Hei! Todellisuudessa en pidä itseäni lainkaan vanhuksena (ikä 45 ja vaimolla vuosi enemmän, mutta kun olemme lapsettomia, niin olemme ihan tumpeloita näissä digiasioissa). En ollut ennen eilistä vaivannut päätäni millään tavoin koko digi-tv asiassa, kun asumme kaapelitaloudessa ja minua on periaatteessa vain ärsyttänyt, että on pakko luopua toimivista laitteista ennenkuin niiden korjaaminen ei enää kannata ja pitää siksi ostaa uutta tilalle. Käytin kuitenkin eilen ja tänään yhteensä n. 15 tuntia surffaillen netissä, kun etsin tietoa siitä, minkälainen laitteisto meidän pitää hankkia, että voimme jatkaa elämäämme kuin mitään pakkodigiä ei olisi ikinä tullutkaan. Kuvittelen, että sain jonkinlaisen käsityksen asiasta. Googlettaessani linkit osuivat usein tänne afterdawniin ja täällä näin pelkästään asiallisia vastauksia, joten heitänpä tänne oman kysymyssarjani, joka on tosiaan ihan aloittelijan (ja toivottavasti myös lopettelijan kysymyksiä, kun minulla ei ole haaveita oppia tietotekniikan ammattilaiseksi, vaan pikemminkin kaipaisin takaisin aikaa, jolloin TV oli sitä parempi mitä enemmän se maksoi ja toimi heti, kun pisti tepselin ja antennijohdon seinään; kännyköitä ei ollut ja vaimo ei pystynyt jäljittämään miestään, kun itse soitti kolikkopuhelimesta ja sanoi, että palaverissa tuli tauko, tulin äkkiä soittamaan sulle, mutta en yhtään tiedä, miten pitkään vielä menee.) Meidän koko TV:n töllöttämiskalustuksemme menee uusiksi, kun siihen sisältyy äärimmäisen painava, iso ja 4 vuotta vanha Samsungin televisio, saman Samsungin VHS/DVD -yhdistelmä, jossa vain VHS:lle voi nauhoittaa ja sitten PS2, jolla minä lapsellisena miehenä silloin tällöin pelailen jotain pelejä. Reilun vuorokauden vanhana asiantuntija olen tullut siihen tulokseen, että meidän pitää hankkia: 1) Hyvä, noin tonnin hintainen taulu-tv 32" tai 37" tuumaa. Katseluetäisyytemme sohvilla löhöten on reilut 2m, eikä minulle täysin selvinnyt, kumpi olisi parempi. 2) Tallentava noin 500 euron digiboksi isolla kovalevyllä, jossa hinta pitää huolen, että muutkin tarvittavat ominaisuudet on (meidän tarve on ainoastaan, että pitää voida nauhoittaa jotain muuta kanavaa, mitä itse katsoo, kun minulle tärkeää on pelkästään urheilu ja vaimolle kaikki hömppä). 3) Tallentava DVD-soitin. Tämä on kaikkein ajankohtaisin ja minulle toistaiseksi epäselvin. Tallentavan DVD-soittimen tarkoituksena olisi ensisijaisesti tallentaa vaimon vuosien varrella keräämistä ja tallettamista tuhansista VHS-kaseteista tärkeimmät modernimpaan muotoon (ja saisin vihdoin ja viimein kärrätä loput kaatopaikalle). Kun epäilen, että jatkossakin, tulee ohjelmaa, joka muka pitää saada pysyvästi talteen, niin DVD-soittimella pitäisi pystyä tallentamaan sitten jatkossa myös digiboksille talletuttua aineistoa. Ymmärsin itse niin, että pelkästään näihin tarkoituksiin tulevan DVD-soittimen ei tarvitse sisältää omaa kovalevyä ja sellaisen saisi alle 200 eurolla nykyään, onko näin? Olen hyvin kiitollinen, jos saan kommentteja/korjauksia/ehdotuksia