Eli mikä mahtais olla ongelmana tuohon otsikon ongelmaani? Vähän aikaa sitten toimi vielä moitteettomasti. Kyse ei pitäisi mielestäni olla mistään nat -ongelmasta, sillä nopeutta kuitenkin on jonkin verran. Torrenttien yhteysnopeus on kuitenkin n. 30 kb/s. vaikka käytössä on 512 laajakaista. Siis vain reilua puolta kaistasta käytetään. Torrentilla on myös paljon porukkaa jakamassa, joten ei pitäsi johtua jakajien rajoituksista. Kaiken lisäksi testatessani sisään ja ulosmenevää porttia, valittaa azureus NAT -ongelmasta. Tähän en kuitenkaan (edelleenkään) usko, sillä sama ongelma toistuu vaikka kytkisi palomuurin pois päältä. Voivatko ne viisaat miehet tuolla korkeammalla taholla rajoittaa näitä. Mikä siis mahtais auttaa?
Kyllä tuo ihan hyvin voi johtua NAT:ista. Eli NAT on ip-osoitteen kääntäjä ja sijaitsee modeemissasi. Modeemista aukaiset portin Azureukselle, niin homma pelaa. Rajoita myös ulos menevää kaistaa hiukan, niin lataus kasvaa. (upload n. 40 kt/s) Tuolla ohjeita yleisimmille modeemeille: http://www.portforward.com/routers.htm
Mitähän mahtaa mennä tavuja ulospäin. Monilla trackereilla (ilmeisesti myös piratebayllä) on niin että trackeri rajoittaa saamiasi yhteyksiä sen mukaan mitä itse jaat. Se on niinkuin tuon torrentin ideakin..
Ulospäin menosta se ei mielestäni voi olla kiinni, sillä ulospäin menee kyllä koko kaistan voimalla (eli n. 50 kt/s). Itseäni enemmän kiinnostaisi, mikä tuon NAT -ongelman voi saada aikaan? Siis kun en ole mitään asetuksia mennyt muuttamaan ja vielä viime viikonloppuna kaikki tuntui toimivan moitteettomasti. Eli kun en (tietääkseni) itse ole mitään asetuksia mistään muuttanut, niin mikä sitten voisi rajoittaa tuota kaistaa azureuksessa?
Rajoita se ulosmenevä kaista Azusta 40 Kt/s. Ja kyllä se NAT voi rajoittaa siellä. Ei takuuvarmasti mutta paljon mahdollista.
Eli siis tarkennan sen varran tuota, että adsl-tekniikalla downkaista tukehtuu, mikäli annat koko uppikaistan ulos, eli rajoita se siksi n. 80 % maksimista lähtevästä. silloin saat itse sisään kokokaistan, ja uloskin lähtee ihan kiitettävällä nopeudella.