Debian?

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by cr3tin, Jan 27, 2005.

  1. cr3tin

    cr3tin Regular member

    Joined:
    Jul 30, 2003
    Messages:
    245
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Tuli muutama viikko sitten asennettua mandrake 10.1 ja minua kyllä varoiteltiin, että jossain vaiheessa menee hermot rpm-pakettien kanssa, mutta päätin kuitenkin kokeilla.

    Nyt ne hermot lopultakin sitten meni ja ajattelin siirtyä johonkin toiseen distroon, jossa olisi tuo pakettienhallinta hoidettu hieman järkevämmin.

    Tutkiskelin hieman eri distroja ja debian vaikutti kiinnostavalta. Olisiko tuo hyvä vaihtoehto? Debianin väitettiin olevan hitusen vaikeampi kuin mandrake, mutta eiköhän se tällaiselta aloittelijaltakin pienen räpeltämisen jälkeen onnistu. Mandrakella tuli kuitenkin säädettyä jonkin verran, että toivottavasti siitä on edes jotain hyötyä.

    Sitten kun selailin hieman debiania käsitteleviä sivuja, niin huomasin, että siitähän löytyisi kaksi eri "versiota". Sarge ja Woody. Kumpi olisi parempi aloittelijalle? Itse ajattelin tuota woodyä, koska se on ilmeisesti paljon vakaampi, eivätkä minua hirveän paljon mitkään nopeat päivitykset ohjelmiin kiinnosta. Kunhan järjestelmä vain toimii varmasti.

    Sitten kuulin, että debianissa olisi oletuksena gnome, mutta, koska totuin mandarkea käyttäessäni kde:hen, niin haluaisin käyttää sitä myös debianissa. Saako asennuksen yhteydessä valita, että kumman koneelleen asentaa?

    Käsittääkseni asennuksen voisi hoitaa netin kautta, jonkinlaisen minirompun avulla. Tällöinhän ei tarvitsisi ladata netistä muuta kuin ne osat joita todella tarvitsen. En nimittäin jaksaisi ladata seitsämää seedeellistä tavaraa, jos en kuitenkaan tarvitse niistä kuin murto-osaa. Mistä siis saisi ladattua tuollaisen minirompun, jolla saisi käynnistettyä asennuksen?
     
  2. Linkku-

    Linkku- Regular member

    Joined:
    Jan 31, 2004
    Messages:
    259
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Netinstall CD:
    http://www.debian.org/devel/debian-installer/
    http://cdimage.debian.org/pub/cdimage-testing/sarge_d-i/i386/rc2/sarge-i386-netinst.iso

    Kun asennuksessa valitsee työpöytäympäristön niin tulee KDE ja Gnome. Oletuksena oli Gnome, mutta vaihdoin sen heti KDE:hen.

    Sarge on "testing" ei "unstable" :) Mitään vikaa ei ole ollut havaittavissa.

    Ainoa ongelma asennuksessa voi tulla X:n kanssa. Mutta kun lukee ohjeet eikä hätäile niin kyllä se onnistuu. Pitää vain muistaa komento "dpkg-reconfigure w-window-system" niin kaikki onnistuu :)
     
  3. cr3tin

    cr3tin Regular member

    Joined:
    Jul 30, 2003
    Messages:
    245
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    No minä taidan sitten asentaa tuon sargen heti kun vain jaksan.

    Nyt ilmeni kuitenkin seuraavanlainen ongelma:
    Poistin windowsin levynhallinnasta osion johon olin asentanut mandraken. Ilmeisesti koneelle jäi kuitenkin grub. Joten miten saisin poistettua sen?

    Koneelta löytyy kaksi kovalevyä toiselle olen asentanut windowsin ja toisella kovolla oli muiden osioiden seassa yksi osio, jolle olin asentanut mandraken. Käsittääkseni windows-kovon mbr:llä on windowsin oma bootloaderi (ja haluan sen pysyvänkin sielä) ja linux kovon mbr:llä taas on grub.

    Käynnistin koneen windowsin seedeeltä ja kirjoitin fixmbr komennon, mutta eipä tuo sitä grubia poistanut. Taisi käydä niin, että ainoastaan windows-kovon mbr fixattiin.
     
    Last edited: Jan 30, 2005

Share This Page