Hei Olen lukion ensimmäisellä vuodella ja noin puolet suoritettu. Peruskoulun lopussa ei ollut oikein selvää mitä haluaisin tehdä joten valitsin lukion. Tietotekniikan alaan on nyt herännyt kiinnostus. Ajattelin yhteishaussa hakea datanomin kaksoistutkintoon. Tiedän että pelkkä datanomi ei työllisty paskaakaan mutta antaako tuo tutkinto paremmat valmiudet korkeakoulutason koulutukseen tekniikan alalle + yo tutkinto kuin pelkkä lukio? Onko mitään järkeä tässä ideassa?
Ei mitään käsitystä, mitä datanomipuolella tarkalleen ottaen opiskellaan, mutta itse ainakin olen ollut huomaavinani, että AMK:n sähköpuolella pääsee helpommalla jos on samalta alalta ammatillinen koulutus jo pohjalla kuten itellä (tietoliikenteestä tosin). Eli jos meinaat jatkaa IT-linjalla myös korkeakoulussa, niin sanoisin että ei ollenkaan huono ajatus tuo kaksoistutkinto.
Toivon vain, että 1 vuosi lukiota lyhentää kaksoistunkintoa ainakin jonkin verran. Koska kyllähän tässä lukion ensimmäisen vuoden aikana käydään 40% koko lukion opintomäärästä.
No ei välttämättä tutkintoa ajallisesti lyhennä, mutta koulupäiviä kylläkin kun sulta jäänee kursseja pois kun oot ne jo suorittanut. Ite aikoinani kävin tuollaisen kaksoistutkinnon ja meillä oli se koko kolme vuotta ammattiaineiden ohessa niitä lukiokursseja (amispuolen yhteiset aineet jäi siis kokonaan pois).