Digivideokamera hankinnassa

Discussion in 'Videokamera -keskustelu' started by Poy, Apr 19, 2006.

  1. Poy

    Poy Regular member

    Joined:
    Jun 24, 2002
    Messages:
    295
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Nyt olisi ensimmäinen digivideokamera hankinnassa. Mikä olisi tarpeeseeni hyvä malli?

    Laitteesta pitäisi löytyä ainakin analoginen in/out liitäntä (tarvittaessa siirtäisin vhs-videoita koneelle) ja muut yleiset liitännät, hyvä laatuinen kuva ja hyvät käsisäädöt. En ehkä halua ostaa mitään HDV-kameraa, jos menee yli tonnin hinta. Joku 500€ olisi ainakin hyvä hinta, mutta miksipä sitä ei laatuun viitsisi panostaa. Matkoillekkin (ulkomaille) tuon kameran voisi ottaa joskus mukaa, niin ei mielellään mikään kovin isoa ja arvokkaan näköistä (varkaiden tavoiteltavissa). Kannattaako tilata Saksasta vai saako Suomesta samalla hinnalla?
     
  2. Benu87

    Benu87 Member

    Joined:
    Apr 8, 2006
    Messages:
    62
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Kannattaa miettiä minkälaisia ominaisuuksia kameraltaan vaatii. 500e saa jo suht hyvän jokamiehen kameran. Tietysti kannattaa miettiä seuraavia asioita
    1.Minkälaisen tallennusformaatin haluaa - MiniDV ja DVD ovat yleisiä tällä hetkellä. DVD haittapuolena on sopimattomuus kaikkiin laitteisiin ja hankala editointi. MiniDV pieniä ja halpoja kasetteja.
    2.Minkälaiset käsisäädöt kamerassa on. Varsinkin valkobalanssia, valotusta, valotusaikaa, tarkennusta ja äänen tasoa on hyvä pystyä säätämään manuaalisesti, mutta ei ole välttämättömiä. 3 ensimmäistä on yleensä, mutta jälkimmäiset ei ole kaikissa.
    3.Millainen automatiikka kamerassa on. Nopea vai hidas. Helppo vai vaikea käsiteltävyys. Vaihto automaattisesta manuaaliseen? Kannattaa ottaa huomioon.
    4.Kannattaa tietysti katsoa minkälaisia liitäntöjä kamerassa on, jotta kuvan saa esim. tietokoneelle ja vaikka takasin kameraan, jos tarve. Firewire(i-link) kannattaa olla.
    5. Lisätarvikkeiden hankinta saattaa tulla eteen myöhemmin. Kannattaa katsoa varsinkin millaisen vaihtoakun kameraan saa. Yleensä kameran mukana tulee kaikista pienin akku joka kestää noin tunnin, jos lcd näyttö auki. Lisävalo tai mikrofoni saattaa olla hyödyllinen. Suotimet voivat olla hyvä lisä kameraan, jo pelkästään linssin suojaksi.
    6. Takuuta kannattaa kysästä. Ulkomailta tilatun kameran takuu voi olla hieman kinkkisempi juttu. Mutta ei aina.
    7.Ulkomailta ostetun kameran mukana ei tule suomenkielistä ohjetta. Jos ohjeen tarvitsee, niin sitä voi kysästä merkin valmistajalta tai maahantuojalta. Joskus ne voivat pyytää ohjekirjasta korkeitakin hintoja. Itse tilasin saksasta nikonin kameran. Ohjekirja ei ollut suomeksi, joten kysyin nikonin maahantuojalta ohjetta, mutta hinta olisi ollut sata euroa. Sonyn maahantuoja pyysi eräästä ohjeesta(VX2100) 20 euroa. Kannattaa miettiä hintaeroa jos tarvitsee suomenkielisen ohjeen. Hinta saattaa lopulta olla kalliimpi ulkomailta ostettuna.
    8. Tietysti kannattaa kokeilla jo kaupassa että kamera istuu hyvin käteen ja napit ovat sormien ulottuvilla.

    Ylensä tuon hintaluokan kameroissa ei ole parhaimmat liitännät eikä käsisäädöt, mutta ei kaikkea tarvitsekkaan olla. Kyllä sellasella saa hyvää lomakuvaa. Kosketusnäytön taakse saa piilotettua paljon toimintoja, jolloin kameran päälle ja sivuille ei ole ripoteltu niin paljon pieniä ja harvaan tarvittavia näppäimiä.

