Tämän ei pitäisi olla liian helppo ratkaistava, mutta apu totisesti kelpaisi: cd/dvd-asemani ei tunnista, että siellä on levy sisällä. Kone on uusi, itse kasattu. Vanhasta koneesta on käytössä juuri cd/dvd ja ylimääräinen kovalevy. Aseman kanssa ei vanhassa koneessa ollut ongelmia. Uudessa on asennettuna XP Service Packeineen ja tietoturvat, mutta ei vielä juuri muuta, koska cd-asema ei tunnista levyjä. Kone tunnistaa kyllä aseman ja on sitä mieltä, että toimii normaalisti. Asema on XP:n kanssa yhteensopiva ja ajurit ovat koneen mielestä kunnossa. Niiden poistamisesta ja uudelleenlatauksesta ei ollut hyötyä. Olen kokeillut koneessa myös toista asemaa, ei auttanut. Oudointa on, että Windows tietysti asennettiin levyltä, ja se onnistui tietenkin ihan normaalisti. Nyt kone ei löydä kuitenkaan asemasta levyä edes DOS:ssa, jossa kone on XP:tä asennettaessa ollut. Mistä voi olla kyse? Olen asentanut SP2:n lisäksi SP1:n erikseen. Ei kai se voi konetta sekoittaa? Toinen, mitä kone ei löydä, ovat etupaneelin USB:t. Ei varmaan liity tähän?
Vastaavanlaisia ongelmia on ilmennyt minullakin, asema(t) ei(vät) tunnista levyjä, ei CD:itä eikä DVD:itä, ei kopioita eikä aitoja. XP löytyy ja USB-porttiin kiinnitettävä DVD-RW-asema, joka ei sekään levyjä tunnu tunnistavan. Ongelma on ollut onneksi vasta muutaman päivän ajan. Sitä ennen kaikki on toiminut aivan normaalisti. En todellakaan tiedä, mistä tämä voisi johtua. Olisiko kenelläkään minkäännäköistä käsitystä ongelman syystä?
Itse olen törmännyt parikin kertaa samaan ongelmaan DVD-RW:n kanssa ja molemmissa tapauksissa uuden aseman vaihto takuuseen auttoi asiaan. Merkkikin molemmissa sama - jätetään kuitenkin mainitsematta, eipähän kukaan pahoita mieltään huonosta valinnasta. Usbien toimimattomuus voi johtua siitäkin, ettei jumpperointi etu-usbille ole kohdallaan tai liitäntä on puutteellinen/virheellinen.
Takuuvaihto ei lopulta ole ollenkaan huono vaihtoehto, mutta se vähän epäilyttää, että kokeilemani toinen asemakaan ei koneessa toiminut; eivät ne kai sentään molemmat voi rikki olla.
Oletko tarkistanut näkyykö asema biosissa? Onko jumpperi asemassa oikein, muistelen että joskus mulla olisi joku dvd-asema tehnyt saman ongelman kun jumpperi oli väärin. Entä toimiko asema ennen SP2:n asennusta?
Näkyy se biosissa. Alun perin Windowsin ja SP2:n asentamisen välillä ei asemaa tullut kokeiltua kertaakaan, mutta poistin SP2:n kokeeksi, eikä siitä ollut mitään apua, joten laitoin takaisin. Jumpperipuolen tarkistin äsken, kohdallaan oli. Mitä tarkoittaa jumpperin kolmas asento masterin ja slaven lisäksi, muistaakseni cs? Jumpperi oli siis Slavessä niin kuin pitikin. Jos ei muuta hyvää, niin rajautuivatpa mahdollisuudet taas pari pykälää.
CS (Cable Select) -tilassa asemien Master- ja Slave -asteukset määritetään automaattisesti. Tässä tilassa kaikkien väylällä olevien asemien jumppereiden pitää olla cable select (CS) asennossa. Ultra-standardia tukevilla emolevyillä käytetään kaapeleita joissa on omat liitäntänsä master- ja slave-asemille. Siinä asemien rooli määrätään kaapelin liittimen perusteella. Tämä liitäntä on tyypillistä vanhemmissa merkkimikroissa. http://www.laitetekniikka.com/laitteet/levyasemat/ideasennus.htm
Jos löytyy tuttu jolla vastaava dvd-asema, jos vaikka vaihtamalla molempien asemat pelittäisivät. Tämä siis jos yhteensopivuusonglema on kyseessä. Takuuta tuskin on jäljellä jkerran kun vuosia vanhasta asemasta puhutaan.
Takuuta on kyllä jäljellä, ostin aseman vasta viime syksynä. Voisiko vaihto jollain logiikalla auttaa, vaikka entisen aseman kokeilusta ei apua ollut? Sen yhteensopivuudesta XP:n kanssa en kyllä tiedä. Uudemman asemani kanssa yhteensopivuusongelmaa ei pitäisi olla, kävin troubleshooterin vinkistä tarkistamassa jo aikaisemmin.
Yritetäänpä vielä: Voisiko koneeni sekoittaa jotenkin se, että vanhan koneeni kovalevy, jonka on tarkoitus olla ennen pitkää lähinnä back up -asema, sisältää vielä kaiken vanhan tiedon Windows 98:sta lähtien. Voiko siis vanha käyttis tai jokin muu estää XP:tä tajuamasta, että cd-asemassa on tavaraa? Pitäisikö siirtää kaikki säästämisen arvoinen saman tien uudelle kovolle?