BIOSin päivitys epäonnistui

Discussion in 'Ajuri- ja softaongelmat' started by mgs, Jan 19, 2014.

1. mgs

mgs Member

Trophy Points:
    11
    Minulla on Acer Aspire E380 ja siinä Phoenixin BIOS, kuva alla. Päivitin 32-bit XP:n 64-bit Win8:aan ja 8.1:een koska prosessori oli jo ostettaessa 64-bittinen. Ostin siis kaupasta päivityslevyt.

Kaikki ei toiminut, joten sain vihjeen päivittää BIOS. Acerin sivulta löytyikin uudempi versio jonka päivitin. Jokin meni kuitenkin pieleen. Kuvassa on uuden version päivämäärä.

Päivityksen jälkeen kone sammui ja käynnistyi uudestaan. Acerin logo tuli näkyviin ja sitten tuli musta ruutu ja siinä teksti "Verifying DMI Pool Data .._" ja viimeinen merkki vilkkuu. Näppäimistö ei vaikuta mitään ja osaan ainoastaan sulkea koneen virtakytkimestä.

Jos hyväksyn "Load Default Settings", tulee alemman kuvan mukainen asetelma. Olen vaihtanut "First Boot Device":een Hard Diskin ja CDROMin, mutta millään ei ole vaikutusta, käynnistys etenee aina "Verifying DMI Pool Data .._" -tekstiin ja jää siihen. Olen käyttänyt DVD-asemassa Win8-päivityslevyä, 8.1:n DVD:lle tekemääni iso-tiedostona olevaa levykuvaa ja koneen ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä tekemieni XP:n backup-levyjen ensimmäistä cd-levyä. Removable kai tarkoittaa muistitikkua?

Olen irroittanut ja pannut takaisin emolevyllä olevan pyöreän ja litteän patterin koneen ollessa sammuneena, mutta sillä ei ole ollut vaikutusta.

Mitä teen väärin tai mitä jätän tekemättä? Olen aika avuton tietokoneen kanssa ja nyt olisi hyvät neuvot tarpeen. Onko BIOS peruuttamattomasti pilalla?

Jos tästä tilanteesta ei pääse muuten eteenpäin, niin onko minun ostettava uusi emolevy (samalla vaihdan prosessorin ja muistit) ja voinko silloin asentaa käyttöjärjestelmän minulla olevalta Win8-päivityslevyltä ja käyttää sen aktivointiavainta? Tai Win8.1:n tai XP:n?

Tilanne on minulle hyvin epäselvä ja kaipaan kovasti neuvoja. Toivottavasti tämä viesti ei tullut kovin väärälle alueelle.

2. HiTex1983

HiTex1983 Regular member

Trophy Points:
    28
    Poista se patteri koneen olessa sammutettuna, käynnistä kone, anna koneen latautua niin pitkään kuin se vaan menee, sammuta kone ja asenna patteri takaisin. Käynnistä kone, mene BIOSsiin, valitse Load Default -settings, tallenna asetukset, poistu BIOSsista ja käynnistä kone uudelleen.

3. JullePuh

JullePuh Regular member

Trophy Points:
    26
    Onko koneessa useampi kuin yksi kiintolevy? Jos on niin ongelma voi olla siinä, että kone yrittää käynnistyä väärältä levyltä.

Tähän auttaa oikean kiintolevyn valinta biosissa. valinta tehdään kohdasta Hard Disk Boot Priority.

4. mgs

mgs Member

Trophy Points:
    11
    En muista teinkö tätä prosessia, luultavasti jäi tekemättä. Olin juuri postauksesi aikana lähettämässä BIOS-sirua postissa.

On vaan yksi kiintolevy.

Lähetin biosin Partcoon ohjelmoitavaksi kun löysin tuollaisen paikan, ja sähköpostin liitteenä paketin jonka latasin Acerin sivulta. Kaikki meni hyvin ja nyt tämä kone taas toimii. Oppirahat jäi postituksineen alle 20 e, joten melkein säikähdyksellä selvisin. Ei tarvinnut päivittää turhaan ennenaikaisesti hyvin asiansa ajavaa konetta.

Kiitos vastauksista!

Edit: typo

Last edited: Jan 24, 2014

Share This Page