Eli tein tuon azun NAT ja palomuuri-testin, se ilmoitti että löytyi NAT-ongelma. Portti on tuo vakio 6881. Palomuuri on F-Secure (Elisa Tietoturvapalvelu). Latausnopeudet kärsivät luultavasti tuon NAT-ongelman takia. Mitä teen ?
Riippuu hyvin pitkälti sun dsl-purkkis merkistä. Kehoittaisin kaivamaan sen dsl-modeemin käyttöohjeet naftaliinista. Kun kirjoittaa selaimeen osoitteeksi 192.168.1.1 tai 192.168.0.1 pääsee useimpii purkkeihin sisälle. Kyselee seuraavaksi tunnusta ja salasanaa. Vakio on yleensä admin ja salasanana 1234 tai password ellei sulla sitten ole vuokra modeemi, jolloin asentajat on saattaneet vaihtaa noita. Sieltä sitten pitäisi löytyä valikosta NAT ja sen alla voi määritellä portteja auki tai ottaa sen natin pois päältä.
Purkin osoite on sitten tod.näk. 192.168.1.1. Kirjoita tuo selaimen osoiteriville (proxy ei saa olla päällä!), käyttäjätunnus admin, salasana 1234. Advanced setupista löytyy NAT. NATin saa pois, jos valitsee modeksi None -> Apply. Jos haluat avata portin 6881, ohjeet alla: NAT-ikkuna -> SUA only -> Edit Details Start port ja end port 6881, IP addr. 192.168.1.1 Firewall-ikkuna -> Local Network to Internet Set -> Rule summary-> Lisää TCP 6881 (siis forward). Samoin kuten edellä Internet to Local Network set(eli lisää TCP 6881). Pitäisi toimia =) [EDIT] Totta, tuli pieni virhe =) Korjattu [/EDIT]
Kyllä zyxelin osoite ainakin omassa on ihan 192.168.1.1. Tuo 192.168.1.33 on osoite, josta dsl-modeemin osoite avaruus alkaa eli ensimmäinen osoite, jonka modeemi myöntää siihen liitetylle tietokoneelle. Jos englanti luonnistuu tuossa on ihan selvä ohje, miten saat avattua tuon 6881-portin ja on ihan kuvien kera: http://www.portforward.com/zyxel/Prestige600-portforwarding.htm
Jos toi sun purkkis on vuokra boxi ni vaikee voi olla saada nat pois päältä.Koitas asentaa vaikkapa bitcomet millä imutat torrenteja, se ei herjaa tosta natista ja toimii muutenkin mielestäni erittäin hyvin.
Niin ei taida herjata ei, mutta se on sitten enemmän vika, kuin ominaisuus. Kaikki bitorrent clientit käyttävät bitorrent protokollaa, joka toimii ihan samalla lailla riippumatta käytettävästä clientista. Tuo NAT-ongelma tarkoittaa sitä, että yhteyksiä otetaan vain yhteen suuntaa (joko sinulta ulospäin tai yhdistetään sinuun ulkoapäin) ja siksi nopeus on pienempi, koska kaikkiin peeriin ei edes saada yhteyttä (esim. molemmat clientit odottaa yhteyttä). Eli tuo clientin vaihtaminen ei millään lailla ratkaise itse ongelmaa. Mutta kun on poissa silmistä, on poissa mielestä?
Kerros zack2k sit en mistä johtu et mullakin azureus herjas natista vaikka en ole sen takana, mulla on kiintee ip ja portit auki. Bitcomet antaa tavaraa ulospäin niin paljon kuin mulla kaistaa riittää.Jotain eroo noissa clienteissä on, se on aika varmaa, muuta selitystä en ainakaan itse keksi. Ja mun ratioita kyllä sun kelpaa katella ihan takuulla, siihenhän tolla yhdellä lauseella viittasit.
Se voi olla "palveluntarjoajan tarjoama ominaisuus". No ootko kuullu sellasesta asiasta, että aika useilla trackereillä on ihan mustia listoja noista clienteista, jotka ei noudata bitorrent protocollaa? Protocolla toimii aina samalla lailla. On sitten eri asia noudattaako joku "huono" clientti sitä protocollaa.
Eli edelleen olen sitä mieltä että pääsee helpommalla kun kokeilee jotain toista torrent ohjelmaa kuin azureus.Helpommalla siinä pääsee kuin että rupee conffaan boxia, jonka saattaa saada aikalailla sekaisinkin jos ei ole satavarma mitä tekee.