    Lisätietoa kannattaa katsoa http://www.digivideo.fi/phpbb2/index.php Siellä on paljon kirjotuksia joista voi saada hyvää osviittaa kameran hankintaan. Itse voisin suositella Sonyn ja Canonin malleja. Ovat laadukkaita ja toimivia. Myös Panasonicilla ja JVCllä hyviä malleja.

    ED: http://www.pixmania.com on laadukas kauppa Saksan maalla. Toimituskin oli hyvin nopeaa, kamera tuli parissa päivässä.

    ED:Unohtu sanoa että kannattaa kiinnittää huomiota kameran optiseen zoomiin. Digitaalisella zoomilla ei tee mitään, huonontaa vain kuvanlaatua. Jotkut kameravalmistajat pistävät kameroihinsa 999 kertaisen zoomin jolla ei tee yhtään mitään, sillä kuva on pelkkää pikselimössöä. Eli mitä enemmän käytät dig.zoomia, sitä huonompi kuva.
     
    Last edited: Apr 19, 2006
  3. jp.69

    jp.69 Guest

    Eipä ole muuta tähän kommentoitavaa kuin että maksa vähän lisää ja tilaa edes Suomesta saisi edes joku jannu töitä täältäkin.
    On ainakin takuu asiat helpompi hoitaa täällä kun on vastapuolena suomea puhuva yksilö.
    Mie ainakin olen ostanut kaikki täältä kotimaasta ja näin tuen kotimaan työpaikkoja.
     
    Last edited by a moderator: May 25, 2006
  4. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Joined:
    Sep 5, 2003
    Messages:
    2,563
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Ei pidä muuten paikkansa. Tuo Pixmania on kyllä ranskalainen firma eikä saksalainen.

    Onhan se niin trendikästä ostaa "saksanmaalta" kameraa ranskankielisillä ohjekirjoilla ja säästää satanen. Tällä tavalla kaivamme itsellemme kuoppaa kun kohta ei kameroita pysty missään edes kokeilemaan kun kauppojen ei kannata niitä pitää hypisteltävinä kun tuo Gigantin ja Sulo Vilenin iskulause "se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa" on syöpynyt niin syvälle suomalaisten mieliin...
     
    Last edited: May 25, 2006
  5. oxygenol

    oxygenol Regular member

    Joined:
    Dec 14, 2003
    Messages:
    154
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    sorge menee hieman offtopiciks
    Japsu1
    Maksaisitko itse 100€ enemmän siitä että saisit jonkun pahviläpyskän kameran käyttöön. Itse en ole edes vilkaissut oman kamerani ohjekirjaa (saati sitten muunkaan laitteen mitä tästä talosta löytyy) vaan olen selvittänyt asiat itse (ei kestä kauaa kun kekkasee kuinka joku tietty asia toimii). Mielummin itse henk koht. säästäisin 100€ ja opettelesin itse kuin maksaisin sen 100€ ja olisin hukassa useamman kerran. Olethan sinäkin oppinut syömään haarukalla ja veitsellä lukematta ohjekirjaa? Eikä se ollutkaan niin vaikeata kuin luulit? :D :D
     
    Last edited: May 25, 2006
  6. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Joined:
    Sep 5, 2003
    Messages:
    2,563
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Ole sitten onnellinen kun olet tuollainen neropatti. Silti voin vuosien kokemuksella todeta että olen törmännyt niin netissä kuin "luonnossakin" satoihin kameran käyttäjiin jotka ovat syystä tai toisesta kyselleet neuvoja digivideokameran käytöstä. Erittäin usein kysellään juuri suomenkielisiä ohjeita kun kamera on ahneuksissaan ostettu verkkokaupasta tai ulkomailta.
    Itsekin olen joutunut tarkistamaan ohjekirjasta mitä asetuksia valikoista pitää aktivoida esim. saadakseen analogisen signaalin läpivientiä toimimaan jne.

    Stillkameran ohjeita en pahemmin ole tarvinnut mutta varsinkin jos videokameraa ei halua käyttää pelkästään automaattitoiminnoilla niin kyllä käsisäätöjen omaksumiseen on monasti oikeasti hyötyä jos asiat voi tarkistaa ohjekirjasta omalla äidinkielellään...

    Mutta kuten sanoin, emme kaikki ole yhtä fiksuja kuin sinä.;)

    Kunnollisen videokameran käyttöikä on keskimäärin 4 vuotta joten tuo 100 euron säästö tarkoittaa 2 euroa/kuukaudessa. Mutta pihi on pihi eikä sille sitten mitään voi. Jokainen tekee omat ratkaisunsa.
     
