Terve. Olen aika useasti törmännyt tuohon että vastataan ja kysellään mikä cd-r merkki olisi paras. Kokeilin tuossa ajankuluksi sitä menneellä viikolla. Ostin 10 kpl. eri merkkisiä ja hintasia cd-r levyjä. Levyt olivat niitä halpoja "no name" ja myös niitä kalliimmasta päästä olevia "merkkilevyjä" mitkä nyt pitäisivät olla muka parempia. Rippasin sitten erään dvd-levyn ja muutin sen mpeg:ksi TMPGEnc:llä ja poltin sitten saman kohdan elokuvasta niihin kaikkiin cd-r levyihin jotka olin hankkinut. Katselin sitten tulosta 4:llä eri dvd-soittimella (stand-alone),Tv millä katselin oli Philips 32" widescreen 100 HZ. Kaikki nuo 4 dvd-soitinta ottivat ihan kiltisti VCD:t sisään ja näyttivät elokuvan. Ja en kyllä pystynyt huomamaan mitään eroa kuvan tai äänen laadussa olipa sitten kallis tai halpa cd-r levy kyseessä. Niin että kyllä se vähän siltä tuntuu että ei ne erot niissä cd-r:ssä niin isot ole kuin monet(varsinkin valmistajat) tahtovat iskeä meille ostajille päähän. Poltin VCD:n Nero 5.5.9.0 ja polttonopeus oli aina 8X. Peter.
No joo, onhan se hyvin pitkälti asia aikalailla tohon suuntaan, mutta esim. levyjen kestävyys vaihtelee, siis kestävyys etikettipuolelta on erilevyillä ihan eri luokkaa, esim. sonyn metallic levyjen "etikettipuoli" kestää lähes mitä vaan ja parin markan "bulkista" lähtee itsestään pintaa pois. Henkilökohtaisesti käytän TDK:n,Sonyn ja HP:n levyjä, joiden kanssa ja ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia missään muodossa. That's Writen levyjen kanssa taas sitten on ollu ongelmia, dvd-soittimella katsottaessa ilmeni pientä "nykimistä", todennäköisesti tämä johtui polttonopeudesta 12x. Millään muulla levymerkillä (HP,Sony,TDK) ei samanlaista nykimistä ole ollut, joten levyn piikkiin menee. Ostin 25kpl That's Writen 80min levyjä, joista 5kpl ei suostunut toimimaan polttavani kanssa... muutaman kanssa sai tapella hetken, ennenkuin suostui polttamaan niille, kaikki muut ovat toimineet aina. Joskus vuonna 1 ja 2 Ricohin levyjen kanssa oli paaaaljon ongelmia, jne jne. "Bulk" levyjä ei lue kaikki CD-Romputtimet, PS1:set ja ei myöskään varmasti kaikki DVD-Soittimetkaan. Mutta en minäkään kyllä yli €uroa maksa tyhjästä levystä, TDK on hyvä.
Eroja todellakin on - niin polttovarmuudessa, yhteensopivuudessa kuin kestoiässäkin. Halvoille "1-24x" 80min levyille ei välttämättä saa poltettua edes 8x:llä levyn täydeltä. Ts. kirjoitusvirheitä tulee levyn ulkosektoreilla. 70min-polttoihin levyt ovat joten kuten kelvollisia, mutta jos jotain tärkeää halvoille aihioille välttämättä haluaa polttaa, niin kyllä niistä kannattaa ehdottomasti ottaa ainakin pari kolme kopiota. TDK:t (ei Ritek) ja Verbatimit ovat olleet hyviä. Tosin käsittääkseni Verbatimienkin laatu on kärsinyt. Toki jotkin bulkitkin ovat hyviä, muttei niiden varaan todellakaan kannata laskea joka käytössä. Hiljattain ostin törpön noita Gigantin 46,9c/kpl aihioita. Kymmenkunta levyä on käynyt paahtimessa ja niistä kahdelle poltto epäonnistui jo levyn alussa ja yksi paloi väärin. Eli jos 100kpl pinosta löytyy 70 toimivaa levyä, tulee levylle hintaa jo 67 senttiä. Sillä saa jo vähän parempilaatuisenkin levyn ja aikaa ja vaivaa säästyy mukavasti. Hiuksista nyt puhumattakaan, kun niitä ei tarvi parin vuoden päästä nyhtää tukkokaupalla, kun levyä ei saakaan enää luettua.
