Osaisko joku kertoa, miten nuo nykyään paljon käytössä olevat chat-palvelut teknisesti toimii/ toteutetaan? Ja minkälaisia tietoja esim. yritykset saavat/ näkevät asiakkaasta?
Ihan varmastihan noista ei tiedä kuin se palvelun tuottaja tai ylläpitäjä. Kai tuollaisen chatin voi tehdä aika monella eri tekniikalla. Ehkä nykyisin html5 + websocket voisi olla aika hyvä ratkaisu. Uskoisin että chat asiakaspalvelija saa tietää ainakin mitä tuotteita olet katsellut ja mitä tuotteita sinulla on ostoskorissa. Noiden tietojen selvittäminen onnistuisi ainakin cookieilla. Selvitä muutama yritys jotka myyvät tuollaista chat palvelua verkkokaupoille ja tarkista millaisia tekniikoita heidän työpaikkailmoituksissa kysellään.
Yritin selailla monenkin yrityksen sivuilta rekryt yms, mutta eipä niissä pahemmin tota tekniikkapuolta käsitellä. Nimen omaan kiinnostaisi tosiaan kaikki, miten ja mitä tietoa yritys asiakkaasta näkee tai hakee? Kauanko tiedot säilytetään? Mitä niillä mahdollisesti tulevaisuudessa tehdään, jos säilytetään? Onko chat yhteys turvallisuusriski (mahdollisuus esim päästä asiakkaan koneelle)? yms
Säilytettävistä tiedoista pitäisi olla rekisteriseloste kaupan nettisivuilla. Toki ei niissä tietoja usein kovin tarkasti eritellä. Tiedot datan keräämisestä ja säilyttämisestä tietää oikeastaan vain järjestelmän toimittaja ja verkkokaupan ylläpitäjä. Chat yhteys ei ole sen suurempi turvallisuusriski kuin dynaamisten nettisivujen (palveluiden) selaaminen.