mpegit.fi/keskustelu/showthread.php?t=827
    levytilaa kyllä kuluu, mutta jos ei ole tarkoitusta tehdä kokoillan elokuvaa niin kovalevytila on halpaa.

3. microbi

microbi Active member

Trophy Points:
    68
    HIENOA! Kiitos mahtavista vinkeistä & linkeistä :)

Olen tääs testaillut lisää ja tuo demosta avi:n teko sujuu jo hienosti: ReFrag + FRAPS. Editointiin olen käyttänyt vähän kaikkia gfx softia ja "rakentanut" Sony Vegas:n pohjalle sitä. Mutta aijon ehdottomasti kokeilla vielä premieriä ja noita muita "juttuja".

Kiitos kaikesta :)

Share This Page