Hei! Minulla on siis käytössä Fujitsun miniläppäri M2010 jossa on perus miniläppärin specsit. Eli siis: Intel Atom N280 1.66GhZ, Intel 950 GMA ja 1GB RAM ja käyttiksenä Linux Ubuntu 10.04. Nyt kysyisinkin, onko normaalia että CPU- lämmöt nousee 60C ihan perus nettisurffailussa? Pitääkö tässä alkaa huolestumaan vai onko tuo ihan normaalia? Kone kuitenkin toimii muuten ihan normaalisti. Koneen käynnistäessä CPU-lämpö on jo silloin 40C. Tarkistin tuolta CPU Temperarure Monitorista asetuksia ja siellä lukee: Minimal Temperature 40C ja Maximal on 80C. Voisiko minulla olla siis jokin asetus pielessä tai jotain vastaavaa? Nyt kun en enää Winowsia omista, niin en voi kokeilla olisiko Wndows puolella sama.
Melko normaalilta tuo 60C kuulostaa, kun ottaa huomioon miniläppäreiden tuuletuksen. Pölyjen putsaus ei olisi silti pahitteeksi.
Tässä ihan vertailun vuoksi koekeilin noin 10v. vanhalla P4 2.66Ghz läppärillä ja lämmöt oli heti alkuun 75C Linuxin puolella. Kun testailin samalla koneella Windowsin puolella niin lämmöt näytti 41C...
Okei, nyt vaan sitten kuulostaa, että tuo kasaamani kone kävisi sittenkin vähän kuumana. Prossu on i7-2600k ja jäähynä Scythe Mugen R2. Mulla ei ole vielä speedfania koneella, mutta Biosissa seurasin lämpöjä jonkun aikaa ja ne olivat noin 50 astetta ja cpu fan noin 840 RPM. Joku sanoi, että ovat ihan ok arvot, mutta nyt rupesi vähän mietityttämään....Onko syytä huolestua ?
Itselläni Biossissa ~45C Noctua NH-U12P SE2 coolerilla, eli ihan normaalit lämmöt on. Työpöydällä lämmöt pyörii 30-35.
Nyt tuli lisää valaistusta tähän asiaan. Kun kirjoitan koodin sensors se ilmoittaa vastaavaa: temp1: +64.0°C (crit = +100.0°C) coretemp-isa-0000 Adapter: ISA adapter Core 0: +41.0°C (crit = +90.0°C) Ja jos oikein olen ymmärtänyt niin tuo Core0: on vissiin se CPU lämpö? PS. En ole näköjään ainut jolla ollut kyseisiä ongelmia: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1466361
Miniläppäreissä on huono jäähdytys niin kuin normi kannettavissa. Niissä on kupariset putket mitkä on kiinnitetty pieneen tuulettimeen. Ilman näitä ESIM jäähdyttimiä kannettaville lämmöt on yleensä aika korkeat, tässä tapauksessa sanoisin että 50-60 on ihan ok lämpötila. (jos on intelin prossu, 60 astetta on ihan jees) Normi pöytätietokoneissa on paremmat jäähdytykset. Sen takia normi lämmöt on 35-45 astetta.
Minulla näyttäis olevan CPU ja AUX turhan korkeilla lämmöillä. Kolme tuuletinta ei tuon mukaan käy ollenkaan? Pitäiskö olla huolissaan? CPU lämmöt hipoo ajottain 91 celsiusta. Lukemat vastaavia vaikka ei tekisi koneella mitään. Miten noihin voi vaikuttaa? Mahdolliset pölyt juuri poistettu. Aiemmin kone heitti blue screeniä kun näyttis ylikuumeni. Tuuletin ei käynyt tarpeeksi nopeilla kierroksilla. Nythän tuo on kunnossa ton ohjelman ansiosta. Mutta lämmöt silti korkealla. Kannattaako suoraan ostaa uusi prosessorituuletin/jäähdytin. Käsittääkseni vakio-tuulettimet ihan halvimmasta päästä noissa valmiskoneissa. Asuksen pöytäkone kyseessä.
Ota tuuletin irti putsaa pölyt ja laita uudet tahnat. Joskus pakettikoneissa saattaa olla jotain valmistajan omia jäähykiinnitysvirityksiä, joten uusi cooleri ei välttis mene kiinni.