    Last edited: May 25, 2006
  7. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Joined:
    Sep 5, 2003
    Messages:
    2,563
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
  8. Poy

    Poy Regular member

    Joined:
    Jun 24, 2002
    Messages:
    295
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Tietääkseni etsimääni kameramalli ei vielä myydä Suomessa. En ole ainakaan itse törmännyt.
     
  9. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Joined:
    Sep 5, 2003
    Messages:
    2,563
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Tämä onkin nykyään mahdollista, paljolti juuri siksi ette kannata kovin monta mallia pitää tarjolla kun porukka tilailee sika säkissä kameroita ulkomailta...;)
    Varsinkin hieman parempia malleja kunnon liitännöillä ei aina ole tarjolla.
    Mikä malli sinulla on kiikarissa?
     
  10. ghc

    ghc Member

    Joined:
    Dec 4, 2003
    Messages:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Itse sain äskettäin Stockmann Oyj:n Hulluilta Päiviltä (5.4.2006) 300 eurolla erittäin hyvän Panasonicin MiniDV-kameran, jonka ovh on peräti 500 euroa. Siinä kylläkään ei ole analogista eikä digitaalistakaan sisäänmenoliitäntää vaan ainoa sisäänmenoliitäntä on optis-akustinen. Mutta ihan hyvää jälkeä sillä tulee. Malli on NV-GS17EG. Ongelmana on kuitenkin se että mukana toimitetun akun kapasiteetti oli aika pieni ja isomman akun hankinta oli helpommin sanottu kuin tehty, samoin kaulahihnan hankinta oli helpommin sanottu kuin tehty. Täytyi mennä merkkikorjaamoon eikä sielläkään tilaamatta ollut näitä.
     
  11. Statik

    Statik Member

    Joined:
    Sep 18, 2003
    Messages:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Joo, noi ovh:t on repäisty usein jostain, tietty mahdollisimman isot.

    Mut 300e tosin on melko edullinen, sitä alle ei juuri digivideokameraa (minidv) saa. Malli taitaa olla panasonicin halvin tai toiseksi halvin malli kuitenkin..

    Itse olen myös miettinyt tuota ulkomaat/suomi akselia, ja valitettavan usein budjetin rajallisuus vetää ulkomaille. Kyse ei ole siitä, että joku on 100 euroa kalliimpaa jossa, vaan pikemminkin siitä, että sillä samalla rahalla joka minulla on varattu ostokseen, saan ulkomailta paremman laitteen jossa on enemmän hyödyllisiä ominaisuuksia, samalla rahalla.

    Oman kamerani ostin panasonicilla saksassa töissä olleen kaverin kautta, joten alennus oli jo melko tuntuva.

    Ja todellakin, budjettia laadittaessa kannattaa miettiä myös seuraavat hankinnat:
    - Tehoakku (tarvikeakku toiminut kohdallani hyvin, ja huomattavasti edullisempi kuin valmistajan)
    - Kantopussi/laukku
    - mahd. kolmijalka tms teline
    - Laajakuva- tai muu objektiivi (itsellä vielä hankkimatta, on kyllä hyödyllinen ainakin omassa käytössäni, tosin tässä ei viitsi ostaa sikaa säkissä)
    - Nauhat... Niitä kuluu, varsinkin jos jättää kuvatut pätkät nauhalle arkistoon
    - Uusi kovalevy koneeseen editointia varten :) Tilaa tilaa!
     
  12. VILLE78-

    VILLE78- Regular member

    Joined:
    Nov 28, 2003
    Messages:
    104
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Tuohon ulkomailta ostamiseen.
    Varmasti saa ja saakin halvemmalla joka tietysti plussaa.
    Takuuasioiden vaivalloinen hoito miinusta ja samoin se käyttisjuttu ellei sitä ohjetta saa kameravalmistajan kotisivuilta joka nykyään on melko yleistä.
    Mutta aika monesti olen törmännyt kun itse olen laitemyyjä (en kylläkään kameroiden) tilanteeseen jossa asiakas tulee kyselemään jotain osaa laitteeseen jota ei suomessa ole maahantuojilla edustettuina. Eli laite on ostettu esim Gigantista, Lidlestä tms. Nämä kauppaketjut ostavat jonkin erän suoraan tehtaalta ja myövät sen erän halvalla ulos. Joten kyseisiin malleihin ei ole varaosia/tarvikkeita vakiona suomesta saatavilla.
    Eli tuollainen asia kannattaa tarkastaa tai ainakin koettaa tarkastaa ennen ostopäätöstä.
     

Share This Page