Olisin ostamassa uutta kameraa 170-n.200 euron kameraa. Tällä hetkellä olisin Canon PowerShot A510 puolella, mut ainaskin uudempi malli A520 kuluttaa aikapaljon akku paristoja Pitääkö tämä paikkansa myös A510 mallissa? Ja Ottaisin vastaan myös muitakin kokemuksia tästä kamerasta (A510)!!! Kiitos kaikille vastanneille jo nyt!
Minä ostin kyseisen Canonin pari kuukautta sitten. Ihan hyvin on pelannu ja tyytyväinen olen ollut. Oikeastaan ainoa isompi napinan aihe on ollut hidas kuvanotto. Joutuu pitämään kameraa melko kauan paikallaan kuvanottohetkellä, varsinkin automaattiasetuksella. Lisäksi videokuvaa ei voi zoomata tallennuksen aikana, mutta hei, eihän se olekaan mikään videokamera. Minulla on akkupatterit kestäneet vallan mainiosti pitkäänkin. Riippuu tietenkin käytöstä. On kestänyt mukavasti 1-2 kuvauskeikkaa. Miksikään virtasyöpöksi en ole A510:ä huomannut. Kameran mukana tulee tosi hyvät ohjelmat, mm. kuvankäsittelyä, suoratulostusta, videoeditointia yms. Minä olen ehdottomasti sitä mieltä että Canonin A510 on oiva peli varsinkin jos on aloittelemassa kuvailuharrastusta. Kamerassa on mm. runsaasti esiasetuksia eri kuvaustilanteita varten. Lisää infoa löytyy mikrobitin 6/2005 -numerossa olevasta alle 250 euron digikameroiden testistä, jossa A510 valittiin parhaaksi vehkeeksi.
Kiitos tiedosta. On minulla ollut pari kameraa ennenkin Trust 715 ja Minolta Dimage X31. Edellisen kanssa oli takuu ongelmia, ja sain lopulta siitä rahat takaisin. Joten pitäis ostaa uus kamera... Kyllä noilla perusteilla ja tiedon haulla päätin ostaa sen kameran. Kameran hitaushan on pieni seikka, kun kuvat ovat vaan laadukkaita. Ja näin jutun jossa salamakuvia pystyy ottamaan n. 20-30kpl. Johtuu tietenkin akusta ja pariston koosta. Kiitos!!
Aivan totta, mutta on tilanteita, jossa kameran hitaus huono homma. Tämä käy ilmi esimerkiksi tilanteissa, jossa kuvattava kohde tekee äkkinäisiä liikkeitä(mm. eläimet, pikkulapset). Canonin esikuvaustiloista löytyy "lapset ja lemmikit" -asetus, mutta se ei ole ainakaan minulla toiminut toivotulla tavalla. Kuvasta tulee suttuinen jos kohde liikahtaa kuvanottohetkellä, mikä nyt on päivänselvä asia, että nämä kohteet eivät pysy paikoillaan... Olen käyttänyt näissä tilanteissa "urheiluasetusta", vai miksi sitä nyt kutsutaankaan, joka on tarkoitettu liikkuvan kohteen kuvaamiseen. Tässä vaan on se huono puoli, että valotus ja suljinajat yms. seikat on melkein asetettava itse kuvaustilanteen mukaan(siis ollaanko esim. sisällä tai ulkona), jotta laatu olisi paras mahdollinen. Silloin pitää jo hieman olla tietoa kuvaamisesta, esim. juuri suljinajan ja valotuksen merkityksestä. Itse en ole vielä kauhean tarkasti tutustunut A510:n säädettäviin ominaisuuksiin, mutta tähän asti olen kyllä pärjännyt mukavasti. Miten muuten on, eikö tuo A520 ole vain astetta kehittyneempi versio A510:stä? Tuskin niillä ole paljoakaan eroa toisiinsa nähden. A520:ssä taisi olla 4-megapikseliä, mutta sillä nyt ei ole juurikaan merkitystä. Mistä tiedät, että kuluttaa paljon paristoja? Oletko kokeillut sitä, vai onko viidakkorumpu soinut?
Se on totta, että tilanteita tulee jossa pitäisi ottaa äkkiä kuva. Olen katsellut joitakin arvosteluja, joissa sanotaan, että niillä ei ole paljoa eroa vaikka a520 on 4 megapikselin. Kuvan laatu hieman on parempi, mutta tarkennus on tosi hidasta verrattuna a510. Patterin kulutus on myös siinä korkeampi. MUTTA kuinka paljon!!! Uskon että opin suht hyvin asetusten laittamisen! Pikkuhiljaa. Ainiin ja aijon kyllä käyttää kamerassa 2500mah akkuja! Mitäs sinä käytät?
Samoja 2500mah:n akkuja käytän minäkin, muistaakseni Hama-merkkisiä... Suljinajasta on varmaankin hyvä aloittaa ensimmäiseksi, mikäli mielii ottaa kuvia liikkuvasta kohteesta. Ja lyhempään aikaan sitä tietenkin kannattaa siinä tapauksessa muuttaa.