Debian vaihtoehtona?

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Ezzet, Feb 28, 2006.

  1. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Joined:
    Feb 25, 2005
    Messages:
    866
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    28
    Joskus aiemmin tästä on keskusteltu mutta en löytänyt palstaa enää, joten kysynkin onko mitään mieltä näin Ubuntun valtakautena Debiania edes asentaa?
    Lähes kaikki Debianin paketithan saa myös Ubuntuun ja vielä aika yksinkertaisella tavalla. Eli ainoa peruste on ehkäpä vain uteliaisuus ja kokeilunhalu.
     
  2. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    ???? Tottakai Debian kannattaa asentaa, jos haluaa. Ubuntu perustuu Debianiin. Olisikohan hieman liioiteltua väittää, että ilman Debiania ei olisi Ubuntua.
     
  3. Bluekkis

    Bluekkis Active member

    Joined:
    Aug 4, 2003
    Messages:
    2,235
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Debian on myös palvelin ympäristössä aika suosittu sillä se on yksi vakaimmista linux distroista.
     
  4. Hate29

    Hate29 Regular member

    Joined:
    Jan 25, 2005
    Messages:
    187
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Voisi sanoa, että ubuntulla harjoitellaan debianin käyttämistä. Debian tuntuu olevan vaan paljon vakaampi kuin ubuntu, tietenkin käyttäjä/tietokone vaikuttaa asiaan paljon.
     
  5. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Mit..?

    Asenna distro joka sinulle sopii. Toiset arvostava debianin (tai slackwaren) vakautta, toiset utunbun "helppokäyttöisyyttä".

    Katsos, loppupeleissä distro kuin distro on Linux ja samat kikat niissä toimii kun tarpeeksi syvälle asioita tonkii. Jos haluat syvällisempää säätöä ota debian (tai slackware). Jos ei kiinnosta tietää linuxista graafista pintaa syvemmältä, niin ota sitten utunbu.







     
  6. Hate29

    Hate29 Regular member

    Joined:
    Jan 25, 2005
    Messages:
    187
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Näinhän se menee, että melkein jokaiselle käyttäjälle on oma distro.
     
  7. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Joined:
    Feb 25, 2005
    Messages:
    866
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    28
    No niin - tarkoitus ei ollut kärjistää tätäkään asiaa mitenkään =)
    Ysf - Slackwarea olen jo käyttänyt yli vuoden, joten en siitä enempää mainitse. Ja onhan SUSEkin Slackware-lähtöinen mutta molemmille on "elintilaa" vaikka tässäkin tapauksessa SUSE kulkee Ubuntun kanssa kärkisijoilla!
    Joka tapauksessa mielestäni Debian on jäämässä Ubuntun jalkoihin - olkoonkin, että distroa perustellaan vakaudella ja varmaan hyvä distro onkin.
    Tuo alkukysymys oli varmaan huonosti muotoiltu mutta tosiaan ajatuksena oli kaverille asennella jompi kumpi. Ja koska Ubuntusta on kokemuksia niin mietittiin tuota Debiania juuri tuon "vakauden" vuoksi.
    Mutta koska Debianista ei ole kokemusta lainkaan niin kysyin nyt täältä, jos jollakin on siihen muutakin sanomista, että kannattaa kokeilla =)
     
  8. Hate29

    Hate29 Regular member

    Joined:
    Jan 25, 2005
    Messages:
    187
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Nimenomaan tuo vakaushan on debianin tavaramerkki, ja tietty että se menee melkein koneeseen kuin koneeseen, tosin uusimpien laitteiden kanssahan on ongelmia. Oon tossa about vuoden verran pyöritelly debiania enemmän tai vähemmän, en silti kyl osaa sanoo et miksi pitäisi ottaa juuri debian. Jos on kone auki 24/7 niin siihen kyllä on omiaan. Eli ns. palvelinkäyttöön. Toivottavasti tosta on jotain apua debianin/ubuntun välillä.
     
  9. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Joined:
    Feb 25, 2005
    Messages:
    866
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    28
    Kiitos vastauksesta! Asennus on jo aloitettu (Sarge 3.1) =)
    Ihan normaalikäyttöön se tulee - ongelma on nyt verkkoyhteyden saaminen. Emolla on Marvell Yukon-verkkokortti (1G) eikä sitä nyt onnistuta saada käyttöön. Ajuri pitäisi olla sk98lin mutta ei nyt löydy. Olisiko neuvoja tarjolla?
     
