Kuinka moni on tehnyt oman boxin koneeseen? Itse olen suunnitellut vaakamallisen boxin tekoa olohuoneeseen HTPC:tä varten. En tiedä kannattaako ruveta projektiin. Markkinoilta ei kumminkaan näytä löytyvän vastaavaa boxia edulliseen hintaan.
Tottakai itsetehty on aina itsetehty. Hyvässä ja huonossa mielessä. Jos susta löytyy "pikku askartelijaa" niin miksikäs ei? Otat emolevypohjan ja korttipaikat jostain vanhasta koneesta, sanoin cd/dvd-asema ja kovalevy kehikon. Mitäs materiaalia meinasit käyttää? Olis ihan mielenkiintoista seurata projektin etenemistä http://metku.net/modgallery tuolla on itsetehtyjä koteloita.. saahan noista ainakin ideoita.
MDF olisi helppo ratkaisu, tosin alumiini tai rosteripellistä tulisi loppujenlopuksi kumminkin näyttävämpi ja kevyempi.
Kannattaa nettikauppoja selailla. Prossun siili tosin voi aiheuttaa ongelmia ja virtalähteen sijoitus ilmankierron kannalta. Plussana kompakti koko ja sopivuus muiden kotiteatterilaitteiden rinnalle. Voisihan sitä vaikka vhs:ään modailla samanlaisen . Etupaneli täytyisi varmaan vaihtaa jokatapauksessa.
prossun siili silti ongelmana...ja ei VHSn koppa sen paremmin näytä riitävän. itse olen suunnitellut n. 135mm korkeata boxia, siis, viritin-vahvistin kokoluokkaa. Vanhan hajonneen jos jostain löytäisi niin voisi onnistua aika hyvin.
tuolta löytyi hieman apua. http://www.avecom.fi/pdf/silverstonelc10s.pdf en tuota valmista silti mene ostamaan,onhan se sentään puolet prossun hinnasta. Ja sisäistä 5,25" paikkaa kun en tarvitse, pitäisi se muuttaa toiseksi dv´d-aseman paikaksi(minulle välttämätön).
Pistä projektistas juttua vaan tänne kun kehittyy, varmaan itse toistan perässä jos aikaa riittää kesällä. Mitä komponentteja tulossa kopan sisälle? Parigigainen intel reilusti alikelloitettuna ajaisi asiansa prosessorina isolla siilillä ja virtalähteen+ ehkä laadukkaan kotelotuulettimen avulla tuuletettuna. Vanhempi radeon all-in-wonder 7000 tj näytönohjaimeksi, ellet ajatellut pelikäyttöön laitetta tehdä.
Prossuksi ajattelin P4 2.8 tai 3.0, muisti 2x512ddr, näytönohjain valinnan alla(DVI uloslähdöllä), äänikortti joku dts-ex:ää toistava.DVD-asemat tulee tästä koneestä. näytöksi tulee muuten 27" tai 30" LCD, myöhemmin projektori.
Itse varmaan tuosta hiljaisuusnäkökohdasta lähden liikkeelle: puoliäänetön poweri ja tosiaan kelloja hieman alemmaksi. Radeon 9200/9550 varmaan omat tarpeet täyttäisi niin lämpöjen kannalta kuin tehojen. Pelikonetta en siis hae, lähinnä musiikin toisto, leffat ja emulaattoripelit lähtökohtana. Jossain vaiheessa kyllä hdtv kiinnostaisi, joten prossutehoa sen pari pentiumin gigaa tarvitsen.
Kuulostaa kyllä loppujen lopuksi ihan hyvältä kun itselläkin pelkkä leffa/musakäyttö ja nettihommat. Muijakin pelaa vain flash pelejä, ja jos rupeaa peleihin oma aika riitämään niin hommaa sitten vaikka PS2sen. Prossun hinnastakin säästäisi aikamoisen summan muita komponentteja varten kun Celeron 2000 maksaa 68USD+alv verrattuna P4 3,0 joka on 198USD+alv (täällä päin nuo hinnat on vielä jenkki oravan-nahoissa) Taidan tässä ruveta vanhantavaran paikoista jälestämään jotain vanhaa vahvistinta josta saisi kopan, jos ei löydy niin sitten vaan tavaraa hommaamaan ja tekemään alusta asti.
Kannattaa ottaa muiden mokista mallia, maadoittamiset ym. Ja käyttöjärjestelmä kannattaa valita käytön mukaan. Linux: edut: Voi jättää päälle tai valmiustilaan niin pitkäksi aikaa kun huvittaa. Pelko viruksista / spywaresta minimaalinen. Usein windowsia helpompi sisäistää vasta-alkajalle. Ei tarvitse uudelleenasennella suorituskyvyn heikkenemisen takia. Perusasennus yleensä helppo ja nopea (käyttökunnossa yleensä heti puolen tunnin asennusvaiheen jälkeen). Amarok. Mplayer. Apua saa afterdawnista. Paljon ilmaista ohjelmistoa. Reiserfs. Haitat: Windows- ohjelmat eivät välttämättä toimi sovitulla tavalla. Kaikilla muilla paitsi nvidia- pohjaisilla näytönohjaimilla vaikeuksia tv-outin ja 3d-pelien kanssa. Oma maailmansa, johon kestää hetki uppoutua (ei välttämättä haitta). Vajavainen ajuri-tuki, kannattaa jokaista komponenttia ostaessa varmistaa googlettamalla että joku muukin on saanut osan pelittämään kyseisessä linuxissa ja mielellään ilman vaikeuksia. Windows Edut: Kaikki osaavat kutakuinkin käyttää. Hyvä ajurituki. Enemmän ilmaista ohjelmistoa mistä valita. Haitat: Ilman erikoislaatuista pätemistä vaikea pitää käyttökunnossa. Maksullinen. Ei amarokia .
Onko tuo linux muuten kovinkin erilainen käyttää mitä windows.Aluksi suunnittelin Windows mediacenteriä mutta sitä ei täältä saa ollenkaan, pitäisi tilata ulkomailta joka koituisi kalliimmaaksi. XPstä on hyvät kokemukset ja hintakaan ei ole paha(85euroa) mutta linux kylläkin ilmainen Tosin, voisinhan omaan käyttöön laittaa ton linuxin ja asentaa rinnalle XP muijaa varten jos ei linuxista tykkää. Toimiiko muuten esim. ICQ linuxilla? MSN messenger ei varmaan kumminkaan toimi.
Linux on joissain asioissa erilainen, joissain samanlainen. Säätämällä saa varmasti "tuntumaan" Winkkarilta, jos sitä haluaa. Lähes kaikille "normaalijannun" tarvitsemille Windows-ohjelmille on Linux-versio tai joku saman asian ajava softa. Tässä yksi projekti joka voisi kiinnostaa (en ole itse tutustunut tarkemmin): http://www.mythtv.org/ Ja jonkun suomalaisen päiväkirjaa aihetta liippaavasta projektista: http://www.malila.fi/vdr/
Multiprotokolla IM:jä on Linuxille useampikin. MSN on ihan vakiotavaraa. Kaiken sen minkä voi tehdä Windowsissa voi tehdä myös Linuxissa. Pelit ja uudet laiteajurit ovat ainoita, mitkä tuottavat Linuxissa päänvaivaa. Nyt vain vaihtamaan Linux keskustelujen puolelle, sieltä löytyy asiaa eri distroista, softista jne.
juu, taitoi asia vähän karata topiikin väärälle puolelle. Oisikohan muuten monimutkainen homma väsätä etupaneeliin samantien VFR näyttö ja iMOP vai oliko se nyt iMOF?