Benq VAROITUS

Discussion in 'Tietokoneen näytöt' started by myski69, Aug 20, 2009.

  1. myski69

    myski69 Member

    Joined:
    Aug 20, 2009
    Messages:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Ostin tuossa joitakin kuukausia sitten Benq G2400WD monitorin, jossa oli uudesta asti näytön poikki ulottuva, jumineista pikseleistä koostuva violetti viiva. Muutama tuhat jumittunutta pikseliä siis.

    Otin yhteyttä valmistajan ilmoittamaan RMA-palveluun ensin sähköpostitse, asia luvattiin hoitaa vaihtamalla monitori uuteen on-sitena ja kaikki yhteystiedot kysyttiin. Kun mitää ei kuulunut pariin viikkoon, otin yhteyttä uudelleen, ilman vastausta.

    Tämän jälkeen soitin valmistajan ilmoittamaan RMA-puhelinpalveluun, josta sainkin nopeasti suomenkielistä palvelua, samat tiedot kyseltiin uudestaan ja monitori luvattiin vaihtaa viipymättä uuteen, kuljetusliikkeestä otettaisiin yhteyttä. Mitään ei kuulunut pariin viikkoon, joten soitin uudestaan, vakuuteltiin ettei asiaa ole unohdettu ja että uusi monttu saapuisi lähipäivinä. Tämän jälkeen en ole kuullut asiasta mitään.

    Puhelinnumerosta ei enää vastaa kukaan, sähköposteihin tulee automaattinen virheilmoitus.

    Asiaa on nyt "hoidettu" kahden kuukauden ajan tuloksetta. Vaikuttaa kovasti siltä, ettei kyseinen firma kykene täyttämään velvollisuuksiaan, ja varsinkin tuo puhelinpalvelun ja sähköpostituen täydellinen katoaminen vaikuttaa melko hälyttävältä.

    Jokainen voi tästä vetää omat johtopäätöksensä tulevia monitorihankintoja suunnitellessaan.

    Onko kenelläkään tarkempaa tietoa asiasta, onko tässä nyt kyseessä jonkun suomalaisen välikäsifirman nurin meneminen, vaiko itse Benq:n ongelmat, ja mitä tällaisessa tilanteessa voisi tehdä?
     
  2. myski69

    myski69 Member

    Joined:
    Aug 20, 2009
    Messages:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Tällaiset tiedot löytyvät siis koskien Benq tuotteiden takuuta:

    Näyttöjen, projektoreiden ja projektorilamppujen ongelmatapauksissa loppuasiakas on suoraan yhteydessä BenQ:n tukeen (helpdeskiin), joka antaa tarvittaessa RMA-numeron ja laittaa asian eteenpäin PowerMilliin joka on BenQ:n huoltopartneri Suomessa. Vaihto tapahtuu normaalisti viiden työpäivän kuluessa.
    Technical Support Helpdesk: 09-817 101 91
    RMA & support: BenQ@helpdeskdata.se
    RMA Helpdesk: 09-817 101 88
    Service open 10.00- 18.00
     
  3. MikroMake

    MikroMake Active member

    Joined:
    Feb 3, 2006
    Messages:
    3,864
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    68
  4. microbi

    microbi Active member

    Joined:
    Feb 23, 2005
    Messages:
    1,374
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    BenQ on hyvä näyttö - jos toimii. Niiden huolto/takuu on sitten aivan hanurista.

    Itse tappelin n. 3 kk viallisen näytön ja BenQ:n ruotsinsuomalaisen huollon kanssa (koko pohjoismaiden huolto on keskitetty ruotsiin). Vika oli, että näytön flashmuisti (mikä lie nyt näytöissä on...) meni sekaisin aina tietyin väliajoin, varsinkin heti kun ajoin ATI:n ajurit (tapahtui suht. randomista, joskus HETI kun oli asenettu uusi windows...taisin asentaa 4 kertaa tämän ruljanssin aikana). Tulihan koneessani testattua kaikki komponentit, ostin jopa turhaan uuden näyttiksen.....

    Ostin näytön tietoasemalta = 0-kuollutta pixeli takuulla. Noh, BenQ:lta DHL toi "uuden" näytön viimein - takuukorjattu p*ska, jopa paketissa lukee "B-luokan näyttö" (vähän eri sanoilla mutta, "B" siinä oli ilmaisten että ei ollut A-luokan näytöstä kyse). Ja sitten tämä takuuhuollettu näyttö = kuolleita pixeleitä! Ei kun tietoasemalle (BenQ:lla EI ole 0-kuollutta pixeliä takuuta, on tietoaseman oma takuu "juttu")...

