Hei. Haluaisin aloittaa keskustelun kotielektroniikan takuuajoista, kun eivät edes kauppiaat tunnu tuntevan Suomen virhevastuulain sisältöä tai ainakaan eivät tunnu noudattavan sitä. Meitä kuluttajia viedään usein kuin pässiä näissä takuuajoissa. Kuluttajaviraston sivuilta löytyy kaikki tarvittava tieto, mutta minusta on ihmeellistä, että Virasto ei ole puuttunut esim. isojen liikkeiden mainontaan päivälehdissä jne, kun ne lupaavat 1000-3000 euron taulutelkkareille 1 vuoden takuun. Sama linja jatkuu esim. digikameroiden takuissa;, Anttilan ja monen muunkin liikkeen mainosten mukaan takuu näyttää aina olevan se 1 vuosi. Tuotevirhelakihan kuitenkin, joka on siis Suomessa parempi kuin monissa muissa Euroopan maissa, joissa lienee sovittu 2 vuoden yleistakuusta, sanoo, että tuotteen takuu on riippuvainen tuotteen hinnasta ja kuluttajan odotuksista eli mitä kuluttaja voi kohtuudella odottaa sen ja sen hintaiselta laitteelta. Jos nyt puhutaan vaikka edellämainituista taulutelkkareista, niin kyllä minun järjelläni yllämainitun hintaisten telkkarien takuuaika täytyy olla 5-10 vuotta vähintään ja sama koskee myös esim. digikameroita, joissa voisin ajatella, että alle 300 euroa maksavan kameran takuuaika on 3-5 vuoteen ja kalliimpien 5-10 vuotta. Meillä kaikilla lienee vielä nurkissa vanhoja järkkäreitä tai muita kameroita, jotka ovat yli 10 vuotta vanhoja, mutta edelleen täydessä toimintakunnossa. Eihän se, että meille nyt myydään vain digikameroita, saa huonontaa laatua eikä takuuaikoja -uusien tuotteiden pitäisi kai ainakin periaatteessa olla kestävämpiä kuin vanhojen. Minua on viime vuoden aikana ainakin kahdesti yritetty harhauttaa takuuasioissa, kohteina kannettava tietsikani DVD-asema ja upouusi Olympus 55o UZ, mutta olen ollut tiukkana ja vedonnut tuotevirhevastuulain sisältöön ja lopulta saanut asiani takuuasioina hoidettua ilman korvauksia. Tämän vuoden puolella hajosi ilmeisesti Canonin Powershot S1:ni kenno ja vaikka kamerani on siis 3,5 vuotta vanha ja Canonin sivuilta löytyy se sama vanha 2 vuoden yleistakuuaika, sain juuri tiedon JasTekniikasta,joka on Canonin virallinen huoltoliike, että he eivät korjaa vanhaa kameraani vaan saan tilalle uuden Powershot S5:n korvauksetta! Canonilla ilmeisesti ollaan kovin huolestuneita kovassa pitkäputkisten kameroiden kilpailussa, ettei vaan huhut Canonin huonosta (!!!) laadusta leviä kovin laajalti ja he haluavat 'hyvitellä' meitä kuluttajia tarjoamalla upouuden kameran vanhan tilalle. Meidän kuluttajien pitää vain olla tosi tiukkoja näissä takuuasioissa eikä uskoa myyjien ja kauppiaiden puheita esim. 1 vuoden takuuajoista. Laki takaa meille paljon paremman kuluttajasuojan. Olisi tosi kiva kuulla muiden kertomuksia näistä takuujutuista -niitä varmaan riittää. Pekka Järvilehto eläkeläinen Helsinki
Teknisten laitteiden takuuajat vaihtelevat suuresti jostakin 0.5 vuodesta kolmeen vuoteen. Mitään yleismääräystä ei ole. Kuluttajan on hyvä tuotteita hankkiessaan vertailla takuiden pituuksia ja luonnetta, jos mahdollista, sillä harvalla meistä on aikaa ja tarmoa lähteä kamppailemaan kaupoissa oikeuksistamme. Kameroiden kohdalla lienee syytä varottaa ulkomaisesta nettikaupasta. On osoittautunut, että niissä voi takuuasioiden kohdalla tulla kaikenlaisia vaikeuksia, varsinkin silloin jos kameramerkillä on täällä oma keskushuoltonsa. Myös tietokoneiden kohdalla tunnetun merkikoneen huolto ei välttämättä olekaan mekkihuolto, vaan sen liikkeen joka on hankkinut suuren sarjan ko. tuotetta. Merkkihuolto käännyttää kaupan puoleen, jossa asia ei olekaan enää yksinkertaista ja varmaa. Kuitenkin vielä paljon huolestutavampi,jos ei kerrassaan järkyttävä, on kuluttajansuoja takuineen kaikkien tietotekniikaan liittyvien palveluiden kohdalla. Esim. nettiyhteyksien toiminnasta ei ole mitään toimivaa takuuta eikä liioin koko asiakaspalvelunkaan toimivuudesta. Mitä suurempi palveluntarjoaja, niin sitä vähemmän täytyy huomioida kuluttajan etuja. Lainsäädäntö ja asiantuntemus siitä on jäänyt pahasti jälkeen nopeassa teknisessä kehityksessä. Kuluttajasta on tullut lähes täysin suojaton valitettavan monien juuri tietotekniikkaan liittyvien palveluiden ja tuotteiden kohdalla.
