Tästä aiheesta on ollut paljonkin juttua mutta kun mikään ohje ei tunnu auttavan? Eli miten saada Azureus näyttämään vihreitä naamoja? Telewellissä on palomuuri ja NAT päällä, ja Azureuksessa on käytössä UPnP-protokolla, ja se näyttää toimivan eli käynnistyessään Azureus avaa palomuuriin ja NATiin portit (TCP/UDP 50000) automaattisesti. Kuitenkin Azureus näyttää aina sinistä ja keltaista naamaa (seurantapalvelimeen ei saada yhteyttä), vasta sitten kun otan palomuurin pois päältä naamat muuttuu vihreiksi. Olen kokeillut avata portit käsinkin ilman UPnP:tä ja eri porttinumeroilla mutta yhteydet ei vain pelaa. Olisiko jollakin antaa hyviä neuvoja?
Olethan avannut myös trackerin käyttämän portin palomuuriin? Kuten myös sisääntulevien yhteyksien portin/t?
Käsittääkseni tuo UDP-portti on se trackerin käyttämä. Azureuksen ohjeissa ei käsketä avata muita portteja kuin nuo kaksi (TCP ja UDP). Tällä hetkellä minulla on NATissa (virtual server) auki portti TCP/UDP 50000 ja palomuurissa olen joutunut avaamaan kaikki TCP portit (0-65535),muuten ei yhteydet pelaa. Onkohan tuo nyt sitten sama kuin jos palomuuri olisi kokonaan pois päältä kun kaikki TCP-portit on auki? Tosin käytän Linuxia, mutta kuitenkin?
Linuxia.. no nyt alkoi tapahtumaan. Itselläni oli ongelma etten saanut yhteyttä tiettyihin torrent tackereihin Azureuksella joku aika sitten. Katseltuani Firestarterin (Ubuntun palomuurisysteemi) lokia huomasin että olin aikanani pari vuotta sitten laittanut ko. portin kiinni koska operaattori oli sulkenut liittymäni porttiin tulleiden Gatecrasher -iskujen vuoksi. Nyttemmin olen lakannut kyseistä trackeria käyttämästä eikä niitä Gatecrashereita ole tullut sen jälkeen kun portin taas avasin. Helpottaisi hiukan jos vielä kerrot mitä distroa käytät. Oletko muuten modeemista forwardoinut portit oikealle koneelle? Itselläni käytössä pari konetta ja paikalliseen IP-numeroon olen joutunut portit yhdistämään. Muuten tulee väärän väristä naamaa. Telehellin laite myös minulla käytössä, tosin vanhempi viitossarjalainen. Onko Azureuksen naamoissa mitään eroa sen mukaan onko kyseessä ladattava vai jaettava tiedosto?
Kiitos mielenkiinnostasi Faeryan! Käytän PcLinuxOS:ää. Linuxin oma palomuuri ei ole päällä. Verkossani ei ole kuin yksi kone ja sen IP:n olen muuttanut kiinteäksi. Azureuksen naamoissa en olehuomannut eroa ladattavan/jaettavan tiedoston suhteen. Eli keltaista tai sinistä näyttää, muuttuu vihreäksi vasta kun otan palomuurin pois päältä tai avaan kaikki TCP-portit Azureukselle. Tällä hetkellä palomuurissa on TCP/UDP portit 0-65535 auki ja Virtual Serverissä (NAT) TCP/UDP 50000. Noilla asetuksilla Azureus toimii ok. Mutta jos vaihdan palomuuriin pelkän TCP/UDP 50000 portin auki (millä käsittääkseni liikenteen pitäisi kulkea), liikenne loppuu siihen. NATin ottaminen pois päältä ei vaikuta asiaan. Toistaiseksi ei koneessani mitään ylimääräistä liikennettä ole ollut vaikka ovet on olleet selällään...
Aika kinkkinen. En osaa kyllä sanoa muuta kuin että palomuurisoftasta voisit katsoa jos se näyttää estetyt yhteydet. Jos sieltä löytyy joku joka viittaisi torrentteihin voisit sen sitten avata. Sanotaan että Linuxilla on Windowsiin verrattuna aika turvallista surffata ilman minkäänlaisia palomuureja tai vastaavia, mutta ei se vielä ole mikään syy jättää ne käyttämättä. Mieluummin selvittelee mikä hommassa mättää. Toivotaan että saat homman kuntoon.
Eipä tuo selvinnyt ennen kuin hommasin aiheesta kirjallisuutta. Eli seuraavat säännöt piti asettaa palomuuriin: TCP/UDP lähdeportti 50000-50000 salli TCP/UDP kohdeportti 1025-65535 salli TCP lähdeportti 1025-65535 salli TCP kohdeportti 50000-50000 salli Lisäksi ohjelmalliseen palvelimeen (virtual server) seuraava sääntö: TCP/UDP ulkoinen portti 50000-50000 TCP/UDP portin ohjaus 50000-50000 Ja Azureuksessa on tuo portti 50000. Noilla säännöillä liikenne kulkee, seurantapalvelimeen on yhteys eli naamat on vihreitä. Testasin vielä PC Flank sivulla mahdolliset aukot muurissa mutta mitään ylimääräistä ei ollut auki. Toivottavasti jollekin on apua tästä.