digikameralla nauhoitettu ääni

Discussion in 'Digikamera ja valokuvaus -keskustelualue' started by tigru80, Mar 17, 2005.

1. tigru80

tigru80 Member

Trophy Points:
    11
    Olen siis ottanut kuvan hp:n r607 digikameralla, jonka yhteydessä oon nauhottanut ääntä. Siirsin kuvat koneelle, mutta avatessani kuvaa jossa ääni, se ei aukea, ja tulee virheilmoitus jonka jälkeen ohjelma sulkeutuu. Selatessani opasta löysin vain sellaisen tiedon, että ohjelma tukee tiedostotyyppiä WAV. Eli minkä ohjelman tarvitsen????????

-blondi mikä blondi=)-

2. arcanix

arcanix Active member

Trophy Points:
    66
    Yritä avata hp:n omalla ohjelmalla, eli sillä samalla millä siirrät kuvat koneelle. Jos kuva ja ääni ovat yhdessä tiedostossa, niin todennäköisesti ainoastaan hp:n omat ohjelmat tukevat tätä, paitsi siinä tapauksessa että formaatti on globaali (en ainakaan itse ole kohdannut tällaisia). Jos tiedosto on pelkkä wav niin se aukeaa ihan windowsin ääninauhurilla, mikäli se on pakattu sellaisella kodekilla, joka tulee windowsin mukana.

Ja tämä lyhyesti:
    Kokeile kameran mukana tullutta ohjelmaa.

3. tigru80

tigru80 Member

Trophy Points:
    11
    Kameran mukana tulleella, hp:n omalla ohjelmalla oon kuvia avannu, mutta ei onnistu...Oon uninstaloinu ohjelman ja asentanu takas, mutta ei silti toimi.
    Voisko windowsissa olla vika...pystyykö sitä jotenkin selvittämään itse? Ohjelma sanoo vaan että luokka puuttuu...

Ja tattista vinkistä kuitenkin=)

4. arcanix

arcanix Active member

Trophy Points:
    66
    Sitten kyllä on outoa jos hp:n omatkaan ohjelmat ei tue hp:n kameroiden käyttämää formaattia :p Saattaa olla, ettei oikeaa äänikodekkia ole asennettu. Se on kyllä kummallista, jos se ei softan mukana tullut. Onko ongelma vain yhden kuvan kanssa, vai onko kaikissa sama ongelma?

5. tigru80

tigru80 Member

Trophy Points:
    11
    Testasin just varmuuden vuoksi, mutta eipä skulaa...millään kuvalla jossa ääni. Eikä toimi videokuvakaan...tässävaiheessa hiipii ajatus että paskan möivät!! Ohjelma ei siis edes näytä kuvaa muualla kuin valikossa jossa näkyy kaikki kansion kuvat. Ja kun kuvan tai videoleikkeen valitsee, se herjaa että "ohjelmassa tapahtui odottamaton virhe. Luokkaa ei ole rekisteröity" ja kun painan ainoata vaihtoehtoa "OK", koko ohjelma sulkeutuu.

Ja mistään kohden ohjekirjaa ei löydyy mitään tähän viittaavaa....

-TANA tarttee varmaan ottaa kiukkusta puhelua Hp:lle päin...

Onko sillä mitään merkitystä, että kuvat äänen kanssa, sekä videot on tallentunu muotoon JPG?

6. wipe2000

wipe2000 Senior member

Trophy Points:
    118
    Mahtaisiko GSpot osata kertoa mitään?

Näkyvätkö/kuuluvako videot, jos niitä katsoo kamerassa?

Jos kysessä on uusi kamera, niin ota ihmeessä yhteyttä myyjään.

7. tigru80

tigru80 Member

Trophy Points:
    11
    GSpot??

Kamerassa kaikki toimii vallan mainiosti!

8. MJH

MJH Regular member

Trophy Points:
    28
    Minulla on HP:n 435 digikamera. Sillä kuvaan nauhoitetun äänen saa toistettua mm. ACDSee:llä, mutta kyllä se onnistuu HP:n omillakin ohjelmilla. Kun kuvat esitetään pikkukuvina, niissä joissa on ääni mukana on oikeassa yläkulmassa pieni kaiuttimen kuva. Kun sitä klikkaa, ääni kuuluu. Näin on molemmissa mainitsemissani ohjelmissa. En tiedä kuinka äänen saa talteen omaa tiedostoonsa, en ole kokeillut.

9. wipe2000

wipe2000 Senior member

Trophy Points:
    118
  10. tigru80

tigru80 Member

Trophy Points:
    11
    Noniin, ja seuraava ongelma...GSpot on tiedostomuotoa .rar, jota en saa auki koneellani...mitäs ohjelmaa tähän tarkoitukseen tarvitsen?

Voisiko ongelmat johtua windows98:sta?

Ja täytyy tunnustaa, että olen sen verran tietämätön koneiden suhteen etten ymmärrä mitä tarkoittaa kodekki...? Ja jos ja kun saan selvitettyä sen kuvista, miten siitä eteenpäin?

11. tigru80

tigru80 Member

Trophy Points:
    11
    Testailin vähän, ja sain videon näkymään, kun avasin ensin windows media playerin ja sitä kautta hain videoleikkeen suoraan. Mutta onko jotain tapaa millä hp:n ohjelma hakee suoraan mplayerin valittaessa videoklipin?? ja video on muotoa .mpg. Äänellisiä kuvia mplyer ei suostu avaamaan.

12. Rusi

Rusi Regular member

Trophy Points:
    26
    Mulla on sama kamera ja kaikki kyllä aukeaa niinku pitääkin, kuvissa kuuluu äänet mihin oon nauhottanu ja videot toimii ihan oikein. siis sillä hp:n image zone ohjelmalla, kokeile päivittää se hp:n ohjelma sielt hp director valikosta jos se auttas sun ongelmaan yhtään..

13. wipe2000

wipe2000 Senior member

Trophy Points:
    118
    Esim. WinRAR:n (www.rarlab.com).

Koodekki on ohjelmanpätkä, joka pakkaa äänen ja/tai kuvan vähemmän tilaa vievään muotoon, oikeastaan samoin kuin WinZip tai tuo yllämainittu WinRAR tekee tiedostoille.
    Katsomiseen (eli purkamiseen) tarvitaan se sama koodekki, jolla video on pakattu. En nyt muista tarkkaan, miten Win98:ssa näkee asennetut koodekit, olikos se Control Panel - Multimedia ja siellä joku alasivu. Gspottikin kyllä ilmoittaa, onko tarvittava koodekki asennettu ja jos sitä ei koneellasi ole, sinun on se jostain haettava (esim. Googlella monesti löytyy).

Joskus pärjää pelkällä filtterillä (FfdShow), ellei esim. halua editoida videota, vaan tyytyy sen katseluun.

Kun klikkaat hiiren oikealla napilla tiedostoa pitäen SHIFTin pohjassa, Win98:sa voi valita "Open with..." (muistaakseni) ja sitä kautta haluamansa ohjelman, jolla ko. tiedosto aukeaa. Ja kun laittaa rastin ruutuun, missä sanotaan jotain "aukaise aina tällä ohjelmalla", niin jatkossa riittää tavallinen tupla-klikkaus.

14. tigru80

tigru80 Member

Trophy Points:
    11
    Hp:n päivitys on ajantasalla.

Sain ladattua GSpotin. Videoille se ilmoittaa että oikea kodekki on asennettu, mutta äänikuville se vain sanoo että se on jpeg kuva. Kodekkia ei suostu kertomaan.

Share This Page