Kyllähän se niin on,että tämä on aika surullista luettavaa mitä Neptun kirjoittaa.Koska kirjoitus lähentelee totuutta.joka löytyy ja ei löydy he jotka jaksavat taistella ovat aivan eri asemassa kuin taasen he jotka eivät jaksa tätä.älkää luulko että tämä on sama kaikille,mutta laitan tähän linkin josta voi katsella eteenpäin: http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/ klikkaa esim.tuota kuluttajan oikeudet,siinä vasemmalla.moni ehkä hämmästyy?
Minulla takuu toimi onneksi täysin odotusten mukaan.Kyseessä Canon Powershot S1 is. Konetta ei korjattu mutta tilalle toimitettiin S5 tietenkin veloituksetta. S1 oli jo n. 2,5-3v. vanha.
Kieltämättä aika surullista ja hämmentävää luettavaa. Kopioisin kuluttajaviraston sivuilta tälläisen: Takuu on myyjäliikkeen, maahantuojan tai valmistajan antama vapaaehtoinen lisäetu Laki ei määrää antamaan takuuta. Jo kuluttajansuojalaki turvaa kuluttajalle tietyt perusoikeudet virhetilanteissa. Takuun antaminen on vapaaehtoista ja sitä käytetään myyntivalttina yleisesti kodinkoneiden ja elektroniikan kaupassa.
Noin se on. Hakalaa on juuri se, että laissa ei ole tarkkoja määräyksiä, miten pitkä tuo kuluttajansuoja on eri aloilla ja erilaisten tuotteiden kohdalla. Palveluista on vielä vähemmän määräyksiä. Juuri tähän epäselvyyteen voidaan aina tarvittaessa vedota ja kieltäytyä vastuusta. Vapaaehtoinen takuu on jo selvempi tapaus. On hyvin vaiketa lähteä lainsäädännöllisellä tasolla riitelemään jokin firman kanssa. Sitä vaikeampaa, mitä monopolimaisempi asema ko. yrityksellä on alallaan tai markkinoilla (vrt. esim Microsoft, Fortum, Finair jne.) Kuluttajien avuksi on sitten perustettu suojaavia organisaatioita. Kuluttajaviraston lisäksi on nykyisin ainakin kaikissa suuremmissa kunnissa kuluttaja-asiamies. He voivat auttaa riitatapauksissa ja tuoda osaltaan viranomaistapaista vaikutusvaltaa. Mutta, mutta eivät hekään ole määrääviä viranomaisia kuten esim. oikeuslaitos on. Suosituksia ja ohjeita. Tässä viidakossa on kuluttajan itse oltava aktiivinen. On osattava toimia oikella tavalla epäselvissä vastuukysymyksissä. Yksi johtava ajatus on, että kannattaa aina etsiä vastuuhenkilöitä, mitä korkeammassa asemassa olevia, niin sitä parempi. Myymälän uuden kiireapulaisen kanssa ei kannata lähteä kinaamaan takuu ja vastuuasioista. ;-)
