Omistan vanhahkon Creativen 4.1 kaiutin systeemin, eli siinä on siis neljä pientä kaiutinta sekä subbari. En ole tähän asti viritellyt noita kaiuttimia mitenkään erikoisesti, eli ne ovat olleet lähinnä rivissä tietokonepöydällä. Nyt olen muuttamassa ja kaiutinten sijoittelu onnistuisi ehkä hieman järkevämmin, eli kaksi kaiutinta saisi taakse. Lähinnä ajattelin, että onkos tuollaisesta viritelmästä mitään hyötyä, jos katselen aveja koneeltani. Tuleeko siitä ollenkaan "surround-fiilistä", jos laitan koneen asetuksista äänejärjestelmäksi 4.1 ja sitten AC3-filtterin asetuksistakin väännään sopivat asetukset kehiin. Vai onko tuo yhtä tyhjän kanssa? Mitään keskikaiutintahan tuossa systeemissä ei ole.
Pitää vielä vähän tarkentaa: Yksi ongelma mulla on sellainen, että mun Asuksessahan (emolevy) on ns. tuki kuudelle äänikanavalle, mutta jos sieltä vetää ne kaksi piuhaa tuohon Creativen subbariin, niin kaikista neljästä kaiuttimesta ei tule ääntä, ainoastaan kahdesta. Jos vetää vaan yhden johdon emon ja subbarin välille, niin kaikki kaiuttimet pitävät ääntä. (Tarkennuksena: Creativen systeemi on sellainen, että tuosta subbarista siis lähtee ulostulot niille neljälle kaiuttimelle.)
se Asuksen oma takaulostulo pitää pistää päälle erikseen, eli yleensä käynnistä/start->suorita/run->sndvol32 ja sitten master volume kohdasta advanced ja sitten read speakers connected kohtaan ruksi. AC3filter:istä vielä ulostulo 2+2+SW Kyllä noi takakaiuttimet auttaa tilaäänessä kummasti.
Hmmm, laitoin tuon rastin siihen, että takakaiuttimet ovat päällä, mutta hetki kun iskee emolevyltä tulevan "takakaiutinjohdon" subbariin kiinni, niin takakaiuttimet hiljenevät... outoa...