Ei datanomin koulutuksessa mitään pahaa ole. Datanomeja taitaa vaan olla aikas paljon tänä päivänä joten työllistyminen saattaa olla aika hankalaa. Jatko-opintoja tuohon päälle kannattaa ottaa ehdottomasti ottaa, koska ilman niitä työllistyminen alalle on taatusti hankalampaa. Itse kyllä opiskelisin tuon sähkärin tms. tutkinnon datanomin sijaan, liksat ovat paremmin kohdillaan ja työllistyminenkin saattaisi olla helpompaa. Tietty tänä päivänä työllistyminen saattaa olla hankalaa ihan millä alalla tahansa.
Datanomiksi opiskeleminen on aika turhaa sillä sit et luultavasti saa töitä niinkuin Pihlis12 sanoi. Itse valitsin tietokoneasentajan ja lukion, eli käyn neljässä vuodessa amiksen ja lukion. Aika kätevää. Mutta kannattaa miettiä haluaako todella touhuta tietokoneiden kanssa tjsp. sillä jollain normaalilla sähköasentajalla on paremmat palkat.
Ihan yhtä dilleä porukkaa löytyy amiksesta ja lukiosta. Lukiossa vain on muutamia jotka oikeasti menestyykin koulussa. Itse laskettelin amiksen läpi erittäin hyvillä arvosanoilla tekemättä mitään. 9lk keskiarvo oli jotain 8,2. Jos olisi tajunnut olisin vetänyt Amis+Lukio yhdistelmän. Jatko-opintoja ajatellen se olisi ollut paras ratkaisu. Ammattikorkeassa joutu sitten heti ekalla matikan kurssilla opiskelemaan lukion lyhyt matikka.
Datanomi = win. Itelläni oli joku 8.2 keskiarvo peruskoulusta ja pääsin sinne, mutta myös yksi tuttu jolla oli noin 7.8 (alle kasin kuitenkin) niin pääsi sinne. Joten teoriassa ei pitäisi olla siitä kiinni. siis otat sen alan mikä kiinnostaa. Jos olet elektroniikan perään, niin datanomi tai sähköala. Kuten mainittu, "pelkkänä" datanomina on melko paha saada töitä näinä päivinä. Myös autopuolella oleva tekniikkaan perehtyminen saattaa olla mukavaa, itse asiassa itekin taidan sinne hakea seuraavana vuonna. Edit: Merkonomi? Ne menevät kassalle.
Jeps, tradenomiksi valmistutaan AMK:sta. Pääasiassa lukiosta tänne tullaan, mutta kai se muualtakin on mahdollista, esim. lukee ensin merkonomiksi.
Itse opiskelen tällä hetkellä Elektroniikka-asentajaksi, ja itselleni ihan mielekästä hommaa: heilutaan kolvit kädessä, ja paneudutaan (ainakin meillä) myös hieman sähköasentajan puoleen. Niinkuin joku jo sanoikin niin se mikä hyvältä tuntuu on se paras valinta, tosin hieman kannattaa katsoa että miltä mahd.työllistyminen näyttää tulevaisuudessa. Älä tee kuin minä äläkä ajattele sitä.. (nimimerkillä ei vielläkään mitään hajua onko tällä alalla töitä mutta luultavasti ei ;/)
Traduksiko haluut? Unohda asia. Sellaisella tutkinnolla pääset jonnekin vakuutusfirmalle "eturintamalle" eli ottamaan kielteisiä päätöksiä saaneet asiakkaiden syljet vastaan. Jos meinaa, että sellaisella tutkinnolla pääsisi tosi pitkälle niin se johtuu itsestä, omista piilevistä taidoista, ei tradun tutkinnoista.