Elikkä mulla on kiintolevyllä kaksi osiota, C jossa Vista ja D jossa XP. Pitäs formatoida tuo C-osio ja asentaa Vista uudelleen, mutta ois joitain kysymyksiä, kun en ole ennen formatointia tehnyt enkä Winukkaa uudelleen asentanu. 1. Miten varmistan, sen ettei D-osio tyhjenny Vistan asennuksen mukana? 2. Häviääkö tuo koneen käynnistyksen alussa tuleva valikko, jossa voi valita Vistan ja XP:n väliltä kumman käynnistää, kun formatoin C-osion ja asennan Vistan uudelleen? 3. Tunnistaako Vistan asennus nuo kaksi osiota, jolloin voin asentaa sen tuolle C:lle?
Miksi vista pitää asentaa uudestaan? 1. Osiot ei itsestään häviä eli kunhan et itse tarkoituksellisesti sitä poista/tyhjennä, niin ei sille mitään käy. Windowsin asentaminen on melko turvallista eli kunhan osaa lukea, niin mitään ongelmaa ei pitäisi tulla. 2. käynnistyksen alussa tuleva valikko on bootloader, joka asennetaan käyttöjärjestelmän asennuksen yhteydessä eli jos sinulla on jo vistan bootloader, niin se sama valiko näkyy kun asennat vistan uudestaan. 3. vistan asennus tunnistaa kyllä kaikki osiot, jos on tarvittavat ajurit. Todennäköisesti mitään ongelmia ei tule.
Miksi yleensä käyttis asennetaan uudestaan? Esim. sen takia, että on joku ongelma, johon on jo kokeillut kaikkea mahdollista, paitsi formatointia ja uudelleenasennusta.
Koska luullaan sen olevan ainut ratkaisu. Ennen kuin formatoit koneen, niin suosittelisin kysymään neuvoa itse ongelmaan, vaikka täältä. Jos jostain syystä haluat kuitenkin uudelleen asentaa käyttöjärjestelmän, niin älä formatoi asemaa vaan suorita korjausasennus.