kestääkö se taulu töllö edes 10v joten tuskin iki mailmassa kukaan antaa 10v takuu millekkään elecroniikka tuoteelle entä jos se hajoo esin 8v päästä ko malli ei enään ole olemassa joten kauppias joutuisi antamaan vastaavanlaisen joka olis 10x kertaa parempi ym joten mahdottomuus tuo olisi jotkut suuret tuote merkit ovat kuluttaja ystävällisiä hyvä kokemuksia Atin Canonin ja olymbuksen suunasta kuten myös verkkokaupa ja Jimss on nyt kuluttaja asiamiehen syynissän mut on kuulemma "harmaata" aluetta joten jää kait luu käteen ja sekin kaluttu mulla hajosi AMD prossa vein sen verkkokauppaan meni 6 päivää jonka jälkeen he soittivat että voin hakea sen olin yllättynyt että he syyttivät minua aiheettomasta takuu huolosta eli olisin joutunut maksamaan 50€ että saisin 4kk vanha prosessorin takaisin olin testannut sitä kaverin koneessa siinäkään se ei toiminut jollon olin 100% varma että se on rikki mutta verkkokaupan oma huolto sanoi että toimii hyvin joten aiheeton takuu huolto = 50e tein valituksen kuluttaja asiamiehelle että verkkokauppa "vaihtoi" rikkinäisen prossa uuteen ja näin voi velottaa ton 50€ mutta en voi todistaa sitä mitenkään mun sana vastaa huolon sana jolla "ammatti pätevyys" no kukaan ei pakota ostamaan joten se oli vika kerta kun asioin ko kaupassa neptun tappelin elisan kanssa 3kk että sain asian korjattua \ menetetyt rahat takas kun homma oli ok katkaisin netti liittymän samana päivänä saman henkilön kanssa mikä oudointa hän oli suu auki että miks sanoin jos et tajunnut niin heippa uusille hepulle tiedoksi mulla on luki häiriö joten älä puutu siihen
Juu, niin se on usein käytännössä! Sitä mä vaan aina ihmettelen, että mitenkähän kauan vielä menee, että on tarpeeksi tietotekniikkaa tuntevia kuluttajia. Nyt vielä tämä "ala" muodostuu pääosin firmoista ja niiden väestä ja asiakkaat eli kuluttajat ovat vielä ns. harmaata massaa. Ehkä jonakin päivänä massa alkaa kukertaa ja herää kysymään, että mitenkäs ihmeessä tämä näin oikein meneekään? Vakavassa asiassa on aivan hauskoja ja hupaisia yksityiskohtia. Lukekaapa kerran tarkkaan tietotekniikkalaitteiden tai ohjelmien ohjeista ja lisenssiehdoista, mistä kaikesta ja miten perusteellisesti tuottajat sanovat irti vastuunsa. Todella pitkälle kehitettyä ilmaisutaitoa... Taustana kyllä taas vakavia tosiasoita, sillä jenkeissä voidaan suuren lakimiesarmeijan avulla vaatia jättimäisiä korvauksia siitä, että tietokoneen käyttö esti tarkkailemasta hellaa, jossa ollut puuro paloi ja sytytti koko talon, talon jossa oli perheen omistamna kauppa, joka menetti sen takia kaikki asikkaansa jne.
