Digikamera noin 300e

Discussion in 'Digikamera ja valokuvaus -keskustelualue' started by Primmee, May 23, 2007.

1. Primmee

Primmee Regular member

Trophy Points:
    26
    Eli tässä pitäis ostella uus digikamera, jonka hinta olis noin 300e, ei kuitenkaan kauheasti yli, ellei mukana tule vähintään 512kt muistikorttia.

Tällä hetkellä olen katsellut seuraavia:
    - Canon ixus 70 tai 75 (ei kai suuri ero)
    - Olympus u760
    - Canon powershot A710 IS

Tuo ixus ja olympuksen kamerat tällä hetkellä kiinnostaisi eniten. Powershotti olisi muuten hyvä, mutta se ei taida olla yhtä näppärä (pieni ja taskuun paremmin mahtuva) kuin nuo kaksi muuta(?). Kumpi noista kahdesta muusta olisi parempi vaihtoehto? Ixuksen tuossa uudemmassa mallissa taitaa olla vähän isompi näyttö ja suomenkieliset valikot, mutta olympuksen malli olisi roiskevesitiivis.

Muistikorteista sen verran, että olympuksen kamera käyttää XD muistikorttia, joka on vähän hintavampi kuin tuo ixuksen käytämä SD. Mikä käytännön ero noilla kahdella on, toinen parempi malli?

Olisiko jotain muuta varteen otettavaa kameraa tuossa hintaluokassa?

EDIT: powershotti käyttää paristoja, joten se ei ole enää vaihtoehto. Eli akku täytyisi olla, kuten ixuksessa ja u760 taitaa kummassakin olla. Myös helppous olisi plussaa, kun ei ole tullu noiden säätöjen kanssa ennenkään kauheesti leikittyä :)

Last edited: May 23, 2007
  2. joouni

joouni Regular member

Trophy Points:
    26
  3. MissBlue

MissBlue Regular member

Trophy Points:
    26
    Voihan siinä Powershotissa käyttää ladattavia AA-akkuja, tuohan nyt olisi ainakin mun mielestä kaikkein paras vaihtoehto.

Jos itse olisin semmoista alle 300€ pokkaria ostamassa, niin kallistuisin Fujin F31:een ( http://www.dpreview.com/news/0609/06092501fujif31fd.asp ), mutta enpä arvaa alkaa täällä kummemmin mitään suosittelemaan, kun aikaisempien näkemysten mukaan mielipiteeni olivat typeriä "tavallisen" kuvaajan kannalta. Tiedä sitten siitä tavallisesta, kun olen ihan vaan harrastelijakuvaaja.

SD-kortti on paljon yleisempi kuin XD ja sitä myöten myös selvästi halvempi. Eipä noissa normaalikäytössä mitään käytännön eroja taida esiin tulla. Fuji syö samaten noita XP-kortteja.

4. joouni

joouni Regular member

Trophy Points:
    26
    Itse en ainakaan paristoja erityisemmin kaipaa. 350 kuvaa F40:n akulla on ihan riittämiin (F31:ssä 580 kuvaa!), kun en liiku missään erämaissa viikkokausia vain kuvia räpsimässä.
    En minäkään nyt itseäni miksikään kovin kummoiseksi kamera asiantuntijaksi laskisi... Vasta tuli uusi kamera ostettua, niin nyt on jonkin verran tullut vertailtua tuon hintaluokan kameroita. Itse päädyin fujiin, mutta sama kait sille merkille tai mallille, kunhan itse pitää kameran kuvista ja viitsii opetella sen toiminnan perusteet/rajoitukset.

Ostin tuon F40fd:n ennen F31:sta koska se oli halvempi, SD kortti, ulkonäkö (+koko, zoomin sijainti), yksinkertaisempi, kuvat tarvitsee vähemmän jälki käsittelyä, kasvojen tunnistus toimii useammassakin tilassa.

F31fd:llä olisi kohina pysynyt paremmin kurissa vielä ISO 1600:llakin (sisä ja hämärä kuvauksessa parempi), pitempi akunkesto ja enemmän manuaalisäätöjä.

Last edited: May 24, 2007
  5. gangsta05

gangsta05 Member

Trophy Points:
    16
    Itselläni on canon ixus 65 ja olen ollut siihe enemmän kuin tyytyväinen ,kaikki on toiminut niinkun pitääkin ja kuvat ovat onnistuneet erinomaisesti. Ja kamera on helppo käyttöinen ja siinä on iso näyttö.
    Jos olet ostamassa Canonia nii kannattaa katsoa tarjouksia jossa mukaan tulee suojalaukku ja muistikortti

6. joouni

joouni Regular member

Trophy Points:
    26
    Canon voi olla ihan ok, paitsi eivät tahdo pelata kunnolla hämärässä. http://www.digicamreview.com/canon_digital_ixus_70_sd1000_review.htm <--Tuolla ISO Noise Test Photos kohdalla on verrattu Fujin F30, Canon IXUS 70 ja Canon IXUS 850 kuvan kohinaa eri ISO arvoilla...Eron pitäisi olla kohtuu selvä.

F30 iso800
    ixus70 iso800
    ixus_850is iso800

Varsinkin jos haluaa ottaa sisätiloissa kuvia ilman että jatkuvasti käyttää salamaa, niin noita ixus:ia ei kannata edes harkita...täällä pohjoisessa hämärää on kohtuu paljon, joten ixus kamerat eivät ainakaan omiin vaatimuksiin soveltuneet. Valoisalla Canonin ixus:illa saa otettua hyviä kuvia, mutta samoin kyllä monilla muillakin kameroilla. Kuten tuossa aikasemmassa linkissä jossa oli verrattu Canonin 350D järkkäriä fujin F40fd pokkariin, erot hyvissä olosuhteissa eivät ole niin hirveän suuria kuin ennalta luulisi.

Last edited: May 24, 2007
  7. Macj

Macj Member

Trophy Points:
    16
    Itsekin katselisin joko Fujia tai Ixusta, jos pokkarikokoisen kameran hankinta olisi ajankohtainen.
    Järjestelmäpuolelta kiinnostaisi tällähetkellä Nikon. Pokkarivalmistajana Nikon ei mitenkään onnistunut.

8. arcanix

arcanix Active member

Trophy Points:
    66
    Ixus 70 ja 75 on suunnilleen samanlaisia. Ixus 75:ssä on 3" näyttö, eikä ole etsintä, eli aina pitää kuvata näytöllä. Olympukseen verrattuna hieman kalliimpia, mutta molmpien objektiiveissa suurin aukko 2.8, kun olympuksessa se on 3.5. Canoneissa on myös kasvontunnistus af, joka toimii pirun hyvin, ja videoita saa 30fps (olympus 15fps). Molemmissa hyvät puolensa, noista minä ottaisin ixus 70:n (jos tuo A710 IS on rajattu pois).

Share This Page