Tuossa mietin ku kaveri ostin viime jouluna koneen sittarista, lisäsi rammia ja joutu rikkomaan kotelosta tarran jossa lukee: Takuu ei ole voimassa jos tämä on rikki tai jsp. Nyt sitten poweri sano poks ja pitäis takuuseen viedä. Kuluttaja-asiamies oli joskus todennu jotain tälläsestä tilanteesta mutten muista mitä. Kokemuksia ? sivuja joissa infoa ? mitään ?
Ei suoraa tietoa asiasta. Kannattaa varmaan lähettää emailia tuonne kuluttajavirastoon (posti@kuluttajavirasto.fi) ja kysyä tarkemmin. Tässä kuitenkin tekstiä jonka luulen liittyvän tähän: "Muuna kuin takuu- ja kuuden kuukauden säännön aikana kuluttajan on siis periaatteessa näytettävä, että laitteessa on virhe. Yrityksen antaman vapaaehtoisen takuun aikana todistustaakka kääntyy kuluttajalta myyjälle: [bold]yrityksen on näytettävä – tai kuten laki nykyään lieventää: ”saatettava todennäköiseksi” – että laite on viottunut tapaturman johdosta tai että kuluttaja on kohdellut laitetta väärin, jos yritys haluaa välttyä virheen korjaukselta tai muulta hyvitykseltä.[/b] Vuoden alusta kuluttajansuojalakiin EY-direktiivin myötä tullut puolen vuoden sääntö on sisällöltään samantyyppinen. Puolen vuoden ajan kaupanteosta virheen oletetaan olleen tuotteessa jo ostohetkellä. Todistustaakka siitä, ettei virhettä silloin ollut, on yrityksellä. Tämä puolen vuoden sääntö koskee kaikkia tuotteita, niin uusia kuin käytettyjäkin. Laki rajaa kuitenkin esimerkiksi elintarvikkeet säännön ulkopuolelle, samoin mm. tuotteet, joiden kestoikä on alle kuusi kuukautta." http://www.kuluttaja-asiamies.fi/user_nf/default.asp?tmf=6476&lmf=8538&id=8539&mode=readdoc&site=34 ________________________________ Mielenkiintoista oli muuten lukea seuraava pätkä: "Yritys ei vastaa laitteen kuljetuksesta korjaamoon. Väärin. Tällainen takuuehto löytyy usein esim. tietokoneiden takuuehdoissa. Alalla puhutaankin nk. korjaamotakuusta tarkoittaen, että takuuhuolto alkaa, kun kuluttaja on toimittanut laitteen korjaamolle. Takuuehto on lainvastainen. Jo kuluttajansuojalain antamat perusoikeudet takaavat, että kuluttajalle ei saa virheen johdosta koitua kustannuksia, esimerkiksi juuri kuljetuskustannuksia. Takuuehdoilla ei luonnollisestikaan voi kaventaa näitä perusoikeuksia, koska takuun pitää antaa kuluttajalle jotakin enemmän kuin perusoikeudet." Ei tullut aikanaan itse mieleen vaatia tietokonepuljua maksamaan kuljetuskustannuksia. :/
kirjoitin tässä taannoin yhteen viestiin seuraavaa jossa kyseltiin muistin lisäämistä koskevaa takuujuttua "Radiosta tuli kerran haastattelu jossa oli haastateltavana joku valtakunnallinen kuluttaja-asiamies ja hän totesi ettei tietokoneen takuu raukea vaikka laitteistoon koskisit/lisäisit/vaihtaisit komponentin. Samassa jutussa oli myös Uuden auton korjaaminen halvemmalla tarvikeosalla ja auton takuun säilyminen, rohkeasti vaan ruuvailemaan ja jos asiassa on epäselvyyksiä niin kannattaa ottaa yhteys paikalliseen kuluttaja-asiamieheen. "