  10. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    /usr/share/man/man4/sk98lin.4.gz
    man 4 sk98lin?

    /lib/modules/<kernel-versio>/kernel/drivers/net/sk98lin/sk98lin.ko

    Mutta kuten modulin .ko kertoo, käytössä on kernel-versio 2.6
     
    Last edited: Mar 1, 2006
  11. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    mulla o vuan 10 vuotta slackwarea takana, ja ihan nyyppä olen ;-)

    juylin neuvomasta "lib/modules...." -hakemistosta sen pitäisi löytyä. Voithan sinä kokeilla jos modprobe löytäs sen.. modprobe sk98lin. Jos ei löydy, eikä asennusrompullakaan satu olemaan ylimääräisiä moduleja jossain niin sitten on kernelin kääntö edessä.

    edit: kirjoiluvirhe
     
    Last edited: Mar 1, 2006
  12. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Joined:
    Feb 25, 2005
    Messages:
    866
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    28
    Joo en korostanut "kokemusta" Slackista mitenkään - eihän siihen ole edes syytä tällä kokemuksella =)Hyvä ja mukava käyttää kuitenkin!
    Eli kernel pitää sitten olla 2.6-sarjaa, että voi tuota moduulia käytää? Eli kääntämään vaan sitten...
     
  13. Hate29

    Hate29 Regular member

    Joined:
    Jan 25, 2005
    Messages:
    187
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Eihän debianiin tarvitse kerneleitä kääntää. Löytyvät samallalailla apt-getillä kun ubuntussa.
     
  14. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Ei toki tarvitse, jos kernel tarjoaa tarvittavan tuen (sk98lin). En tiedä, löytyykö ko. tuki kernelille 2.4? Ja jos en väärin muista (usein muistan väärin) olisi Debian Sargessa yhä mahdollisuus valita vakaa ja hyväksitodettu 2.4.31. Jos siis tukea ei olisi, ei tarvitse toki koko kerneliä vääntää, mutta modulit olisi saatava käännetyksi.
    Mutta itse en siis asiasta tiedä (kernel-2.4).
    Ubuntussa, jossa kernel on oletuksena 2.6 ovat nuo sk98lin-modulit (joita en itse edes tarvitse - ainakaan vielä ;) ) tarjolla.

    Mielestäni Debianin ja Ubuntun oleellisin ero on se, että Ubuntu on lähinnä tarkoitettu työpöytäjakeluksi (Gnome) muutamiin valittuihin arkkitehtuureihin.
    Mutta molemmat jakelut ovat täysin muokattavissa kunkin käyttäjän tarpeisiin. Debianista ja Ubuntusta puhuttaessa voitaisiin puhua "siskosta ja sen veljestä" - perusta on aivan sama - pieni filosofinen ero näiden jakeluiden välillä kuitenkin on olemassa.
     
  15. Jannejt

    Jannejt Moderator Staff Member

    Joined:
    Feb 10, 2005
    Messages:
    5,045
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    118
    mihinkäs koneesee tämä tulee, älä sano et sun uudes amd64 konees on käyny niin slackis, gentoo kuin nyt debian :p

    itse en käytä sargea enää kuin palvelinkäytössä, testing "etch" tai sit ihan unstable "sid" on riittävän vakaita työpöytäkäyttöön =)
    ainakin omien kokemusten mukaan, ehkä sid:n mukana voi joskus jotain hajottavaa tullakkin ja jollain voi olla toiset kokemukset

    mutta itse olen gentoon parhaaksi todennut minulle ja käyttänyt jo aika pitkään vain tätä, tänää laitoin 2.6.16-rc5 kernelin ja acer travelmate 4021wlmi acpi toimii nyt oikein ilman dsdt-pätsiä =) \o/

    mutta saathan sinä Ezzet kokeilla tietty distroja, mutta toivottavasti siihen löytyisi joku muu kone kuink amd64 johon gentoota aikasi säädit :p tietty ehkä löytyykin =)
     
  16. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Joined:
    Feb 25, 2005
    Messages:
    866
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    28
    Gentoo amd64 edelleen on - tuo Slack lähti silloin =)
    Nyt on hiukan samanlainen vain työn alla mutta "konsulttina" vai olen tällä hetkellä. Tänne Linux-maailmaan on näet tulijoita!
     

Share This Page