Eli ongelmana on perämettän heikko signaalitaso ja korkea ber, joten dikipoksien kuva nykii ja palikoituu ja ääni katkeilee. Suositelkaa minulle jotain kätevää poksia, joka sietää hyvin korkeitakin berrejä ja heikkoa signaalia.
Tuskin ns. "perämettälläkään" on niin huono signaalitaso, ettei kuva aukeaisi. Jos ei aukea, niin on olemassa holkkivahvistimia, jotka vahvistavat signaalia juuri sen "kriittisen" rajan yli (ne tosin tietenkin vaativat boxin RF-liittimestä sen kuuluisan 5 V:n syöttöjännitteen, joka on jo joillakin valmistajilla käytössä). "Statuksestasi" päätellen olet ollut paljon tekemisissä tämän palstan kanssa, joten varmaan löydät mieleisesi. Lopuksi omana suosituksenani (varmaan jo kolmannen kerran) on se Smartbox, joka kokemukseni ja kuulopuheidenkin mukaan toimii ns."perämetsissäkin" ja tietenkin alan harrastajana tiedät antennin tärkeyden. Googlaamalla löysin mokoman mötikän hakusanoilla "holkkivahvistin" ja vielä helpompaa sen löydettyäni oli "FP 12". Onnea etsinnöillesi. PS. Arvaan, että tiedät näistä asioista varmastikin enemmän kuin allekirjoittanut, mutta olihan se kuitenkin kerrottava omat ajatuksensa (vaikkeivat ne aina vastaakaan ns. huipputeknologiaa).
Nykyisellä Humaxin poksilla kanavat välillä näkyvät ja välillä eivät. Mitä olen huomannut, niin mitä myöhempi on, sitä huonompi on kuva. Kyllä ylen kanavat näkyvät moitteetta aina, mutta varsinkin 3. kanavanippu ei tahdo välillä näkyä ollenkaan. Antennijohdossa on kiinni jo jonkinmoinen vahvistin, joka saa powerinsa verkkovirrasta. Tämä kuitenkin on mielestäni väärässä päässä antennijohtoa, senhän pitäisi olla antennijohdon alku- eikä loppupäässä. Auttaisiko antennijohdon vaihtaminen parempilaatuiseen yksilöön? "boxin RF-liittimestä sen kuuluisan 5 V:n syöttöjännitteen" Mitenkä tämä 5V:n jännite on kuuluisa? Omasta poksistani se jännitesyöttö mielestäni löytyy. Voisin varamaankin joskus koittaa tuota Smartboxia, niin näen sitten, onko se hyvä. Antenni on vaidettu uuteen, jonka sanottiin sopivan hyvin digilähetysten vastaanottoon.
Et ole ensimäinen, joka on todennut, että mitä pidemmällle ilta etenee, sitä huonompi on kuvan laatu. Mä käsittäisin, että yleisimmin se johtuu siitä, että monet boxit lämpenee liikaa, kun ne on pidempään päällä (monien tuotemerkkien ominaisuus). Jos paat telkan auki alkuillasta, voi jotkut boxit kuumeta niin pahasti, että kuvan laatu kärsii, eli kannattaa ainakin pitää boxi avoimessa paikassa (eikä tietenkään panna mitään tilpehöörejä päälle). Siitä 5 V:n syötöstä aktiiviantennille, niin kuuluisa oli huono sanavalinta, tai ainakin se olis pitänyt olla lainausmerkissä. Se tuli mainittua vain, koska olen lukenut, että on ihmisiä, jotka ei oikein ota uskoakseen, että RF-in liitin voisi antaa jännitettä ulospäin, eli aktiiviantennille. Sinänsä ihan turha maininta.Vielä antennijohdosta. Mun käsittääkseni kannattaa ehdottomasti käyttää alkuperäisiä, valettuja RF-kaapeleita tai jos ostaa kaapelin erikseenja kytkee liittimet itse, pitää ainakin olla tosi huolellinen kytkemisessä, että kuparia ei jää näkyville, koska huonosti kytketyt kaapelit ainakin aiheuttaa häiriötä. Kommenttini vähän kesti, kun ei oo oikein ollut aikaa palstan lukemiseen. Se antennivahvistimen sijainti vielä. Mä en ainakaan tiedä, että sillä olis väliä, kummassa päässä kaapelia se on. Esim. mulla on yksi levymallinen, vahvistimela (erillinen virtalähde)varustettu antenni, jossa vahvistin on ihan kiinni antennissa. Vastaavasti yleensä ainakin holkkivahvistimia olen laitanut boxin puoleiseen päähän kaapelia. Eipä sillä taida olla väliä, koska antennikaapelissa syntyy tietty jännitehäviö antennikaapelin pituuden ja poikkipinnan mukaan ja se jännitehäviö syntyy jokatapauksessa oli vahvistin sitten missä kohtaa antennikaapelia tahansa. Tämä siis minun oletukseni. Ammattiantenniasentajat tarkentakoot, jos puhun ihan palturia (ei olis ensimmäinen kerta).