Avit -- DivX:ksi/Äänet ja kuva yhdessä vai erikseen.

Discussion in 'Digivideo-ongelmat ja -keskustelu' started by kujaki, Oct 12, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kujaki

kujaki Regular member

Trophy Points:
    26
    No nyt olisi taas vähän kysyttävää/kokemuksia.

Olen tehnyt jonkin verran kaappausta Tv-kortilla MJPEG AVI:ksi ja edelleen pakannut ne DivX:ksi ihan onnistuneesti.
    Eli pakkaus Virtual Dubilla 2 pass tekniikalla.
    No sitten pohdintaa:
    Kaappauksen jälkeenhän minulla on 2 Gigan mjpeg avi pätkiä X kappaletta riippuen pakkauslaatuasetuksesta sekä raidan pituudesta.
    Tiedostot sisältävät sekä äänen, että kuvan.
    Pakkaus on onnistunut mielestäni ihan hyvin kun on ottanut kaikki avi pätkät Virtual Dubiin sisälle ja pakannut samanaikaisesti kuvan DivX:ksi ja äänen MP3:ksi. Äänisynkka kunnossa jne.
    Kokeilin tässä tehdä homman eri tavalla, eli jokainen pätkä ERIKSEEN äänet ja kuva yhtä aikaa ja sitten vain yhdistää nuo valmiiksi pakatut pätkät yhdeksi pötköksi. Tuloksena leffa jossa ääni ei olekaan enää synkronissa kuvan kanssa. Epäsynkka pahenee loppua kohden ilmeisen lineaarisesti.
    Nyt olen jäänyt pohdiskelemaan, että miksi äänisynkka menee pieleen kun tekee pakkauksen pätkissä. Sen jälkeen ajatus lentää, että mikä olisi ylipäätään teknisesti perustelluin vaihtoehto tehdä ko. homma eli:

* Ääni ja kuva koko pötkönä pakata yhtä aikaa vai:
    * Koko pötkönä ensin ääni ja sitten kuva vai:
    * Ensin kuva pätkissä sitten yhdistää ne ja sen jälkeen yhdellä kertaa viellä ääniraita.

Mahdollisuuksia toki löytyy vielä muutama lisää, mutta ymmärtänette pohdiskelun sisällön.
    Kiinnostaa siis saada jotain faktaa miksi äänisynkka häipyy pätkä pakkaamisessa mutta on kunnossa pötkö pakkaamisella ja toiseksi onko teknisesti perusteltavissa jonkun menetelmän olevan oikeaoppisempi kuin joku toinen.

Mistähän johtuu, ettei tähän juttuun tuu kommentteja?
    Opastakaa minua. Onko kysymys liian laaja, epätäsmällinen, helppo vai onko sitä käsitelty niin paljon ettei..

Last edited: Oct 14, 2002
Thread Status:
Not open for further replies.

Share This Page