CD-asema rikki, onnistuuko käyttiksen asennus ilman?

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Reserv, Mar 20, 2008.

  1. Reserv

    Reserv Regular member

    Joined:
    Sep 6, 2006
    Messages:
    247
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kysytään nyt täällä vaikka käyttiksen ei välttämättä tarvitse linux ollakkaan.
    Elikkäs olis yks vanha läppäri jonka cd-asema on rikki. Pystyyköhän käyttiksen, vaikkapa ubuntun, asentamaan tälläiseen koneeseen jollain konsteilla?
     
  2. lauritx

    lauritx Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2004
    Messages:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    On niitä asennettu kovalevyltä. Pitää olla vaan vähintään kaks osiota- Eli asentaa osiolta toiselle. Jos nyt on windows onnistuu esim diamond toolsilla vai mikä se oli-
     
  3. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    juu.. wintoosa-osiolle otat linuxin jonkun imagen (tai paketit johonkin hakemistoon) ja varmistat, että linuxi pystyy lukemaan tuota osoita.

    esim. Slackwaren (joka sallii kikkailua aika paljon) olen asentanut tuolla konstilla kerran. Asennuspaketit napattiin rompulta fat32-osion hakemistoon, tein boot/root -korput.. Mounttailin sen fat32-osion kiinni ja aloittelin asennuksen. Slackwaren asennusapuohjelma kyseli sitten "install sourcea" ja siinä vaan valkkasi mountatun paikan. Loppu meni samalla tavalla kuin rompulta olisi asentanut.

    Veikkaisin, että eiköhän tuo jokaisessa linux-distrossa jollain tavalla.. Kun kaikissa distroissa on vähän omanlainen asennusapuohjelma, niin voi antaa vain ideoita miten homma voitaisiin tehdä: 1-2-3 -ohjeita valitettavasti ei voi antaa.
     
  4. milwall

    milwall Member

    Joined:
    May 11, 2007
    Messages:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    En ole kyllä varma mutta uskoisin että asennus onnistuu usb muistitikulta
     
  5. IsoPylly

    IsoPylly Regular member

    Joined:
    Sep 10, 2005
    Messages:
    459
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
  6. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Unetbootin, jos olet joskus ubuntua asentanut. Jos joku käyttöjärjestelmä löytyy koneelta, asennat unetbootinin ubuntu- (tai jonkun muun) version, buuttaat ja asennus käynnistyy netin kautta. Kunhan läppäri on kiinni kiinteässä internet- yhteydessä, asennuksen kannssa ei pitäisi olla ongelmia.

    http://lubi.sourceforge.net/unetbootin.html
     
  7. Stanner

    Stanner Regular member

    Joined:
    Mar 24, 2006
    Messages:
    446
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Onnistuu ainakin usb-tikulta. Itse olen asentanut silloin tällöin tällä tavalla siitä huolimatta, että minulla on toimiva cd-asema. Se asennus vain käy huomattavasti sutjakkaammin usb-tikulta.
     

Share This Page