Kokeilin ihan testimielessä ottaa noin kolmen sentin etäisyydeltä kuvaa kuumemittarista. Kun painan laukaisinta puoliväliin kamera alkaa tarkentaa ja kuva näyttää jossain vaiheessa hyvin tarkalta, mutta sitten kamera vetää tarkennusta takaisin ja jää siihen. Kuva on suttuinen ja valo vilkuttaa "tarkennusvaikeuksia". Makrokuvaus on päällä. Osaisiko joku auttaa? Olen vielä itse täysi nyyppä kuvaamisen saralla.
Voisiko tällä kenties olla mitään tekemistä asian kanssa? Focus distance • Macro: 5cm Ei kameralta saa vaatia enempää kuin se on luvannut tehdä, se voi suuttua ja alkaa murjottaa.
Ei se oikeasti ole tarkka, vaikka siltä kameran näytöllä näyttääkin. Tarkemmin kun testailin kyseistä kameraa, se ei ota tarkkaa kuvaa vielä silloinkaan, kun tarkennus lukittuu. Huomaat tämän kun siirrät kuvat tietokoneelle... Vasta kun siirrät n.0,5cm vielä lukituksesta etäämmälle, tulee tarkkoja kuvia. Myös kameran pienikin heilahtaminen pilaa tarkennuksen helposti. Zoomia ei saa käyttää makrokuvauksessa ainakaan tuossa kamerassa ollenkaan. Tämä on ainakin itselläni usein ongelmana, jos kuvaa jotain hitaastikkin liikkuvaa kohdetta, esim hyönteistä. Jos jollain on hyviä ehdotuksia näppärästä tuesta makrokuvaukseen, kertokaa ihmeessä. Itse pääsin valoisissa "labraolosuhteissa" jopa n.3,8cm (20sentin kolikko täyttää n.3/4 valmiista kuvasta) mutta käytännön kuvausolosuhteissa tähän tuskin pääsee... Edit: Siis heilahtaminen on itsellänikin usein ongelmana...