Terve. Se kyllä pitää paikkansa olen huomannut että jotku "bulkissa" ostetujen levyjen etikettipuoli on mitätön. olen tuossa viime kuukauden aikana käyttänyt 2 kpl 50 kpl bulkkia nimeltä PC Line ja kaikki ovat onnistuneet ihan hyvin. Olen polttanut täysin maksimiin levyn,siis 80 minuttia VCD:tä eikä yksikään kohta sadasta PCLine:n bulkkilevyistä ole pettänyt. Nuo PcLine:n 50 kpl. bulkit maksavat täällä Ruotsissa Gigantissa 199 kr. ja jos ostaa 100 kpl. bulkin niin hinta on 349 kr. Olisi kiva jos porukka jatkaisi vastailua tähän viestiketjuun kokemuksista eri levymerkkien suhteen. Mutta niinkuin Ketola sanoo niin saattahan ne vaikeudet alkaa vasta myöhemmin kun levy ei enää kelpaakkaan luettavaksi muutaman kuukauden tai vuoden päästä.
Pääosin kaikki levyt ovat kyllä toimineet ongelmitta. Toki myös merkkilevyistä löytyy viallisia kappaleita. Muutama sellainen vanha (olisiko viiden vuoden takaa) bulk-levy hyllystä on löytynyt, joita ei enää täysin ole saanut luettua. Suurin osa kuitenkin palaa ja toimii varsin hyvin. Esim. aikaisemmin keväällä ostamistani bulkeista ei ole muistaakseni yksikään ollut viallinen.
Ihan vinkkinä asiasta kiinnostuneille, CD-levyjen laatueroillehan on englanninkielisillä forumeillamme oma alueensa, josta löytyy suht suurta tietämystä asioista, CD-levyjen ident-tietoja, "kuolleiden levyjen lista", jne.. http://forums.afterdawn.com/forum_view.cfm/39
Lontoon puoleltahan tuon vastauksen varmaan löytäisin, mutta... =/ Mitä eroa on esim. vihreä- ja sini-pohjaisilla levyillä, vaikkapa TDK? Kun tästä on allekirjoittaneella sellaista kokemusta että vanhempi polttava-asema (8/8/32) ei suostunut polttamaan sinisiä cd:eitä (ennen kyllä poltti) ja tuskasteltuani asian kanssa puolisen vuotta soitin piruuttani samsungin tukeen, niin sieltä sanottiin (lontoota puhuttiin ruåttalaisen kanssa), että päivitä firmware; sen jälkeen on taas pystynyt polttamaan mm. uusia That's Writen levyjä (24X) jotka kuulemma toimisi vai 8X ja nopeimmilla asemilla. (Yllättäen tuli lasinalustoja ennenkuin päivitin firmwaren) Vaikuttikohan tuo päivitys esim. laserin tehoon/tarkkuuteen?
Levyn brändillä ei ole yleensä mitään tekemistä levyn valmistajan kanssa. Tuolla softalla saadaan CD:stä ulos tiedot, kuten se, paljonko dataa levylle mahtuu, valmistaja ja levyn pintamateriaali: http://fin.afterdawn.com/ohjelmat/cdr_ohjelmat/cdr_apuohjelmat/cdridentifier.cfm ...sillä infolla sitten enkkuforumeista kaivamaan dataa, niin löytyy käyttökokemuksia ja ns. "rest in piece -- thread for dead cdr discs" -lista, etc.
