Nyt on tarkoitus vihdoinkin siirtyä pois vanhoista filmikameroista ja ostaa oikein digikamera! Budjetti olisi mielellään alle 200€ ja kamerassa pitäisi olla ainakin akku ja kuvan pitäisi olla mahdollisimman tarkka (budjetin rajoissa tietenkin) eikä kameran tarvitse mahtua taskuun eli koolla ei ole pahemmpin väliä ja optinen zoomi saisi olla. Millaista kameraa ehdottaisitte minulle sopivaksi?
Käsittääkseni nykyisen 99% kameroissa on optinen zoom. Mutta siihen kameran hankintaan, onkos sulla joku tietty merkki, mitä haluat. Ajattelin nimittäin, että itse vaihdon juuri Olympuskeen, enkä vaihda pois. Ainoa siirtymävaihe oli vain tuo muistikortin tyyppi, nimittäin Olympus ja Fuji käyttävät xD-korttia, joka on kallimpaa kuin muut, lukuunottamatta Sonyn omaa muistikorttityyppiä. (Ainakin näin olen itse todennut) Mutta kameroita, joita itse ostaisin sinuna olisi seuraavat: -Olympus FE-340 8 megapixeliä, 5x optinen zoom, optinen kuvanvakaaja, AKKU, nettikaupoissa postikuluineen menee hiukan budjettisi yli -Olympus FE-310 8 megapixeliä, 5x optinen zoom, vain digitaallinen kuvanvakaaja, EI AKKUA hinta pyörii halvimillaan 140€ tienoilla Itse varmaan kokeilisin noita. Itse tiedän vain Olympuksen mallistoa, joten en osaa sanoa vastaavia tuotteita muilta merkeiltä. Toki niilläkin on varmasti hyviä, ellei parempiakin kameroita, mutta niitä en osaa sanoa. Sen verran vielä mainostan Olympusta: Sillä on erittäin yksinkertaiset ja helpot valikot, suosittelen tutustumaan lähemmin. Canonissa ja Olympuksissa on suomen kieliset valikot, joihinkin Olympuksen malleihin pitää ladata sen sivuilta, kysy tarkemmin myyjältä. Suosittelen myös käymään paikallisessa KAMERALIIKKEESSÄ, eikä missään kodinkoneliikkessä. Siellä osataan myös neuvoa, mutta aina kannattaa pitää mielessä, että yrritävät lähes aina antaa kalleimman, riipputen toki liikkestä. Sen verran vielä muistuttaisin, että pixelit eivät ole ratkaisevin tekijä kuvanlaadulle, vaan myös kennon koko(?) ja optiikka(?). Näihin joku viisampi voi antaa varmistuksen minullekkin
Kiitoksia neuvoista. Merkki jota haluaisin olisi Olympus, canon tai Nikon sillä nämä ovat käsittääkseni laadukkaita merkkejä(?) Pistän sinun ehdottamasi kamerat harkintaan ja odottelen muitakin mielipiteitä.
Kyllä, ne ovat laadukkaita ja suurimmat kameramerkit. Canonit ja Olympukset saa suomenkielisillä valikoilla, Nikonista en ole varma, mutta vanhoissa malleissa niitä ei ole ainakaan nähty. Minusta kamerassa pitäisi olla vähintään 5x optinen zoomi, siksi minun vaihtoehdoista ei muita löyty. Itse olen huomannut, että Canonit ovat muita merkkejä kalliimpi. Minulle on tullut sellainen mielikuva, että Canon on kamereroiden Mercedes Benz ja se nimi siinä kamerassa maksaa jonkin verran. Mutta asiasta pois -> Canonilta löytyi tälläisiä: -Canon PowerShot A720 IS, Kuvanvakaaja, 6x optinen zoomi ja 8 megapixeliä, Akusta ei ole tietoa, hinta pyörii juuri tossa 200€ tienoilla nettikaupoissa.
Näistä tämänhetkisistä vaihtoehdoista ehkä parhaalta tuntuu tämä Olympus FE-340 mutta, jos joku tietää jonkun hinta/laatu suhteeltaan paremman niin pistäkää vinkkiä.
Sen verran vielä sanoisin, että Olympus rahastaa porukkaa vaatimalla joihinkin toimintoihin (tällähetkellä tiedän vain panorama-toiminto) aidon Olympuksen xD-kortin. Elikkä, suosittelen itse ostamaan suoraan Olympuksen kortin, eikä Fujifilmin/SanDiskin korttia, ettei tule pettymystä sen kanssa.
Onkohan nämä Olympuksen kortit kalliimpia kuin muiden valmistajien vastaavat ja kuinkahan suuri kortin tallennuskapasiteetit pitäisi olla?
1 giga riittää. Kamerasta sen verran, että tuolla budjetilla en edes katsoisi muita kameroita kuin Canonin PowerShotteja, voi alkaa matkalla ärsyttämään jos pitää iskeä kamera kiinni seinään latautumaan, kun paristot voisi vain vaihtaa. Sama juttu jos jää johto kotiin, silloin ei tee kameralla mitään, mutta paristoja saa jokaisesta kaupasta (paitsi Alkosta..).
On jäänyt vaan hiukan huonot fiilikset noista patterikameroista sillä veljellä oli olympuksen joku suht halpa kamera joka vei pattereita niin paljon että 10 kuvaa niin patterit olivat tyhjät (2 kpl AA pattereita) Montako kuvaa suunnilleen pattereiden pitäisi kestää noissa Powershoteissa?
