Pöytäkoneeni tiedot ovat seuraavanlaiset: MSI K8T Neo-V (Socket 754) | AMD Sempron 3400+ @2GHz | Terratec Mystify Radeon 9600XT 128MB | 2x1GB DDR1 400MHz | Western Digital 150GB SATA HDD | Samsung SyncMaster 997DF 19" CRT | Olen huomannut viimeisen puolen vuoden aikana, että vanha pöytäkoneeni ei enää kahdeksan ja puolen uskollisen vuoden jälkeen toimikaan moitteettomasti. Joskus on saattanut mennä useita minuutteja käyttöjärjestelmän käynnistämiseen, toisinaan tietokone uudelleenkäynnistyy itsestään. Vika saattaa löytyä tietokoneen Windows XP SP3 -käyttöjärjestelmästä, sillä nyt käyttöjärjestelmä ei enää käynnisty. Seuraava viesti ilmestyy mustalle pohjalle jokaisella tietokoneen käynnistyskerralla: 'Windows ei käynnistynyt, koska seuraava tiedosto puuttuu tai on vioittunut \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM Voit yrittää tiedoston korjaamista käynnistämällä Windowsin asennuksen alkuperäiseltä CD-levyltä. Aloita korjaus valitsemalla ensimmäisessä näytössä "K".' Olen yrittänyt korjata mahdollista käyttöjärjestelmävikaa käynnistämällä tietokoneen Windows XP:n alkuperäiseltä CD-levyltä, ja siten joko korjata yksittäinen vika Windows XP:n CD-levyn avulla tai formatoida koko kiintolevy ja uudelleenasentamalla käyttöjärjestelmä. Olen yhden kerran tietokoneen kahdeksan käyttövuoden aikana formatoinut kiintolevyn ja uudelleenasentanut Windows XP:n. Valitettavasti kumpaakaan vaihtoehtoa ei ole enää mahdollista suorittaa. Molempien vaihtoehtojen kohdalla järjestelmä ilmoittaa, ettei pysty löytämään kiintolevyä, jolle Windows XP on asennettu. Kiintolevylle ei ole asennettu muuta kuin käyttöjärjestelmä ja tietokoneella suoritettavat ohjelmistot. Tarkistin myös olivatko tietokoneen kiintolevyn johdot paikoillaan, mutta en huomannut, että johtoja olisi alunperin liitetty väärään liitäntään tai että ne olisivat pudonneet paikoiltaan. Johtojen liitäntäpaikkojen vaihtaminenkaan ei vaikuttanut siihen, että järjestelmä olisi tunnistanut kiintolevyn olemassaoloa ja sille asennettua käyttöjärjestelmää. Jos tätä ongelmaa ei ole mahdollista korjata muutoin kuin hankkimalla uusi kiintolevy, onko silloin edes kannattavaa hankkia uutta kiintolevyä, puhumattakaan muita, parempia komponentteja näin vanhalle pöytäkoneelle? Jos tämä ongelma on mahdollista korjata jollain muulla tavoin, niin miten?
Kovalevy vialta kuulostaa kovasti, mutta ei voi olla 100% varma ilman kokeilua... Uudet kovot eivät ihan hirveesti maksa, mutta myös koneesi rauta on hyvin vanhaa. Jos uusi kovo ei korjaa ongelmaa, niin voihan sen laittaa uuteen koneeseen. 1TB kovoista jos lähdetään pienempään putoaa hinta hyvin vähän. Seagate Barracuda 1TB Uuttakonetta vaan tilalle
Eipä noin vanhaan ritsaan kannata rahaa tuhlata. Muisteja tai kovalevyä itse veikkaisin vian aiheuttajaksi. Voihan emokin tietysti rikkinäinen olla. Voithan kokeilla jotain diagnostiikkasoftia ajaa, voisi saada jotain lisäinfoa mahdollisista vikapaikoista. Kovalevyä voi testata Western Digital Data Lifeguard Diagnostic -softalla, muisteja memtestillä