Olen tässä miettinyt Dia-kuvien kopiointia. Niitähän voi skannata tai kuvata kameralla. Valkokankaalta kuvaaminen olisi nopeaa, mutta ei hyvää kangasta ja projektoria. Filmiskannerit melko hintavia ja hyvä Nikon digijärkkäri löytyy. Mutta mihin sen dia-kuvan pistäisi, jotta siitä helposti saisi kuvan? Ruuvipenkissä varmaan pysyisi paikallaan, mutta on turhan järeä. Saiskos noita skannereiden dia pidikkeitä erikkeen? Johonkin se dia pitää pistää ja tasainen valo taakse. Kuvaamiseen olen ajatellut hankkia 60 mm makron. Muitakin laseja saa ehdotella. Suurin osa kuvista kehyksissä. Jonkin varran myös kehystämättä.
Diapidike kameraan taitaa olla se järkevin valinta. Jossain foorumilla suosittelivat Opteka HD² Slide Copieria. Tuota ja vastaavia löytyy eBaysta ja Amazonista slide copier tai slide duplicator hakusanoilla.
Tuo Opteka HD² vaikuttaa sopivalta. Kun tuollaisen vielä löytäisi ilman optiikkaa. Esim. käännetty 50 mm obj. tai makroobjektiivi lienee ideaalinen kopiontiin. Tuossa kaiketi jonkinlainen "lähilinssi" ja kiinnitys tehdään normaaliobjektiivin suodinkierteeseen.
Mulla on vastaava projekti edessä viikonloppuna. Alustavasti tehdään seuraavasti: dia asetetaan laadukkaan ips-näytön alakarmiin ja valaistus lämpimäksi valkoiseksi. Canonin mark 2 laadukkaalla alustalla ja makro-objektiivilla jalustalle näytön viereen. Diat käydään läpi paineilmalla ennen jalustalle asettamista. Tuttu oli tällätapaa digitoinut tuhannen diaa onnistuneesti. Haasteena on ainakin näytön lukitseminen niin ettei asento muutu milliäkään. Toivotaan myös ettei yksittäiset ledit näytön paneelissa erotu. Jos näin käy, pitänee askarrella dialle teline sopivalle etäisyydelle näytöstä. Optekaa eikä muutakaan vastaavaa harkittu lähinnä siksi että kuvattu tapa osoittautui nopeammaksi ja meillä on dioja noin 6000 operoitavana.
Kaiken järjen mukaan nuo pikselit erottuvat näyttöpaneelista jos dia on näytön pinnassa kiinni (ei erotu syvyysterävyyden vaikutuksesta jos etäisyys näytön pintaan on riittävä). Minusta parempi tapa valaisuun olisi valkoinen akryylilevy, jonka valaisee takapuolelta niin, että valo on tasainen.
Pitää testata. Makrolinssi saattaa sumentaa näytön pintakerrosta tarpeeksi, jotta yksittäiset pikselit puuroutuvat.
Kuvattaessa 1:1 on terävyysalue pieni. Valopöytiä on käytetty paljon. Ei viitsisi hankkia. Akryylilevy ja sen takana salama (heijastettu) lienee myös hyvä. Näytön voi pistää pöydälle vaakatasoon. Kuvauksen voinee tehdä jpg:nä jos ensin kalibroi valkotasapainon. Hyvissä dia-kuvissa enempi infoa mitä digi pystyy tallentamaan. Dia lienee vielä ylivoimainen jos kuvia pitää näyttää isolle joukolle. Skannaamisella saisi parhaan tuloksen, mutta hidasta ja kallista.
Näinhän siinä kävi että pikselit erottuivat näytön pinnalta. Monen tunnin säätämisen jälkeen saatiin seuraavalla tavalla priimaa ulos: Dia asetettiin kirkasvalolampun eteeen telineeseen pöydälle, kamera kymmenen sentin päähän kolmijalalle. Näyttöä käytettiin aluksi valonlähteenä, mutta tuo terävyysalueen millintarkkuus osoittautui isoksi ongelmaksi. Laatu ei ole aivan alkuperäisen veroinen, mutta päästiin todella lähelle. Noin 10% dioista on nyt levyllä, näyttää kovasti siltä että nykyisellä tahdilla viikonloppu riittää juuri ja juuri.
Kiinnostaa mitä käytit telineenä dia-kuvalle? Jos valonlähteenä on loisteputki muistaakseni valotusajan pitää olla jotain 1/60 s. (ei jaksa tarkistaa). Vaikka käyttää aukkoa 8 syväterävyys on noin millin luokkaa (mutua tämäkin). Jos terävyys pitää tarkistaa joka dian vaihdon jälkeen aikaa kuluu. Paras olisi kai joku sellainen systeemi, jossa kamera ja kohde olisi kiinteesti toisissaan kiinni.
Kyllä vaan, esimerkiksi joku vastaavanlainen alla olevista: http://www.ebay.com/itm/Topcon-Dual...pier-and-Manual-Macro-Extension-/390984850381 http://www.ebay.com/itm/Leitz-Slide-copier-for-Bellows-/331392731679 http://www.ebay.com/itm/Asahi-Penta...ide-Copier-Attachmant-M42-Mount-/161502666678 Suunnataan kiinteällä etäisyydellä olevaan tasaiseen valolähteeseen.
Tuo ei siis ole ihan normi loisteputki vaan jo päänsärkyä aiheuttava innosol-kirkasvalolamppu. Suljinaikaa on joutunut kuvatessa säätämään 1/500:n molemmin puolin, mutta lähes kaikki diat on ajettu samoilla säädöillä. Teline syntyi helposti, kun huomattiin että legopalikan nappien etäisyys on täsmälleen dian ohuinen. Laadukkaammalla jalustalla kuvat olisivat ehkä syntyneet helpommin ja normaalivalaistuksella. Kameran peilin liike aiheutti luultavimmin sen ettei normaalivalolla ja aukolla kuvista saanut teräviä sitten millään poppakonstilla. Edit: Voin kohta kertoa tarkemmat säädöt kun aloitetaan uusi kuvauspäivä.
Harmi kun olen antanut legot pois jo vuosia sitten... Tuostahan vaihtaa kuvan nopeasti. Paremmissa kameroissa on säätö peilin ylösnostoon. Voi pistää parin sek. viiveen. Jalustalla joku 1/30 aika voi olla ongelmallinen. Kun kuvaussuhde on 1:1 peilikin vaikuttaa. Se voi auttaa kun painaa kädellä kameraa samalla kun laukaisee (piuhalla!!). Lähikuvausta harrastava kaverini raahasi metsässä 6 kg painavaa Gitzoa. Ja silti piti kättä kameran päällä....
Kamerasta sai peilin nostettua, mutta jostain syystä kuvausaika samalla kymmenkertaistui. Näillä kuvausmäärillä ei pysty odottelemaan niin kauaa. Laukaisuun ei käytetä piuhaa vaan softaa nimeltä DSLR Remote pro. Pystyy samalla säätämään kameran softaa, laukaisemaan ja näkemään kuvaustuloksen ilman että joutuu koskemaan kameraan koko kuvausession aikana.
En tunne Canonia enkä tuota softaa, kun itsellä Nikon. Tuo kuvausajan piteneminen ihmetyttää. Itsellä voi säätää niin, että kamera laukeaa esim. 2 s. päästä peilin ylösnousun jälkeen. Tarkennus kannattaa tehdä näytöllä, ei kameran automaalilla.