Tuohon en osaa vastata, mutta varmasti auttaa kun luet arvosteluja esim täälä. Mikäli ihmiset eivät valita huonosta akun/pariston kestosta, kyseissä kamerassa asia on ok. xD-korti ovat hieman kalliimpia, kuin muut lukuun ottamatta Sonyn memorystick-kortteja. Vielä yksi Olympuksen kamera: µ 820. Kahdeksaa megapixelia, kuvanvakaaja, akku, suomenkieliset valikot ja muutenkin mukava paketti. Tähän asti kaikki ehdotukseni on mennyt tuohon budjetin äärirajoille, joten kannattaa myös vilkaista tuota Quioten mainitsemaa PowerShot-kamerasarjaa...
Budjetti on tietysti hieman pienehkö hyvään kuvanlaatuun (oletan että tarkoitit tarkkuudella sitä). Optinen zoomi tosiaan löytyy nykypokkareista poikkeuksetta, eli enemmän pitäisi olla valintakriteereitä. Yksi valintaperuste mielestäni tuon hintaluokan kameroissa voisi olla jo esille tulleet valikot. Olympusta ja Canonia täällä on jo suositeltu... Loppupeleissä kyse on hyvin pitkälti makuasioista, laadukkailla kameramerkeillä (edellämainittujen lisäksi esim. Nikon, Fuji ja Pentax) on yleensä valikot toteutettu järkevästi, toki eri tavoilla. Itselleni tärkeä valintakriteeri olisi myös mahdollisimman laaja laajakulmapää. Nykypokkareista on vaikea löytää edes 28mm (kinovastaavuus), mitä pitäisin vähimmäisvaatimuksena. Todellista valovoimaisuutta on tuon hintaluokan kamerasta vaikea löytää, mutta esim. Canonilla löytyy joistakin alle 200e kameroista kuvanvaakaja. Akun suhteen on tullut mielipiteitä ja omanikin on hieman kaksijakoinen. Akku on usein pidempikestoinen kuin paristot, mutta usein vara-akun hommaaminen maksaa tolkuttomasti. Siksi taipuisinkin esim. normaaleja sormiparistoja käyttävään malliin. Laadukkaita, tehokkaita akkuparistoja on taas halvalla saatavilla eikä esimerkiksi parin varaparistosetin hankkiminen ole kohtuuttoman hintaista.
Powershoteilla saa tavallisilla paristoilla n. 150 kuvaa ja jos käyttää uudelleen ladattavia NiHM akkuja niin semmoset 400 kuvaa. Tekniikka kehittyy, eli jos olet todennut jostain pariston käyttöiästä jotain pari vuotta sitten niin se ei enään päde laisinkaan tänään.
Kiitos kaikille neuvoista. Olette auttaneet paljon Katselin jimm`s:istä kameroita ja ajattelin kysyä että mitä mieltä olisitte tästä tai tästä
Itselläni on n: 4V vanha Canon PowerShot A80. Hyvin on toiminut. Ota noista jompikumpi,ihan hyvän pelin saat. eipä noissa ole suurempia eroja. A560 Disc III prossu 2,5" näyttö 115000 pix A550 Disc II prossu 2" näyttö 86000 pix Tuolta paremmin noiden tiedot. http://www.canon.fi/
Olen nyt päätynyt tähän kameraan mutta vielä voi sanoa jos kys. kamerassa on jotain vikaa. Arvostan jokaista mielipidettä. Ajattelin kameraan tällaista muistikorttia: http://www.jimmspc-store.fi/hae/Secure Digital (SD) -muistikortti 2GB (A-datan 2gb muistikortti) Sehän sopii tuohon canon A560 kameraan?
Kamera on varsin hyvä peruspokkari, joten tuolla hinnalla et varmasti tule siihen pettymään. Osta myös samalla kertaa kunnolliset akut + laturi, jotta säästyt siltä ainaiselta alkalipariston oston riemulta. Muistikortti jota olet ajatellut käy kyllä tuohon kameraan. Jos kuitenkin meinaat kuvata esim. pidempiä videopätkiä, niin suosittelen hankkimaan vaikkapa Sandisk:n Ultra II kortin.
Sitä piti vielä kysyä kun en löytänyt mistään informaatiota että onko tuossa A560 kamerassa akku vaiko paristot?
A560:ssa ei taida olla kuvanvakainta, A570:ssä olisi. Kiinteää akkua ei myöskään ole, AA-kokoiset akut ja laturi pitää ostaa erikseen. Tämä selviää vaikka Suomen Canonin sivuilta, kun valitset kameran vertailuun. Sieltä poimittua: "Akun kesto: - noin 140 kuvaa (toimitukseen sisältyvillä paristoilla) - noin 500 kuvaa (lisävarusteina saatavilla Canon NB-3AH -akuilla)" Canonin kamerat ovat perinteisesti hyviä hintaisekseen. Myös Panasonicin mallit voisi kannattaa tarkistaa, en tosin tunne tuon hintaluokan Panoja. edit: Dpreviewin testit ovat mielestäni perinteisesti olleet melkoisen monipuolisia. Siellä ei tainnut A560:stä olla testattu, mutta A570 saa nopeasti vilkaistuna aika hyvät arvostelut (hintaisekseen). http://www.dpreview.com/reviews/canona570is/page13.asp