vaikkapa malleja tai merkkejä myöden. Toistaiseksi en vielä kaipaa ohjeita laitteiden kytkentään. Ainakin aikaisemmin olen osannut hoitaa ne asiat itsekin tosin kovan kiroilun ja manuaalien tarkan lukemisen jälkeen. Jos tuleva laitteisto ei enää ala toimimaan samalla "väkisin itse" -systeemillä, niin sittenpä ainakin tiedän lähetellä viestiä tänne ilmaista tai pahemmissa tapauksissa maksullista apua pyytääkseni. Kiitoksia avusta jo etukäteen. T. Digitumpelo
Marssi vaikkapa Giganttiin ja pyytää sieltä selvennystä siihen, mitä sinun pitää ostaa jne. Täten ei tarvitse surffata 15 tuntia. Kuinka paljon ajattelitte laittaa rahaa tuohon itse televisioon? Täältä löytyy suht kattava lista 30-39 tuumaisista taulutelkkareista hintajärjestyksessä. Tässä yksi loistava vaihtoehto digiboksiksi, jos meinaatte käyttää tuon viisisataa euroa. 50 euroa päälle ei varmaankaan vaikuta paljoaa ja sen verran saa varmaankin tingattua jostakin. Täältä voit etsiskellä sitä tallentavaa DVD-soitinta. DVD plazan forumeilta voi joskus löytää vaikka mitä mielenkiintoista, joten käväise ihmeessä sielläkin.
Näytin alkuperäisen viestini myös vaímolle ja hänen mukaansa sana urheilu ärsyttää. Jos on epäonnistunut ex-urheilija, joka kuvitteli edustavansa Suomea Söulissa 1988 ja jäikin piirimestariksi, niin ei kai se enää voi paljoa rasittaa. Kuvittelen ymmärtäväni muut jutut, mutta riittääkö halpa tallentava dvd-soitin ilman kovalevyä vai ei? Jos musiikin haluaa kuunnella ihan omista laitteistaan ja tietokoneen säilyttää e-maileille, nettipokerille ja Civilizationin pelaamiselle eikä kaipaa mitään yhteyttä telkkarin ja tietokoneen kesken, niin onko joku syy sille, että myos tallentavalle DVD-soittimelle pitäisi olla oma kovalevy? Tämä ei ole vitsi, vaan rehellinen kysymys.
Iltaa. Tossa vinkkejä Gigantin valikoimista. En ole mikää expertti, mutta luulisin noilla pärjäävän. 1: Isompi parempi http://www.gigantti.fi/is-bin/INTER...q2&CatalogCategoryID=qdvD4QFHii8AAAEOglg03xil 2:Tolla luulis pärjäävän. Voi nauhoittaa kahta ja katsoa kolmatta. http://www.gigantti.fi/is-bin/INTER...1h&CatalogCategoryID=LX_D4QFHijEAAAEOglg03xil 3:Näistä en oikeastaan tiedä juuri mitään, mutta tuollainen sattui sivuilta silmään. http://www.gigantti.fi/is-bin/INTER...FD&CatalogCategoryID=mOLD4QFHx6sAAAEOyVg03xil
Eihän toimivista laitteista välttämättä tarvitse luopua. Televisiokin vaikuttaa suhteellisen uudelta ja jos VHS-nauhuri toimii, niin miksei sitäkin voisi hyödyntää. Jos ei halua sijoittaa äärettömiä summia digiaikaan siirtymiseen, niin kannattaa hankkia peruskaapelidigiboksi, jonka voi kytkeä vanhaan televisioon ja VHS-nauhuriin. Monella suomalaisella on se käsitys, että digiaikaan siirtyminen tarkoittaa uuden LCD-television ja tallentavandigiboksin hankkimista. Digiaikaan voi helposti siirtyä myös pelkän perusdigiboksin avulla. Osassa kaapeliverkoista siirrytään täysin digiaikaan vasta vuodenvaihteen jälkeen, joten laitteiden hankkimiselle ei pitäisi syntyä kovin suurta kiirettä.
