Eli mulle tulee tällasia blue screenejä kun pelaan(pelit on aitoja)joissa on yleensä joku atin tiedosto mainittu kuten ati2cquag tai vastaavaa. Kone on ostohetkestä lähtien tehny tota ja on ollu pari kertaa huollossakin mut ei oo ollu mitään hyötyä. Oon asentanu atin uusimman catalystin (ja katoin että käy tohon radeon 9200 SE:n joka mulla on ettei pääse joku viisastelemaan). Jos joku osais neuvoo miten tosta pääsee eroon.?
laitappa automaattinen buutti päälle ja laita Lähteä "Windows on palautunut vakavasta virheestä" ikkunasta siitö olen saanut usen vian selville
kuinka paljon sulla on muistia koneessa? yksi vai kaksi kampaa, tuleeko muissa hommissa kuin peleissä screeneä
512 mb on muistia. Noista tikuista en kyllä tiedä mitään.Ennen kun kone oli huollossa niin tuli ihan videoita katellessa ja joissain alkeellisissa nettipeleissä, mut sen jälkeen vaan "kunnon" peleissä. Tekis varmaan hyvää jos pistäis jonkun formatoimaan koneen
Minulla on tuossa 2 kpl ATI Radeon 9600 kortteja. Toisen "valmistaja" on 3DClub ja toisen valmistaajaa en muista. Jokatapauksessa tuossa Clubin kortissa on joku yhteensopivuusongelma minun ASUSksen emon kanssa. Eli sain alkuun samanlaista ongelmaa tuolla koneella missä oli ASUS emo. Vaihdoin sitten kortit päikseen, niin ongelma hävisi eikä myöskään tullut toiselle koneelle. Kyseessä voi siis olla yhteensopivuusongelma / rikkinäinen kortti.
Itsellä on kakkoskoneessa 9200se. Mikään grafiikkakiihdytys ei toimi xp:n kanssa, eikä pelailu onnistu. W2000:ssa toimii hyvin, mutta ei tosiaan ole mikään pelikortti. Sen sijaan 9600 toimi mainiosti. Ymmärtääkseni "se" tarkoittaa säästömallia - 64 bit muistikaista kun 9600:ssa on 128 bit. Yleensä foorumeilla 9200se on julistettu täysin p:ksi.
Itehän en oikein noista koneista mitenkäään liikaa tiedä mut kattelin kans joiltain foorumeilta että ei toi 9200 se mikään hyvä peliohjain oo. Tuli muuten itellekkin joskus noita VPU recover on nollannut grafiikkakiihdyttimen blaa blaa juttuja. Joku oli korjannu samantyylisen ongelman muuttamalla biosista jotain asetuksia, ite en taida uskaltaa ryhtyä moiseen.
Nostetaampa tää kun sain uuden näytönohjaimen ja on vähän ongelmia sem vaihdossa. Eli kun ottaa siitä ohjaimesta ruuvin pois ja irrottaa näytönjohdon niin eikös sen ohjaimen pitäs siitä lähtee?..on vaan niin pirun tiukalla kiinni etten uskaltanu kovempaa repiä.Niin ja tarviikos näytönohjaimen vaihdossa käytää sitä maadoitusranneketta?