    Lopputulos - ISO haistakaa Vee koko BenQ! (+tosi kiva kun ruotsin kaveri EI tajua suomea oikeasti...). Tietoasema antoi lopuksi ihan uuden näytön paketista (ja lähetti tämän pixelivammaisen takaisin ruotsiin käsittääkseni).

    Mitä opin = seuraava näyttö EI ole BenQ + luen tarkasti miten takuu (ja missä) toimii kun uuden näytön joskus ostan. Ja muistakaa TAPELLA takuu asioissa! Itse taisin vähän jopa kusettaa BenQ:ta lopulta, mutta vasta sen jälkeen kun he yrittivät samaa minulla....sitä saa mitä tilaa.
     
  5. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Joined:
    Aug 5, 2002
    Messages:
    6,109
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    118
    Voisi tietysti kuvitella (tai ainakin toivoa), että katkos on syntynyt Infocaren ostettua Powermillin, ja homma alkaisi taas kohta sujumaan. Vai onko muilla yhtä huonoja kokemuksia?

    Ettei sotkeentuisi ISO 13406-2 normin neljään luokkaan? Kaikki ns. kuluttajanäytöt ovat tietääkseni II-luokkaa, joissa saa olla jokunen viallinen pikseli, vain I-luokan näytöissä valmistaja takaa, ettei viallisia pikseleitä ole. II-luokassa niitä siis voi olla, muttei välttämättä ole. ISO 13406-2:2001 muuten kuulemma sanoo, että ellei luokkaa ole erikseen kerrottu, sen voidaan katsoa olevan luokkaa I. Tämä siis, jos paketissa mainitaan ISO 13406-2 sertifikaatti.
    Toisaalta, jos puhutaan nimenomaan B-luokasta, ei voine olla kyse samasta luokituksesta.

    Mutta, kuluttajansuojalakihan sanoo, että myyjä on ensisijaisesti vastuussa kuluttajan ostamien tuotteiden vioista. On siis kaupan asia hoitaa takuuhuolto/-vaihto, miten haluavat, vaikka mielellään sysäävätkin kuluttajan itse hoitamaan asiaa maahantuojan tai tämän valtuuttaman huollon kanssa. Eli ellei joku helpdesk auta helposti, kannattaa painostaa (myös) myyjää, jonka sanoilla voi olla maahantuojankin suuntaan suurempi painoarvo, kuin yksittäisellä asiakkaalla.
     
  6. microbi

    microbi Active member

    Joined:
    Feb 23, 2005
    Messages:
    1,374
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Kyllä siinä ihan selvästi luki "B-luokka" (valkoisessa tarralapussa pahvilaatikon kyljessä) tai jtsp mutta ei mistään ISO-standardeista ollut mainintaa.

    Ja niin onhan se myyjän vastuu, mutta "hei sulla on näytössä onsite takuu - soita BenQ:lle (joka käski täyttää netissä heidän vikailmoitus lomakkeen). Joten "helposti" se siten hoitui.

    Edellinen näyttöni oli 19" Viewsonic = heti liikaa kuolleita pixeleitä => onsite takuu (joka kerrottiin huollossa) toi takuukorjatun näytön duuniin (sanottiin heti että uutta ei tule, koska näyttö yli 14 pvä vanha...joo oma moka taisin ottaa kiireiden takia yhteyttä vajaan 3 vkon kuluttua :D), ei ollut kuin 1 kuollut pixeli joten se sopi siihen aikaan. + HE veivät vanhan samantien pois. BenQ:n ohje oli "pakkaa samaan laatikkoon huolellisesti, emme vastaa jos näyttö menee rikki. Sitten tilaa nouto näytölle."--- Myönnän, että siinä vaiheessa ei myöskään pakkaajan hommat kiinostaneet/oikein napanneet (ja lähettää boxi ruotsiin).
     
  7. jonzcu

    jonzcu Member

    Joined:
    Jul 28, 2004
    Messages:
    99
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Itsellä kans just menny BENQ huoltoon ja toivon, että kaikki menee ok. Itsellä virtanappula kirjaimellisesti hajosi, eli näyttöä ei voi sammuttaa tai laittaa päälle. Itse uskon, että näytön myynyt firma hoitaa homman kuntoon vaikka Benq kusee, tai ainakin pitäisi hoitaa vaikka sitten uusi toimiva tilalle.
     

Share This Page