Tjooh, kävin hakemassa tuon, mutta iski probleema eli kun olin hakemassa aspi-ajureita niin tuli kenties joku tenkkapoo matkaan? http://www.adaptec.com/worldwide/support/driverdetail.html?filekey=aspi32.exe Ja tuosta kohta "Dependencies", sanonko suoraan että "Täh?" mistä nuo sitten näkeepi? Vai tarvitseeko tuosta edes välittää...
Anna tuon Adapatecin kikkareen olla ja hae Neron sivuilta Aheadin ASPI-ajurit tai imuroi aD:sta ForceASPI.
Olen käyttänyt pari vuotta HP:n 80 min 16 ja 24 X >CDR levyjä 12X nopeudella. Ei mitään ongelmia kuin hinta noin 1.15 - 1.70€. Nyt olen kokeillut Gigantin PC-line levyjä 0,50€ noin 120 kpl. Ei yhtään sutta tähän mennessä nopeudella 12X ja audiot soivat hyvin monenmoisilla vanhoillakin CD soittimilla. Ongelma levyissä on kuitenkin se, että etiketti ja kirjoituspuoli on ihan saman näköisiä joka voi aiheuttaa sekaannusta. Noh käytän useimmiten etikettejä. Sitten vielä toinen epäilys. Eräänä aurinkoisena päivänä autossa selaillessani näitä PC linen levyjä niin etiketin tekstit kuulsivat polttopuolelta läpi, siis levyt ovat vähän läpinäkyviä ja olen jostain lukenut "ehkä tästä saitista" että se ei hyvää lupaa kestoiän kannalta. Tällaisia kokemuksia mulla.
Ise olen poltellut DiscPlanetin (16e 25kpl) cd-levyihin noin 25kpl/2vk. Ei ole suurempia ongelmia ollut. Noissa levyissä on siis maalipinta toisella puolen levyä, enkä mistään hinnasta alkaisi noita gigantin levyjä polttamaan, kun minun täytyy aina kirjoittaa siihen levyn päälle, että mitä siinä on. Itse yritän polttaa, niin hitaalla kuin mahdollista (x4), jos ei ole mihinkään kiirettä. Hitaammalla saa aina parempaa ("tummempaa") jälkeä, ja jos virheitä ei nyt nopeammalla poltossa synny, niin ajan kuluessa auringon paistaessa, levyyn syntyy tuohon nopeammin poltettuun herkemmin virheitä. Ja gigantin cd:t ovat mielestäni juuri auringonpaisteelle herkkiä, kun siinä ei ole mitää maalipintaa toista puolta suojaamassa.
Tuhottuani parisataa levyä puukolla lakkapuolta raaputtamalla voin todeta, että Verbatimin Datasafe -levyt (valkoinen lakkapuoli, pieni punainen Verbatim -logo alareunassa) ovat ehdottomasti kestävimpiä. Kaikkein hauraimpia ovat juuri nämä gold/silver -levyt, joissa ei ole lakan lisäksi muuta suojakerrosta. Discplanetit ovat hieman kovapintaisempia.
Joskus ostin Cruzbrokerilta jotain nimettömiä CD-levyjä. Levyissä oli sellainen mukava yksityiskohta, että niistä näkyi vallan mainiosti läpi. Ihme kyllä kaikki ko. levyt toimivat vielä moitteetta. Ostin jonkin aikaa sitten samaisesta liikkeestä tarjouksessa olleen 150kpl:n tangon levyjä, eikä yhtään sutta ole vielä tullut vastaan - poltettuja ehkä noin puolet. Mistään kestävyydestä ei tietenkään voi vielä sanoa mitään.
Itse olen todennut HP:n hyväksi ja halvaksi. maksoin 10kpl:n laatikosta 42mk ennen joulua. olivat normaalikoteloissä. nyt käytän TDK:n levyjä koska HP:n levyt ovat vaikeasti saatavissa. yhtään vika polttoakaan ei HP:n levyille ole tapahtunut ja kaikki ovat olleet toimivia. HP 700Mb/80min levyistä on kyse tässä artikkelissa.