Digiboksi (Maximum) kotiverkkoon?

Discussion in 'Keskustelua antenniverkon digibokseista' started by BuzzL, Feb 1, 2009.

1. BuzzL

BuzzL Member

Trophy Points:
    11
    Joo, oli vähän vaikea keksiä aluetta minne tämä kysymys kuuluisi mutta laitan sen nyt vaikka tänne. Ongelma ei itse asiassa koske ainakaan vielä itse digiboksia vaan muita laitteita, lähinnä verkkoasetuksia ym. joissa on ole kovin hyvä.

Mulla on kotona yläkerrassa pöytäkone ja Telewell EA-510 v3 ADSL-modeemi, jossa on WLAN. Alakerrassa on Apple Airport Express joka on liitetty WLAN-verkkoon (WLAN:ia ei siis ole "tehty" Airport Expressillä).
    Ongelman ydin on se, että pitäis saada digiboksi verkkoon. Boksi on Maximum T-8000 CX-CI jossa siis ethernet liitäntä.
    Airport Express sijaitsee alakerrassa digiboksin, TV:n ja stereoiden vieressä. Airport Expressissähän on 3,5mm kaiutinliitin, USB-portti ja Ethernet-portti. Yläkerran PC:llä oleva (iTunes) musiikin saa toistettua alakerran stereoiden kautta langattomasti Airport Expressin välityksellä tuon 3,5mm liittimen välityksellä, eli siinä mielessä Airport Express kyllä toimii.

Sitten itse kysymys:
    Saako Maximumia liitettyä verkkoon tuon Airport Expressin välityksellä? Eli verkkopiuha Airport Expressistä Maximumiin? Airport Express on minulla se vanhempi malli 802.11g mallinen. Uudempi on n-standardia, jos tällä tiedolla on jotain merkitystä.
    Olen koittanut hiukan tutkia asiaa mutta en päässyt alkua pidemmälle. Googlettamallakaan en kovinkaan paljoa tietoa löytänyt.
    Tiedostojen siirtoon tätä tuskin tulen käyttämään (todennäköisesti todella hidas), mutta ajattelin kokeilla saako yläkerran PC:llä olevaa kamaa katsottua alakerran Maximumin kautta TV:stä.

2. BuzzL

BuzzL Member

Trophy Points:
    11
    Sen verran löytyi tietoa netistä että Airport Express pitäis kuulemma konffata WDS-tilaan (joka sekin mulle selvisi mitä se edes tarkoittaa vasta kun surffailin vähän aikaa, en ole siis kovin hyvä näissä verkko ym. asioissa ja kaikki tieto tulee kaivelemalla ja kokeilemalla). Tuo Airport Expressissä oleva "langaton" ethernetliitin ei siis kai toimi jos AE on vaan liitetty olemassaolevaan WLAN-verkkoon ???

No nyt Airport Express konffattu sillä tavalla että "osallistu WDS-verkkoon" ja myös tuolle Telewellille on annettu Airport Expressin mac-osoite (Telewellissä ei näköjään WDS toimi kuin WEP salauksella joten piti tässä WLAN:inkin salausta tiputtaa hiukan heikommaksi).
    Ongelmana on, että Airport Express ei enää suostu kytkeytymään WLAN:iin näillä asetuksilla eikä siihen pääse käsiksi, vaan se vilkuttaa oranssia valoa. Kun laittaa Ethernetpiuhan siihen kiinni niin silloin siihen saa yhteyden.
    Airport Express on asetettu WDS etälaitteeksi ja sen asetuksissa on kerrottu tuon Telewellin mac-osoite. Asetussivun alareunassa on kuitenkin teksti "Langaton Apple etälaite jakaa langattoman Apple päälaitteen internet yhteyden." Minun tapauksessanihan tuo päälaite on tuo Telewell.

joku asetus lienee mulla pielessä AE:ssa? En halua uskoa että se vaatisi Applen vehkeen myös päälaitteeksi ????

3. BuzzL

BuzzL Member

Trophy Points:
    11
    Itse itselleni vastaten. Nyt toimii allaolevan linkin mukainen konfiguraatio, eli Airport Express konffattu WDS modeen Telewellille.
    http://i3.photobucket.com/albums/y61/pmj/WLAN_uusi.jpg
    Se, miksi se nyt toimii on minulle mysteeri. Edellisten konffausyritusten ja kokeilujen jälkeen jätin Airport Expressin pöydälle "valohoitoon" kunnes taas on aikaa perehtyä aiheeseen uudelleen ja kokeilla saada hommaa toimimaan. Eilen laitoin APE:n töpseliin kiinni ja yllättäen se alkoi näyttää vihreää valoa. Vein APE:n alakertaan ja sen ethernet-porttiin latoin tuon Maximum digiboksin kiinni ja nyt näky Maximum yläkerran PC.llä. Voin kopioida Maximumin kovalevytallenteita PC:lle ja filejä PC:ltä Maximumille jne. jne. Mitään muutoksia en tehnyt Telewellin, enkä Airport Expressin asetuksiin ....

Share This Page