Nyt on maallikolle melko monitahoinen ongelma. Kone on Acer Aspire One 751h. Käyttiksenä XP Home, eli ihan turha vekoitin. Kesällä ostin siitä lähtien kaatuillu mutta kun tilapäisesti ulkomailla asuneena en ole päässyt viemään takaisin kikanttiin. Kokeilin siis ratkaista ongelman ubuntulla. Noh, koneessahan on GMA 500 näyttis, jota ubuntu ei tue. Kaiken lisäksi ensimmäinen ubuntu-asennus ei toiminut kuin viikon ja kaatui koko homma varmaan jostakin minusta johtuvasta syystä. Asensin myöhemmin Ubuntun uudelleen kun käsitin että sen saa koodattua joten kuten tukemaan grafiikoita. Sainkin jotenkin, mutta kaatuilu jatkui nyt myös ubuntun puolella. Asentaessa muuten kuristin "huonon"- ubuntu asennuksen pienelle osiolle kun en osannut ajaa sen yli. Nyt Suomeen palaamassa, varsinaiselle koneelleni päästessä olen meinannut formatoida koko paskan ja uudelleenasentaa XP:n kunnes Ubuntuun tulee kunnon tuki tällekin näyttikselle. Oisko hyviä ideoita että miten? Laittaisin mielelläni ihan tämän ostetun lisenssin XP:n tähän..
Mini kannettaviin asennetaan käyttöjärjestelmä aivan kuten mihin tahansa muuhunkin koneeseen. Itse kone ei aiheuta mitään erikoisia toimenpiteitä. Asennus-cd:ltä käynnistys ja asentamaan. Jos koneessa ei ole cd-asemaa, niin hanki käyttöön USB-asema. Taasen jos koneen mukana ei tullut mitään asennusmediaa, voit lainata joltain XP home asennusmedian ja asentaa siltä.
Niin tuo näyttää olevan helppoa, mutta tarkoitus olisi formatoida koko c. Olen ymmärtänyt että windowsin asennus cd ei sitä tee. Ja ubuntun luomat osiot windows tunnistanee erillisinä kovoina? Joita se ei formatoi?
Windowsin asennuslevyllä on mahdollista formatoida kovalevyjä, aina on ollut ja aina tulee olemaan. Windowsin asennusmedia ei osaa käyttää niitä partitioita jotka Ubuntu on sinne tehnyt, mutta se osaa poistaa ne. Kun tila on vapautettu, niin sitten voit luoda uudet partitiot sellaisessa tiedostojärjestelmässä jota Windows osaa käyttää ja kaikki tämä Windowsin omalla asennusmedialla.
Hieno homma.. Tässähän viisastuu kokoajan. Toimiiko asennusmediana tästä samasta koneesta poltettu recovery-CD?
Pitäisi toimia. En tietenkään voi varmaksi sanoa, sillä en tiedä tarkkaan miten Acer hoitaa palautuslevyjensä rakentamisen, mutta normaalisti palautuslevyt tyhjentävät kovalevyt ja asentavat omat partitionsa omilla tiedoillaan siihen.