D-linkin wlankortti toimimaan madrakessa?

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by afokafko, Dec 5, 2005.

  1. afokafko

    afokafko Regular member

    Joined:
    Dec 5, 2005
    Messages:
    188
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Morjensta
    Olen aloittelija tämän linuxin kanssa. Eli ongelma on seurvaavan lainen.Minulla on D-Link AirPlus DWL-520+ Wireless PCI Adapter eli wlan kortti, mutta mistä saisin siihen ajurit, että se toimisi madrakessa? Mandraken versio on 10.1
    Tässä samalla voisin kysyä että miten muutan teemoja jos siinä nyt edes on sellasia? =)
    Ja jos saan tuon netin toimimaaan mikä mahtaisi olla hyvä palomuuri?
    Kelpaisiko Tuollainen Guarddog http://www.simonzone.com/software/guarddog/
    Samoin antivir näytti tarjoavan virus torjuntaa linuxille. Olisiko tuollainen tarpeellinen?

    Piti muokata vähän kun se wlan kortin malli minkä kirjotin olikin se vastaanotin tuolla adsl boksin perässä =) Kaiken sähellyksen jälkeen se kortin nimi paljastukin =)

    Tuolla: http://sourceforge.net/projects/acx100/ näytti olevan mukavat ajurit mutta se ei lähde lataan niitä.

    Kiitos jo etukäteen.
     
    Last edited: Dec 14, 2005
  2. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Joined:
    Feb 25, 2005
    Messages:
    866
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    28
    Linuxissa riittää usein, kun tietää kortin piirisarjan. Eli voit ottaa kortin irti ja katsoa mitä piirissä lukee. Nykyiset linux-jakelut tosin useimmissa tapauksissa kyllä tunnistavat itsekin tuon kortin, joten laitehallinnasta voi löytyä sen merkki ym. tietoja.
    Ja lisäys virustorjuntakysymykseen - minä kysyin aikanaan samaa ja neuvottiin olemaan asentamatta, koska tuota ei tarvita. Linuxille vahingollisia viruksia ei hirveästi vielä ole. Joissain tapauksissa siitä voi ehkä olla hyötyä, jos koneessa on myös Windows ja Linuxista pääsee käsittelemään sen levyjärjestelmiä.
    Muut voivat korjata, jos olen väärässä :)
     
    Last edited: Dec 5, 2005
  3. afokafko

    afokafko Regular member

    Joined:
    Dec 5, 2005
    Messages:
    188
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Niin kysyin kaverilta, niin se sanoin koittaneensa asentaa niitä ajureita, mutta jotkun "sorsat" (sourset?) en ihan ymmärtänyt mutta ne kummiskin puuttu ja sen taki asennus meni ihan metsään.
    Kaverilla itsellään on ollut jo pitkään toimiva madrake mutta sillä ei ilmeisesti ole tällästä mutkikasta wlan hommaa.
    Jakun vinukalla netti toimii niin ei ole varmaa järkevää alkaa vetään piuhaa yläkertaan? =)
    Vielä kysyisin olisko missään mandrake opasta? (siis ihan perus käyttö ohje) itse löysin ubuntuun ison oppaan. vai onko eri linuxilla nyt niin hirveästi eroa? etteikö ubuntun ohjeet toimisi mandrakessa?
     
    Last edited: Dec 5, 2005
  4. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Joined:
    Feb 25, 2005
    Messages:
    866
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    28
  5. afokafko

    afokafko Regular member

    Joined:
    Dec 5, 2005
    Messages:
    188
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Morjensta
    Eli Tuon linkin ( http://sourceforge.net/projects/acx100/ ) download kohdasta se ei lähde lataan ajuria, mutta sain samasta linkistä kikkailtua itseni tälle sivulle: http://lisas.de/~andi/acx100/
    Niin mikä noista oikein pitäisi ladata? liian monta vaihtoehtoa =)
    Ja kun olen saanut noi ladattua niin miten asennan ne?
    Ihan kädestä pitäen voisi opastaa =)

    Samoin voisi kysyä, että onko saatavilla mistään linuxin käyttöopasta siis ihan perus asioista eteen päin? Ja saako sellasen kirjakaupasta?

    Sitten vielä toi palomuuri (Guarddog)
    Lataanko tolta sivulta ( http://www.simonzone.com/software/guarddog/#download ) Mandrake kohdasta olevan tiedoston? Ilmeisesti
    Olisiko teillä muuten heittää toista ehdotusta palomuuriksi vai riittääkö tuo?