Koska selvä tarve dvd-tallentimelle on, suosittelisin ostamaan combon, jolla voit sekä tallentaa digitaalisesti tv-lähetyksiä kovalevylle ja polttamaan ne suoraan dvd-levylle ilman viiveitä. Esim. tuota on kehuttu: http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/63846 Ero erillisiin laitteisiin on seuraava: Vaimo tallentaa 500 jaksoa kauniita ja rohkeita digiboksin kovalevylle. Joudut soittamaan kaikki 500 jaksoa norminopedella ja tallentamaan samalla tallentavalla dvd-soittimella. Tuolla kombolla valitset niin monta jaksoa kuin dvd:lle mahtuu ja valitset polta. Vhs:ltä tallennettaessa joudut molemmissa tapauksissa odottelemaan että jaksot siirtyvät reaaliajassa koneelle ennen polttoa. Plussaa on myös skaalain ja hdmi, jotka varmistavat että sekä dvd:t että digilähetys näyttävät mahdollisimman hyvältä isolla hd-näytöllä. Tavallista scarttia käytettäessä voi varautua heikompaan tulokseen.
Kiitoksia vastauksista. Paljastui, että olin astumassa sudenkuoppaan, eli tuo combo lähtee jo tänään tilaukseen, mutta onko tilanne sitten sellainen, että sen ostamisen jälkeen minun ei enää tarvitse ostaa erikseen esim Topfieldin TF-5100VRc hdmi:tä vaan tuo Sonyn combo mahdollistaisi sen, että digi tuli taloon, voi katsoa yhtä kanavaa ja nauhoittaa toista ja kun aikaa on, niin voi pikkuhiljaa alkaa hävittelemään VHS-vuorta muutttelemalla niitä DVD:ksi. Jos näin on, niin tuo Sonyn laitehan olisi kuin taivaan lahja minulle ja taulu-TV:n kanssa voisi jäädä odottelemaan, tuleeko hyviä joulutarjouksia. Kertokaapa asiasta ymmärtävät vielä, että täyttääkö tuo Sony tosiaan kaikki yllämainitut tarpeet vai ei?
Jahas, pari puutetta löysin jo näin päivänvalossa tarkasteltuna: Laitteessa on vain yksi viritin, joten kanavan nauhoittaminen ja toisen kanavan katsominen ei onnistu. Tilanne on sama kuin ennen digiaikaan siirtymistä. Silloin oli sekä videoissa että televisiossa molemmissa yksi analoginen viritin, tästä ei ole varsinaista haittaa jos taulutelevisiosta löytyy (tulevaisuudessa) digiviritin. Jos aiotte hankkia taulutelevision ennen analogisen kaapelilähetyksen loppumista, ongelmaa ei ole. Voit laittaa Sonyn nauhoittamaan tv-ohjelmaa ja katsoa televisiota sen vanhalla analogisella virittimellä. Toinen minkä vasta nyt huomasin alkuperäisestä viestistäsi, asut kaapelitaloudessa. Tällöin kannattanee ostaa dvb-c -tyypin digiboksi, joka toimii, jos taloyhtiönne kaapelointi on päivitetty digiaikaan. Tuo Sony toiminnee myös dvb-t -sisäantennilla, riippuen teräsbetonin määrästä seinissä, maaston mäkisyydestä ja tv-maston sijainnista. Yksi mahdollisuus on unohtaa dvd-tallennus kokonaan. Useaan nykyaikaiseen kovalevydigiboksiin voi ostaa lisää kovalevytilaa erillisen usb- tai verkkokovalevyn muodossa. Runsaaseen teratavuun mahtuu kymmennittäin saippuasarjojen vuosikertoja, ja levyjä voi ostaa sitä mukaa lisää kun tarvetta on. Niiden soittaminen on boksista riippuen myös paljon helpompaa kuin dvd-levyjen selaaminen. Edit: Myös hinnan puolesta kovalevytila päihittää dvd-levyt. Tällä hetkellä 500 GT:n usb-levy maksaa noin 100e, jolloin 4.5Gt:lle (tila tavallisella dvd-levyllä) hintaa kertyy vajaa euro. Tuossa Topfieldissä ei ole hdmi-ulostuloa, mikä jo yksinään rajoittaa sen käyttöä taulutv:n kanssa.