sitähän tässä itekkin on miettinyt monesti nyt sen verran viisas että en tee heräte ostoksia joten netistä voi tarkistaa puhuko myyja paskaa sillä hetkellä vi****i mut nyt huvittaa kun ajettelin esim ton verkkkokaupan omaan huollon komentteja ekas ne sano että aiheenton huolto palautus kun laite toimii kun rupeen vaatimaan esimiestä paikalle jolle voi sanoo että kaveri voi todistaa että ei toimi siihen kiivastunut myyjä ärähtää että emme ole velvollisi korvaamaan asennus virheestä koituvia vahinkoja jonhon sitten sanoi että juurihan te olette veloitamassa multa 50€ tuote mukamas toimii minkä jälkeen loput myyjän kommetit on lapsilta sensuroitu yritin sitten kysyä että toimiko se vai ei vastaus oli että maksa 50€ tai myymme komponentin uudestaan kaupassa hyvittääksemmä liikeelle koituneet tappiot en ymärrä miten voi tulla tappiota jos liikeen omat pojat testaa toimivuuden eikös ko kauppa joudu maksa kk palkaa oli huololla tekemistä tai ei ? mihin hävisi asiakas palvelu \ ystävällisyys jos nyt olis niin mystisesti käynyt että viemäni komponetti olisikin ollut ehjä niin sen testaamiseen menee 2-minuuttia tavikselta ja ammattilaiselta 1 minuutti
Täytyy kyllä sanoa, että sen ajan mitä minä olen asiakaspalvelussa ollut, niin kyllä se kuluttajakin yrittää sumuttaa ja käyttää takuuta hyväksi vaikka omasta mokasta olisi kyse ja näitä yrittäjiähän on paljon. Useimmiten takuun piikkiin yritetään saada sellaisia vahinkoja, jotka kuuluvat kotivakuutuksen piiriin. Paljon on tullut esim. sellaisia että on kännäysreissulla menny vinetot kameran päälle, joka on sitten jälkikäteen putsattu. Kytkimistä tuntee aivan selvästi, että jossain nesteessä se laite on lillunut. Sitten naama pokkana väitetään, että ei tasan ole kaatunut mitään päälle tai uinut missään, yhtäkkiä vaan lopetti toimimasta. Toinen kategoria on kameran pudottaminen, jonka seurauksena objektiivi on mennyt vinoon eikä se tule ulos, tai lcd-näyttö on mennyt rikki. Aina kovasti väitetään että ei ole pudonnut tai kolahtanut, itsestään lopetti toimintansa (erittäin yleinen väittämä jos objektiivi on vinossa). Ja monet vielä väittää vastaan vaikka olisi näytössä lohkeamakin. Eihän noin pitkää takuuaikaa voi olla missään. Nyky-elektroniikan kehitys on sen verran nopeaa, että mallit vanhenee todella nopeasti ja näin ollen myös tuotten arvo laskee nopeasti ostohetkestä lähtien. Samaa tuotetta ei välttämättä ole enää myynnissä sen vuoden takuun umpeutuessa. Ja uudet ovat sen verran kehittyneitä ettei vastaavia mallejakaan ole. Fotomyyjä Turku
Joo kyllä se noin on, hyvä tuoda esille koska kuluttaja ei aina ole tietoinen tuosta puolesta. Itsekin olen vuosia sitten myynyt kameroita oto, jolloin tuota hiuputtamisilmiötä ei juuri ollut ollenkaan. Omalta kohdaltani olen jo sen ikäinen, että ei tulisi mieleenkään lähteä takuuasoilla huijaamaan. Pikemminkin ottaa omaan piikkiinsä, jos on epävarma onko kamera kolahtanut tai digilaite asennettu vastoin ohjeita. Kameroiden kohdalla ei liioin oikein sisäistetä sitä asiaa, että kehitys etenee kovin nopeasti. Siten jo ostovaiheessa tavallisten kameroiden kohdalla olisi hyvä asennoitua, että kuvaan tuolla aikani. Jos parempaa (uudempaa, kehittyneempää, monipuolisempaa tms) kaipaan niin ostan uuden. Näiden elinikä ei ole tosiasioiden valossa kovin pitkä. Tosin kameroiden kohdalla siten, että vanhojakaan ei heti kannata pois heittää. Pokkari on kiva apukamera jos hankkii vaikka järkkärin. Ja varakamera matkoilla on parempi kuin varastettu kamera (ei harvinaista ulkomailla!), hävinnyt muistikortti, puuttuva patteri tms.
juuh tiedän tuttu on kännykkä liikeessä työssä ja sinne vasta niin "en mä mitään tehnyt" ihmisiä tulee vanha sanonta ostat elecroniikkaa tai auton niin mene korttelin ympäri niin sen arvo on jo - 20% vuoden päästä -60% ainakin järjestelmä kamerat oikein käytettynä on aika hyviä ja pitkä ikaisia tutulla on 3mb pixelin järkkäri (sillon top of art) toimii vieläkin vaikka reilu 5v vanha tunhansia kuvia otettu