Moi. Yritin jättää tämän kysymyksen jo kerran, mutta en löydä tulosta, joten jos tulee toistoa, niin suonette anteeksi. Sain noin vuosi sitten lahjaksi koneen, jossa c:/ -asemalle oli "fiksusti" varattu vain 3 Gt muistia. Lisäksi oli osioitu sekä d- että e-asema, joissa molemmissa vajaa 20 Gt. Tavoitteeni olisi saada järjestelmä käyttämään entisen e-aseman tilan c:n jatkeena. Tilaongelma tuli akuutiksi varsinkin nyt XP:n asennettuani. Olen tyhjentänyt e:n XP:n levynhallintatoiminnalla. Tilaa/muistia olisi, kun saisi käyttöön. Onnistuuko asia muuten kuin "pohjamudan kautta" formatoimalla jne? Partition Magic -ohjelmaan minulla ei oikein olisi varaa. Eikä kirjoittavaa cd-asemaa varmuuskopiointia varten. Voiko näin yksinkertainen asia olla käytännössä niin mahdoton tai ainakin erittäin vaivalloinen, kuin mitä kuulostaa? Kyselee Liekki
Partitioin Magicia suosittelisin, kävisikö se ei niin kaupasta ostettu? Jos laittomat hommat ei kiinnosta(mikä on hyvä vaan) niin eihän tuo CD-RW -asema paljoa maksa: http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.asp?TID=16519 Myös DVD-RW -asemien hinnat ovat nykyään siedettävällä tasolla: http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.asp?TID=22355
Noihin "muuta partitoita lennossa" ohjelmiin en ole juuri tutustunut... Jos apua ei niistä löydy, niin: Itse pyörittelin joskus XP:tä parin gigan osiolla, ongelmitta=) Kaikki ohjelmat yms. asentelet vain toiselle osiolle. Kaivoin vanhan threadin jossa samaa asiaa puidaan: http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/70422 Samassa threadissa allekirjoittaneen (krhmm..) vinkkejä XP:n laihdutuskuuriin... Formatoimaan lähtisin viimeisenä, toisaalta varmuuskopiontimahdollisuuden puuttuminen kyllä pelottaisi noissa partitionnin muuttamisissakin... Mutta periaatteessa formatoimalla & uudelleen asentamlla onnistuu: siirrät kaikki säilytettävät tiedostot d:lle, tuuppaat xp:n asennuslevyn sisään, buuttaat, xp:n asennuksen pitäsi käynnistyä, poista asennusohjelman työkalulla c:n ja e:n, ja luot uuden osion vapautuneeseen tilaan, ja asennat wintoosan siihen. PS. "Muistilla" on tarkoitetaan yleensä eri asiaa kuin kovalevytilaa: tietokone käyttää työskentelyynsä "muistia", jonka sisältö "haihtuu" kun virta katkaistaan. Tiedostot tallennetaan "massamuistiin" (kiintolevy, romppu, levyke jne), jossa ne säilyvät virran katkaisun ylikin. Tässä yhteydessä asiaa ei voine ymmärtää väärin, mutta vastaisen varalle tämä tietoisku
Kiitos tähän asti. Anatemuksen ohjeet auttoivat ensihätään. Nyt minulla on jo yli 100 Mt [bold]tilaa[/bold] enemmän kuin eilen.
Ja sitten Drizzt^^:lle (voi, mitä nikkejä!) Aika kova hinta on Partition Magic -ohjelmalla, jos ei meinaa työkseen alkaa levyjä osioida. Ja sairaseläkkeellä kun olen, niin eivät tulot eikä työkunto päätä huimaa... Eipä siis kirpaisisi vaikka naapurin ohjelmaa käyttää. Kerran. Hätätilassa. Ei tulisi kuuloonkaan alkaa asentaa nyt mitään uutta laitetta (kuten CD-RW:tä), kun koneen pyörintä on muutenkin siinä ja siinä. Ei taida tuon "tilan" lisäämiseen siis olla muuta mahdollisuutta kuin viedä koko keskusyksikkö "isojen poikien" pajalle näprättäväksi?
Olen jo XP:n levynhallinta-ohjelmalla muuttanut (eosion "vapaaksi tilaksi". Antaakohan tuo mahdollinen uusi asennus siihen koskea? Vai onko selvempi nimetä se ennen uutta asennusta takaisin e:ksi? Vai ottaako peräti automaattisesti vapaan tilan käyttöönsä tuo asennus? Saatatko lauantai-iltaa romanttisemmin viettää, kuin tällaisia pohtimalla? Huokailee ikuisuus sitten datanomikoulutuksen saanut uusionörtti.