Ok. Eli jo lähes ostettu combo jäikin sitten ostamatta. Sellaista ihmelaitetta kuin tuo combo, jossa olisi kaksi viritintä ei liene olemassakaan? Eli pitänee ostaa hyvä digiboksi, esim se Topfield ja sitten erikseen DVD-soitin, johon oma kovalevy ei ole välttämätön vai onko? Noinko se menee, jos ja kun yhden kanavan katselu ja toisen nauhoittaminen samaan aikaan on ihan pakollinen ominaisuus?
Jos ostat tallentavan digiboksin, et tarvite tallentavaa DVD-soitinta kovalevyllä, mutta jos haluat, niin osta ihmeessä kovalevytön, eli sellainen joka tallentaa yksinkertaisesti vain DVD-levyille. Ei sekään ole hullumpi. Mutta kyllä se VHS- videosoitin kannattaa pitää jokatapauksessa.
Mulle kävi niinkuin usein ennenkin, että ensin päätin ilman muuta ostaa sen tallentavan DVD-soittimen ilman kovalevyä ja sitten viime hetkillä muutinkin mieleni ja otinkin kovalevyllisen. Hintaan tuli satanen lisää, mutta vaimoni tuntien epäilen, että vaikka tulen myöhemmin ostamaan digiboksinkin kovalevyllisenä, niin jossain vaiheessa ihmettelen, että eihän nämä talletustilat tunnu riittävän mihinkään. Tuli tilattua LG RH-277H Pixmaniasta. Aika näyttää, onko hyvä vai ei, mutta olen ollut erittäin tyytyväinen vajaa vuosi sitten hankkimaani LG:n 20" 1600x1200 näyttöön. Oli pakko hankkia sellainen, kun välillä pelaan useampaa pokeripöytää yhtä aikaa ja tuohon niitä ei tarvitse pienennellä mitenkään, eivätkä pöydät ole osittain toistensa päällä. No, tuo näyttö on tietenkin ihan eri asia kuin dvd-soitin, mutta jos johonkin on tyytyväinen, niin helpommin sitten ostaa samalta valmistajalta muutakin. Nyt sitten odotellaan innolla, että paketti saapuu kotiin.
Ilman muuta kannatti ostaa se kovalevyllinen malli. Ei se tallentavan digiboksin kovalevy paljoakaan auta jos haluat esim. VHS-nauhurilta tai muualta siirtää materiaalia DVD-levylle, eli pelkkä tallentava DVD-soitin on tuossa hommassa varsin kökkö kun ei pysty järkevästi ensin koota pätkiä yhteen tai editoida turhat pois. Mutta kovalevyllisen DVD-tallentimen kanssa homma sujuu jo hyvin.
Aivan, eihän niitä ole olemassa mutta tässä DVD-tallenninta lähinnä tarvittiin VHS-nauhojen digitointiin sekä mahdollisesti digiboksin tallenteiden siirtoon scartin kautta...?
Juuri nuo olivat tarpeet tallentavalle dvd-soittimelle ja nyt sitten vaan kyttäilen ja mietin kannattaako se digiboksi ostaa joulutarjouksista, heti joulun jälkeen vai vasta helmikuun lopulla. Sama juttu taulu-tv:n kanssa ja sitten pitää vielä makkariin saada joku pieni taulu-tv, ja siihen halpa ja hyvä kaapeli-digiboksi. Kakkos-tv:ssä ei tarvitse olla mitään muita ominaisuuksia kuin, että kuva näkyy. Se on kumma juttu, miten sormet alkavat syyhyämään, kun alkaa tutkiskelemaan mahdollisuuksia. Aamun Hesarin välissä oli Expertin tarjoukset ja siellä Sony KDL-32U2520 32" hintaan 699 euroa ja Conax-kortinlukija kaupanpäälle. Sen verran tullut jo luettua näistä jutuista, että olen tajunnut, ettei se haittaa mitään, vaikka tuossa on antenniverkon digiviritin, kun hankkii kaapeliverkon digiboksin. Se antenniverkon digiviritin on mulle vain tarpeeton lisä ja olisi hyvä jos saisi saman laitteen kokonaan ilman viritintä halvemmalla. Kävi jo hetken mielessä, että tuonhan mä ostan, enkä odottele mitään joulutarjouksia.