Eli läppärin hankinnan myötä tuli ajankohtaiseksi asentaa WLan PSOASin opiskelijakämppään. Routerina toimii A-Link WNAP www.verkkokauppa.com/fi/product/13081/ccjvj/A-Link-WNAP-4-porttinen-langaton-802-11b-g-n-tukiasema , jolle olen syöttäny PPPoE tunnukseni, lähiverkon nimen, passun ja poistanut reitittimen oman DHCP-palvelimen pois käytöstä. Pöytäkoneen (Win7) kytken piuhalla reitittimeen ja läppärin(OS X 10.5.8) luonnollisesti langattomasti.Tämän jälkeen vain jompikumpi pelaa ja huutelee että sama IP-lähiverkossa. Kysymys siis kuuluu, mitä teen väärin tai jätän tekemättä? Löysin lähes vastaavan tilanteen, jossa hieman taustoja: keskustelu.afterdawn.com/t.cfm/f-205/wlan-verkon_asentaminen_pppoe-yhteydelle_ongelmia-887903/ Pahoittelen, että joudutte copypastailemaan linkit. Jotain New user shiattia...
"Lisälaitteiden, kuten siltojen, reitittimien (esim. langaton tukiasema), asennukset eivät saa häiritä verkon muuta liikennettä (esim. laite ei saa toimia verkkoonpäin DHCP-palvelimena)Väärin asennettujen laitteiden liittymät suljetaan ja käyttäjälle ilmoitetaan sulkemisen syy." Ymmärsin edellämainitun palveluntarjoajan kehotuksen niin, että reitittemessä ei saa olla DHCP-palvelin päällä. Korjatkaa minua jos olen väärässä.
Reitittimessä pitää olla dhcp päällä. Nuo ohjeet tarkoittaa sitä, ettei se saa toimia ulos päin dhcp:nä. DHCP siis jakaa omille koneillesi ip-osoitteet ja reitittää liikenteen.