Mulla voi olla apuja kysyjälle. Taistelin koneen kanssa päivittäin parisen kuukautta. Sinisiä ruutuja tuli eli pysäytysvirhenäyttöjä eli stop erroreita. Niitä oli kovin erilaisia, eikä mikään niistä viitannut mihinkään tiettyyn ohjelmaan, ajuriin tai rautaan, vaan oikeastaan mihin vaan. Uusin kaikki ajurit netistä ja tutkin kaikkia ajureita ajurimyyjien skanneriohjelmilla. Hiukan sain paremmaksi, mutta ei ratkaisua. Epäilin rautaakin (uusi emolevy). Sitten tartuin tuohon klassiseen neuvoon; asenna Windows uudelleen. Asensin XP:n ja samalla Microsoftilta saadun CD:llä olevan SP2:en puhtaalle pöydälle. Olin toiveikas. Mutta jo XP:tä asennettaessa tuli ensimmäinen sininen ruutu. Kun asennus viimein oli valmis, sama homma jatkui nyt oikeastaan vielä tehostettuna. Poltin päreeni. Vein huoltoon, vaikka ajattelin, että ei ne selvitä tällaisia henkimaailman vikoja. Kun kone oli "valmis" hain sen ja kuulin, että ei siinä ollut muuta erikoista kuin että he vaihtoivat näytönohjaimen Radeon 9200SE:n ajurin. Siinä oli jokin yhteensopivuusongelma. Ihmettelin ja sanoin, että siinä oli asentamani uusi ATI:n Catalyst, joiden pitäisi toimia kaikkien Radeonien kanssa. He olivat saaneet koneeseeen nyt asennetun ajurin Microsoftin sivuilta. En uskonut koko korjaukseen ja olin varma, että sama peli jatkuu. Mutta ei jatkunutkaan. Nyt toimii ja muutenkin jotenkin paremmin. Ei ainoatakaan sinistä ruutua. Näiden palstojen Agent_007 neuvoi minua, miten saa selville, mikä ajuri koneessa nyt on ja miten sen siis voi varmuuskopioida. Toimiva ajuri on Catalyst 5.3, sen laitehallinnassa näkyvä tunnus on 6.14.10.6517 ja päiväys 22.2.2005. Tämän ajurin saaminen (varmuuskopioitavaksi) osottautui yllättävän vaikeaksi. En löytänyt ATI:n sivuilta. Vasta googlettuna listan seitsemnneksi ensimmäiseltä venäjänkieliseltä sivulta sen sai. Varaudu siis etsintätyöhön. Mahdollisesti uudemmat ajurit käyvät myös, mutta en lähde kokeilemaan kun tämä tuntuu tosi hyvältä. Tärkeintä on, että osaat epäillä oikeaa vikakohdetta, joka on mitä todennäköisemmin näyttiksen ajuri, ei itse näyttis, muu rauta, Bios tms.
Ei ollu mulle apua. Löysin kyllä ton mainittemas catalystin ja asensin sen mutta samaa tekee edelleen..kiitti kuiteski neuvoista. Nyt kun mulla on toi toinen näytönohjain niin joku vois neuvoo miten saan sen vanhan sieltä pois. Osaisin kyllä pistää ton ohjaimen paikoilleen mutta en oo saanu sitä vanhaa irti
Poistitko varmasti entisen ohjaimen ennen uuden asentamista? Niiden päälleasennus ei onnistu. Välivaiheessa toimii Windowsin oma yksinkertainen ohjain ja kuva on huono. Sulla on siis - jos asennus oli oikein - yhteesopivuusongelma esim. emon kanssa, viallinen 9200, Biosissa vääriä asetuksia tai jokin muu. Tuo ei ole kovin lohdullisesti sanottu. Mutta kun sulla on jokin uusi näyttis, niin kokeile sillä. Onko sulla siihen ohjain? Muista, että aivan uusimmat tehonäyttikset eivät toimi hyvin tai tehot ainakin menee hukkaan, jos laitteiston muut osat ovat vanhempia. Yhteensopivuuteen tarvitset asiantuntevaa apua. Kyllä entisen pitäisi suht' helposti irrota. Onko siinä jotakin salpaa emossa ohjaimen toisessa päässä, vastakkaisessa, millä puolella on ruuvi koteloon? Se salpa voi olla ihan pieni. Avaa se. Muutoin ei voi kuin epäillä, että liitokset AGP-koskettimeen ovat kosteudesta tms hapettuneet ja näyttis tarttunut kiinni. Jos sitä mahdottomasti kiskoo, niin kosketin tai emo kyllä voi hajota. Multa hajosi emo kun kiskoin prosessorin lukitusta irti. Jos joku ei parempaa keksi, niin saattaa sitten huolto olla kuitenkin paras ratkaisu. Samallahan voit tilata toisen näyttiksen kiinnityksen ja varmistuksen, että se sopii kokonaisuuteen sekä vielä testauksen, että toimii. Kyllä niiden muuten pitäisi virhesanomista tietää, mikä vialla on tai ainakin miltä suunnalta vikaa voi lähteä etsimään. Kummonen huolto sulla on? Maksoitko oikein siitä?