Olen kuullut paljon juttua että CD: tä ei saisi jättää sisään koneeseen kun se on pois päältä, CD/kone voi vaurioutua. Onko tämä totta?
No ainakaan mulla ei ole yhtään levyä/asemaa/konetta hajonnut sen takia, että asemassa on levy... Pelilevy saattaa olla yhtäjaksoisesti viikkoja asemassa niin etten ota sitä ulos, eikä vielä ainakaan ole mitään haitannut.
Ei sen kyllä mitään pitäisi vaurioittaa. Hidastaa kylläkin koneen käynnistymistä hieman, jos olet levyn asemaan jättänyt.
Tuskin siitä mitään vaaraa on. Itse ainakin jätän ihan huoletta levyn asemaan. Jos kuitenkin tuo ajatus kalvaa, niin ainahan voi levyn ottaa pois asemasta, ennenkuin sammuttaa koneen.
Ainoastaan kun liikuttelee kovin konetta ei ois hyvä pitää levyä koneessa, kerran jäi aika tärkeä työlevy, RW-levy vieläpä, koneeseen, pitkäksi automatkaksi, ja siitähän otti kumpanenkin nokkiinsa. Ei edes kovin pahaa jälkeä jättäny siihen levyyn, mutta riittävän jottei toiminu enää mitenkään. eikä asemakaan. Kylä nääs harmitti.. Tokko se muuten mitään siellä haittaa ku ei se siellä saa levy ees (auringon)valoa kovin paljoa.
Suositus siitä, että levyn poistaa asemasta on kaiketi perua Jenkkilästä... Parempi laittaa käyttöohjeisiin ilmoitus, että levy pitää poistaa, kuin maksella korvauksia menetetyistä tiedostoista rikkoutuneen cd:n takia... Mahdollistahan rikkoutuminen toki on, mutta kuinka yleistä?
Mbnetissa oli vähän aikaa sitte (Päivän Vinkki) juttua tuosta cd:n asemaan jättämisestä. "Päivän vinkki 1.5.2004 Jos jätät cd-asemaasi rompun kun et sitä tarvitse, joutuu Windows valikoita selatessasi aina vähän väliä käynnistämään romppuaseman lukeakseen rompun ikonin tai nimen. Varsinkin uusilla romppuasemilla tämä kestää joskus tuskaisen kauan, kun levyn pyöräyttäminen vauhtiin vie oman aikansa. Poista romput asemasta kun et niitä tarvitse, jolloin tämäkin turha viive poistuu."