Formatoi ja osioi levy uudelleen.. Siirrät vaan c: ja d: osioilta e: osiolle kopiotavat tiedostot, jos e: osiossa on vaan tilaa? Eli et tarvitse siinä tapauksessa polttavaa asemaa varmuuskopiointiin. Sitte vaan Xp levy sisään ja poistat c: ja d: osiot ja osioit ne uudelleen, sitte vaan formatointi ja uudelleen asennus, mutta varo ettet formatoi tai poista e: osiota
Nortonin Ghost vois olla kans kokeilemisen arvoinen ohjelma sinullekkin. Itsellä ainoastaan positiivisia kokemuksia kyseisestä ohjelmasta
Siis onko tuolla XP:n asennuslevyllä myös formatointi -ja osiointityökalu? Voi tätä tiedon puutteen tuomaa tuskaa... Millä poistan? Millä osioin? Millä formatoin? Miten pääsen uudelleenasennukseen? Vaan ja vaan... Taidan olla liian fiksussa seurassa. Aikanaan koulussakin inhosin just näitä asennuksia ja venkoiluja. Kun olis vain saanut softaa pukata...
anatemus, mitä tarkoitat tarkkaan sanoen tällä? Mulla on vaihtoehdot Asenna Windows XP / Asenna Windowsin lisäosat / Lisätoiminnot / Tutki järjestelmän yhteensopivuus Liian arka olen alkaa kokeilla sokkona, että mistähän löytyis työkalu, joka putsaa mun koneen. =:O
Tietty, jos oma innostus ei riitä On. Xp:n asennuslevyllä. Vielä kerran: kopioi tärkeät tiedostot hmm.. D:lle (E:nhän olit poistanut). Xp:n levy sisään, buuttaus, seuraile ohjeita, kun kysytään mille asemalle haluat windowsin asentaa, pystyt: -poistamaan osiota -luomaan osiota (käyttämättömään tilaan, eli jos poistat kaksi osiota, voit luoda niiden tilalle yhden suuremman osion) -formatoimaan osioita (fat & ntfs) Ja älä tosiaan poista osiota, jolle siirsit tiedostosi En ole varma mitä tuo tekee, poistaako osion, vai jättääkö sen vain formatoimattomaksi...? Eiköhän se näy asennusohjelmassa joko formatoimattomana osiona tai vapaana tilana, eli käyttöön sen saa=) Tuleeko nämä, kun pistät levyn sisään Windowsin ollessa päällä? Älä välitä niistä, vaan buuttaa kone. Lähteekö nyt vanha Windows päälle, vai asennusohjelma CD:ltä? PS. Ei. Tieto lisää tuskaa...
Ei uusi esim. 80-160 gigatavun levykään kauheasti maksa, sille voisi tehdä halutun osioinnin ja vanha levy jäisi varmuuskopioksi tai uuden rinnalle lisätilaksi. Käytännössä Windowsin buuttipartition kasvattiminen ei oikein onnistu kuin jollain 'fiksulla', Partition Magicin tyyppisellä, ohjelmalla. C ja E osia ei voi yhdistää, jos väliin jää D; siispä D on ensin siirrettävä levyn loppuun (e:ksi), jonka jälkeen c:n ja D:n voi yhdistää joko PM:llä tai Windowsin omilla työkaluilla. Jälkimmäisessä tapauksessa uusi osio on formatoitava, jolloin Windows on asennettava uusiksi. Ja PM:ääkin käytettäessä on syytä ottaa varmuuskopio fyysisesti eri levylle (PM sotki kerran yhden levyni koko tiedostojärjestelmän). Itse hankkisin uuden levyn, kopsaisin c:n sisällön uudelle levylle tehdylle ensimmäiselle osiolle, poistaisin koneesta nykyisen levyn ja XP:n asennuslevyllä käskisin tehdä uuden asennuksen uuden levyn päälle, jolloin asennusohjelma tarjoaa vaihtoehdoksi "repair":a ja kaikki nykyiset asetukset säilyvät. XP:ssähän on kyllä myös 'käyttäjäasetusten kopiointi velho', jota myös voi jossain hyödyntää.