    No eiköhän kohta tämä lunixin käyttö ala sujua, muistan kuinka vaikeaa oli käynnistää dossista lentokone peli...

    Kiitos taas
     
    Last edited: Dec 9, 2005
  6. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Joined:
    Feb 25, 2005
    Messages:
    866
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    28
    Hiukan pitää englanti taipua, jos aikoo tuon kortin asentaa :) Lataa aluksi tuo päivämäärältään viimeisin eli "acx100-0.2.0pre8_plus_fixes_57" ja pura se. Sieltä löydät readme-filen (paljon luettavaa), jossa neuvotaan kortin käyttöönotossa. Lyhykäisydessään asentaminen voi onnistua root-terminaalissa normaali komennoilla ./configure, make ja make install. Muita laitekohtaisia voi olla joten kannattaa lukea tuo readme-file huolella.
     
  7. mvnet

    mvnet Regular member

    Joined:
    Mar 5, 2004
    Messages:
    179
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Jos wlan-kortti ei toimi Linuxissa Linuxia varten tehtyjen ajureiden kanssa tai, jos kortille ei edes ole Linux-ajureita, niin kannattaa kokeilla emuloida windows-puolen ajureita ndiswrapper-ohjelmalla. Eli ensin ladataan normaalit Windows-ajurit ja sitten asennetaan ndiswrapper, johon asennetaan ladatut windows-ajurit.

    Esim. D-Linkin kortin DWL-G650+ sain toimimaan vain ndiswrapperin avulla kun halusin käyttää WPA-salausta.

    Ongelmastani on keskustelua osoitteessa: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=668.0
     
  8. afokafko

    afokafko Regular member

    Joined:
    Dec 5, 2005
    Messages:
    188
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Joo pitää heti kokeilla, kunhan oon saanut ton need for speedin demon =)...

    No sanakirja kouraan kyllä se siitä =)
    Jos ei muu auta niin sitten emulaattorilla...
    Mutta jos ei vieläkään niin sitten vaan listaa ja piuha kouraan =)
    Ilmoittelen jos ei onnistu...

    Sitten vielä siitä palomuurista kelpaako toi Guarddog?
    Ja mikä teillä itsellä on?

    Jos linuxista innostuu niin tossa olis vanha kone jos siihen hommais verkko kortin ja smoothwall pysyyn...

    Joo mutta kiitoksia...

    Niin vielä onko linuxissa "system restore" toimintoa? jos vahingossa sotken jotakin? =)
     
  9. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Linuxille on erittäin toimivia backup-ohjelmia. Aina käpistellessäsi systeemitiedostoja, tallennat vanhat asetukset [bold] ennenkuin teet muutokset[/bold].
     
  10. Carl0s-

    Carl0s- Regular member

    Joined:
    Mar 23, 2005
    Messages:
    178
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26


    Nyt puhun omakohtaisesta kokemuksesta, mutta en yleistä. Ennenkun alat lukemaat tuota readme-filua, silmäile kansio lävitse, jos löytyy tekstifilu "Install" tai jokin vastaava. Ei riitä sormet, eikä varpaat laskemaan niitä kertoja kun olen readmen lukenut läpi, ja sivulla X^10
    lukee: "Installing: read 'install'" ja tuolla installissa on sitten lukenut asennus-ohjeet. Hatuttavinta tuosta tekee se, että sitä ei voi filun alussa ilmoittaa että installia käsitellään omassa, täysin erillisessä tiedostossaan, vaan se on "piilotettu" keskelle filua. :)
     
  11. afokafko

    afokafko Regular member

    Joined:
    Dec 5, 2005
    Messages:
    188
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Joo, kun selasin tekstiä alaspäin löyty lupaavan näkönen install ohje.
    =) pitää kokeilla sitä kun oon virkeämmällä tuulella...
    Sitten sellainen ongelma vielä on että madrake ei sammu jos laitan madrakesta että sammuta siihen jää vaan sininenruutu. Jos painan vaikka esc siellä listassa luke että kaikki ois sammutettu.
    Saako tämän ikävän jutun pois jonkunlaisella päivityksellä?

    Sorppa olis kannattanut käyttää eka hakua: http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/188696

    Eli pitäisikö päivittää kernel?
    Herää muuten myös kysymys kun tää mun mandrake on aikas vanhalta cd:ltä samoin madrake on ilmeisesti vaihtanut nimeänsäkkin, niin onko tää jo liian vanha versio?
     
    Last edited: Dec 14, 2005

Share This Page