cpu-z ja ubuntu

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by pisberg, Nov 11, 2007.

  1. pisberg

    pisberg Guest

    kaipaisin ubuntulle cpu-z kaltainen ohjelma,
    perlmon löyty mutta kun en osaa asentaa .zip =)
    löytyykö jotain cpu-z kaltaista joka uppoo suoraan?
     
  2. pisberg

    pisberg Guest

    sain asennettua =) mutta ei vastaa kyllä yhtään cpu-z ja ohjelma näytää prosessorin vakio kelloja eikä anna kellotuksesta mitään.
    joku muu mikä olisi parempi vaihtoehto?
     
  3. Stanner

    Stanner Regular member

    Joined:
    Mar 24, 2006
    Messages:
    446
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Mitä tahtoisit, että kyseinen ohjelma näyttää?

    Esim tällä komennolla näet prosessorin tiedot:
    Code:
    cat /proc/cpuinfo
    Muistit näkee jollain toisella komennolla, näytönohjaimen nopeudet toisella, jne.
     
  4. pisberg

    pisberg Guest

    no vähän tarkempaa tietoa mä kaipaisin, niiku fsb ja kertoimia ja millä nopeudella muistit kulkee jne..ja tuo
    cat /proc/cpuinfo näyttää cpu mhz 1000..eli joku lepotilan nopeus tuo.. prossu on vakio kelloilla 2200mhz
    ja kellotettu 2600mhz.
    eli oikeastaan cpu-z linux mallia mä kai haen=)

     
  5. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Ihan vanhastaan vain varoittelen ylikellottamisesta Linux-järjestelmissä. Hyödyt ovat yleensä varsin pienet vakaisuuden kustannuksella.
    Linux on (ollut) Windowssia herkempi rautavioille. Prossessorin ylikellotus on hyvinkin tulkittavissa rautaviaksi.
    Hakemistossa /proc on paljon tietoa. Tietoja voi pitkälle lukea cat -komennolla (kuten tuo cpuinfo).
     
  6. Stanner

    Stanner Regular member

    Joined:
    Mar 24, 2006
    Messages:
    446
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Riippuu täysin osasta, jota ylikellottaa. Myös vaikuttaa hirveästi onko ylikellotettava osa se pullonkaula, joka hidastaa konetta.

    Esim core2duo E4300 ylikellottuu 1.8ghz -> 3.0ghz ja enemmänkin. Vesijäähyillä jopa 4ghz. Jos tekee koneella jotain mikä vaatii paljon prosessoritehoa, niin hyödyt ovat varsin mukavat.

    Mitä tulee siihen, että linux kiukuttelisi, jos osia on ylikellottanut, niin siitä ei itsellä ole kokemusta. En väitä etteikö se olisi mahdollista, mutta itselläni ainakin toiminut kaikki hyvin.
     
  7. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Joined:
    Nov 23, 2003
    Messages:
    5,010
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    116
    Mielestäni Linux on tuntunut vakaammalta kellottelussa. Eipä tosin ole tosissaan tullut kelloteltua pariin vuoteen...

    Linuxissa hyödyt kellottelusta voi jäädä helposti saamatta hardcore pelien puuttuessa, mutta kyllä niitä mekahertsejä saa käytettyä Linuxissakin.
     
  8. pisberg

    pisberg Guest

    jotain mä luin jo aikasemmin että riski on että siitä tulee epävakaa
    mutta nätisihän se tähän asi on pyöriny.
    ja mitä nyt tulee tuohon cpu-z:aan niin selviihän asiat bioksestakin mitä mä olen säätänyt olisi nyt vaan ollu kivaa seurata millä nopeudella muisti pyörii jne.
     

Share This Page