Debian ajurit

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Hate29, Jun 23, 2005.

  1. Hate29

    Hate29 Regular member

    Joined:
    Jan 25, 2005
    Messages:
    187
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Eli miten tuo ajureiden asennus menee debianissa? Onko hommaan jotain apg-get tai aptitude vastaavaa softaa? Ja miten yleensäkin näkee onko jokin laite asennettuna vai ei. Nvidian ajureita olen lähinnä nyt yrittäny asentaa kun kun resoluutio on turhankin iso.. Olen yrittänyt ladata nvidian sivuilta pakettia ja googlettanut mutta en ole löytänyt sopivaa vaan aina se valittaa kernel-ongelmasta.
     
  2. Betrayed

    Betrayed Moderator Staff Member

    Joined:
    Oct 12, 2004
    Messages:
    1,585
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    68
    Ensinnäkin, laite harvemmin tarvii erillisiä ajureita (no näyttikset on kyllä asia erikseen) vaan niille on tuki suoraan kernelissä (jos tukea ylipäätään on)

    Tota ei määritellä ajureilla - niinkuin windowssissa, vaan Xorgin tai XFree86:sen config-tiedostossa joka sijaitsee yleensä: [bold]/etc/X11/xorg.conf[/bold] tai [bold]/etc/X11/XFree86-4.conf[/bold] ja itse tiedostossa tarkasti: [bold]Section "Screen"[/bold]-kohdan alapuolella. Toki voi olla että ikkunamanagerisi pitää määrittää käyttämään jotain tiettyä resoa.
     
  3. kuassa

    kuassa Guest

    Missään Debianissa ei kai ole vielä Xorgia, joten tuo
    /etc/X11/XFree86-4.conf tai olla oikea paikka.

    Tuossa tiedostossa myös määritellään millä ajureilla XFree aukeaa.

    Minulla Matroxissa G400 on seuraavat olennaiset osat. Driver osan pitäisi vastata ajureita jotka olet kääntänyt/ovat kernelissä(mga minun tapauskessani) ja tuon screen osio määrittelee värien määrän ja tarkkuuden tietyllä värienmäärällä. Hyvä olisi myös huomata tarkistaa Monitor kohdasta että ne taajuudet ovat oikeissa rajoissa, vastaten monitorin kykyä.

    Jos onnistut asentamaan tuon Nvidian ajurin Nvidian sivuilta, täytyy tuota 'Driver' kohtaa muokata jotta Xfree käynnistyy oikealla ajurilla.

    Kuten edellä sanottiin että yleensä ajureita ei tarvitse asentaa. Se on tavallaan totta, mutta käytännössä esim. näytönajureissa tuki täytyy useimmiten lisätä jotenkin kerneliin moduulina. Nvidia taitaa olla siitä hankala/hyvä että sillä taitaa on omat binäärit ajurit myös saatavilla erikseen. Debian pakettien hallinnassa taitaa olla kyllä haettavana Nvidian ajuripaketti joka asentunee sitä kautta.


    Osa omasta XFree86-4.confista :


    Section "Device"
    Identifier "Generic Video Card"
    Driver "mga"
    Option "UseFBDev"
    Option "HWcursor" "no"
    EndSection

    Section "Monitor"
    Identifier "Generic Monitor"
    HorizSync 30-96
    VertRefresh 50-150
    # Option "DPMS"
    EndSection

    Section "Screen"
    Identifier "Default Screen"
    Device "Generic Video Card"
    Monitor "Generic Monitor"
    DefaultDepth 24
    SubSection "Display"
    Depth 1
    Modes "1024x768" "640x480" "800x600"
    EndSubSection
    SubSection "Display"
    Depth 4
    Modes "1024x768" "640x480" "800x600"
    EndSubSection
    SubSection "Display"
    Depth 8
    Modes "1024x768" "640x480" "800x600"
    EndSubSection
    SubSection "Display"
    Depth 15
    Modes "1024x768" "640x480" "800x600"
    EndSubSection
    SubSection "Display"
    Depth 16
    Modes "1024x768" "640x480" "800x600"
    EndSubSection
    SubSection "Display"
    Depth 24
    Modes "1024x768" "1280x1024" "1600x1200"
    EndSubSection

