On tullut kerättyä kovalevylle iso kasa xvid ja divx tiedostoja. Nyt tuli sitten hankittua kirjoittava dvd-asema ja tavarat pitäisi polttaa dvd:ille. Minulla olisikin tästä hommasta muutamia kysymyksiä: 1. Selailin hieman vanhoja viestejä ja sain sellaisen käsityksen, että jos avit polttaa sellaiseen muotoon, että niitä voi katsella tavallisella dvd-soittimella, niin kuvanlaatu heikkenee. Kuinka paljon tuo laatu sitten heikkenee? Huomaako eron ihan tavallinen pulliainenkin vai vaaditaanko siihen jo todella tarkkaa silmää? 2. Voi olla, että hankin myöhemmin jonkinlaisen avi-soittimen, joten voisin kyllä poltella nuo leffat levylle ihan datanakin. Soittavatko nuo soittimet yleensä sekä divx- ja xvid-pakattuja videotiedostoja? 3. Jos laitan datalevylle mukaan erillisinä tiedostoina tekstit, niin missä muodossa nuo tekstitykset kannattaisi polttaa? Mitä tekstitysmuotoja nuo divx/xvid-soittimet yleisimmin tukevat?
1. Itselläni polttava CD asema ja avit laitan joko CDR:lle tai CDRW:lle. Minä sanoisin että laatu ei kyllä huonone minun silmissäni yhtään kun DVD soittimesta katselee, tosin laatufriikki saattaa olla eri mieltä (ja saakin olla 2. Katso tuolta DVD osiosta keskusteluja erilaisista DVD soittimista. Itse ostin Philipsin DVP720SA DivX tukevan soittimen ja olen päivityksien jälkeen ollut erittäin tyytyväinen. Se toistaa myös Xvid:iä. Ymmärtääkseni suurin osa DivX tukevista toistaa myös XviDiä. Kannattaa myös varmistaa että soitin tukee irtotekstejä silloin ei tarvi pakata tiedostoa uudestaan kiinteillä teksteillä. 3. Oman soittimen kokemus on että .srt muoto toimii parhaiten. Mitä olen lukenut keskustelua muistakin soittimista niin .srt muoto vaikuttaa olevan se joka toimii parhaiten kun taas .sub muoto monesti takkuaa.
Voisiko joku muu vielä kertoa mielipiteensä tuosta kuvanlaadun heikkenemisestä? Sitten löysin tällaisen threadin http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/104366 Jos nyt polttelen noita leffoja datana dvd:ille, niin kannattaisiko ensin poistaa tuolla tavalla packed bitsream optio? Ilmeneekö tuollaisia ongelmia usein?
Packed bitstream esiintyy joissakin DivX ja Xvideissä. Itse en ole huomannut sen tuottavan harmia muuta kuin Xvideissä jossa se saa nykimistä aikaan kun katselee avin DVD soittimella. Tosin joillakin ei ole lainkaan ongelmia tuon PB:n kanssa. Tuo linkkisi ei oikein toimi mutta tuossa threadissä on aika hyvin PB:stä. http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/104366 Minä poistan sen nykyään aina (jos se löytyy) ennenkuin poltan levylle, se ei kestä kuin muutaman minuutin. Siihen loppu nykiminen joka aikaisemmin häiritsi aika pahasti.