    EndSection
     
    Last edited by a moderator: Jun 24, 2005
  4. Hate29

    Hate29 Regular member

    Joined:
    Jan 25, 2005
    Messages:
    187
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Sain ton näytön säädettyä ja näytönohjain pelaa paremmin ku winxp puolella. Nyt on vaan ongelmana semmonen että kernelin päivitys ei onnistu. Tai päivitys onnistuu mutta kun valitten grubista uuden kernelin jää lataus aina kohtaan *** ide: Assuming 33MHz system bus speed for PIO modes; override with idebus=xx *** vanhalla 2.4 kernelillä menee kun vettä vaan mut 2.6 kerneli töksähtää tohon. BTW, pitäiskö tehdä uus topic kun ei oikein aiheeseen liity..
     
  5. kuassa

    kuassa Guest

    Kannattaa varmaan, niin helpommin huomaavat.

    Tuosta on vaikea sanoa mitään suoraan, vaikuttaa siltä että tuossa olisi kyse jostain ongelmasta liittyen kovalevyjen tunnistukseen.

    Kun vaihdoit kerneliä, niin ovatko kaikki tarvittavat kovalevyn/levyjen ajurit/moduulit paikallaan? Jos sinulla oli jotain ajureita moduuleina(ei siis itse kernelissä), ne eivät välttämättä ole päällä automaattisesti.

     
  6. Hate29

    Hate29 Regular member

    Joined:
    Jan 25, 2005
    Messages:
    187
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    No en voi puhua kernelin vaihdosta.. Grubissa voi siis valita lataako uudella kernelillä vai vanhalla. eli en osaa sanoo tohon mitään. apt-getillä hain uuden kernelin ja käynnistyksessä ei toimi. Tosin en tiedä kumpi edes on oikea kernel. 386 vai 686. Prossu on Pentium 4.. Tosin kumpikaan ei oo toiminu sen paremmin. Mut väsään kai kohta uuden topikin kun kerkeen.
     
  7. kuassa

    kuassa Guest

    Aah, ajattelin että 'päivitit' 2.4 -> 2.6 kerneliin, ja siksi grubikin tuli mukaan. :)

    Minulla taitaa olla vieläkin lilo. Aina potatosta lähtien(2.2).
    Olen itse käännellyt noita kerneleitä, siksi varmaan(?) ei tuo apt-get ole lykännyt grubia minulle. Ja kun tuo lilo ei ole 'rikki' niin en sitä ole ruvennut korjailemaan

    Oma kokemukseni on myös se että kun asentelin Debiania joskus yhteen koneeseen, sain päänvaivaa grubista. Idioottivarma se ei tunnu olevan, ja kun liloa on käytelly onnistuneesti pitkään, ei tuo grubi ole houkutellut.
     
    Last edited by a moderator: Jun 29, 2005
  8. maagimies

    maagimies Member

    Joined:
    Aug 6, 2005
    Messages:
    73
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Jos oikein kova jätkä haluaa olla niin hakee kernelin kernel.org:ista, pätsää sen vaikka con koliva pätseil ja bootsplash pätsil, conffaa, kääntää, muuntaa .deb paketiksi, ja asentaa, asennuscripti suorittaa update-grubin ja uusi tuliterä kerneli lisätään grub-listaan aivan itsestään.

    Täällä olisi ohjeita oman kernelin kääntämiseen Debianissa.
    http://newbiedoc.sourceforge.net/system/kernel-pkg.html
    PS: tässä on nyt koneelle optimoitu 2.6.13-ck1 alla :p
     

Share This Page